printlogo


کد خبر: 231275تاریخ: 1399/12/16 00:00
مقاومت یمن در ۴۸ ساعت گذشته با ۳ عملیات پهپادی و موشکی مجزا مناطق مختلف عربستان را هدف قرار داد
پهپادها و مو‌شک‌های مقاومت به قلب سعودی

گروه بین‌الملل: مقاومت یمن در واکنش به بمباران توپخانه‌ای مناطق غیرنظامی در شهر صعده یمن، طی عملیاتی گسترده شامگاه پنجشنبه با 2 موشک کروز تاسیسات آرامکو در جده را هدف قرار داد و طی 48 ساعت گذشته دست‌کم 5 حمله پهپادی به منطقه خمیس مشیط و فرودگاه‌های ملک خالد و ابها داشت. دولت نجات ملی یمن پیش از این با هشدار به سعودی‌ها اعلام کرده بود در چارچوب «راهبرد موازنه بازدارندگی پنجم» از این پس هیچ حمله‌ای را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و سعودی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تاوان جنایات خود را خواهند داد. 
 
* ۲ حمله پهپادی یمن به عربستان در یک روز
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از شبکه خبری المسیره یمن، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز جمعه از حمله هوایی مجدد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک عربستان سعودی خبر داد. شبکه خبری المسیره به نقل از سریع گزارش داد، پهپادهای یمنی موفق شدند طی ۲ عملیات مجزا به فاصله چند ساعت مواضع مهمی را در پایگاه هوایی «ملک خالد» و فرودگاه بین‌المللی «ابها» بمباران کنند. وی تصریح کرد حمله اول بامداد امروز (دیروز جمعه) رخ داد که با ۳ پهپاد از نوع «صماد-3» و «قاصف-K2» انجام شد. حمله دوم بعد از ظهر دیروز با ۵ پهپاد از نوع قاصف K2 انجام شد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: این حملات در پاسخ به افزایش حملات و محاصره مداوم ملت یمن انجام شده است. 
 
* شلیک به آرامکو با قدس ۲
یحیی سریع پنجشنبه‌‌شب نیز از حمله موشکی مجدد ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به شرکت آرامکو در جده خبر داده بود. سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت: این حمله موشکی دقیق که به هدف مورد نظر اصابت کرده است، با موشک بالدار «قدس ۲» انجام شده است. وی اضافه کرد: حمله به اهداف دشمن یک واکنش و پاسخ طبیعی و مشروع به تداوم محاصره ظالمانه دشمن علیه مردم عزیز ما است. یگان موشکی یمن اوایل آذرماه امسال برای نخستین‌بار از این موشک کروز برای هدف قرار دادن ایستگاه توزیع فرآورده‌های نفتی در جده در عمق خاک سعودی استفاده کرد. وزارت انرژی عربستان سعودی همان زمان، اصابت موشک را تأیید کرد. یک هفته پس از شلیک این موشک، شرکت آرامکو اذعان کرد در پی ایجاد نقص فنی در یکی از پمپ‌های ایستگاه توزیع فرآورد‌ه‌های نفتی در منطقه جازان، برخی ایستگاه‌های فروش سوخت در منطقه با کمبود چند فرآورده نفتی مواجه شده‌اند. 
 
* ویژگی‌های موشک قدس 2 یمن
موشک قدس 2 از دسته موشک‌های کروز بالدار و هدایت‌پذیر است که عملکردی شبیه پهپادهای انتحاری دارد. با این حال درباره مشخصات فنی موشک قدس‌2 اطلاعات چندانی در دست نیست اما به نظر می‌رسد این موشک نیز مانند موشک قدس1 مدل کوچک‌تری از موشک سومار است که با تغییراتی در شکل بدنه، موقعیت بال‌ها و توربو‌جت آن توسط یگان موشکی یمن طراحی شده است. موشک قدس‌2 اخیرا پس از گذراندن آزمایش‌های عملی موفقیت‌آمیز در اعماق خاک عربستان، وارد مرحله عملیاتی شده است.
 
* بمباران مناطق غیرنظامی یمن
شامگاه چهارشنبه  ساعاتی قبل از حمله موشکی- پهپادی یمن به عربستان، مزدوران ائتلاف سعودی با حمله توپخانه‌ای به منطقه‌ای مسکونی در استان تعز در جنوب غرب تعدادی از غیرنظامیان یمنی را به شهادت رساندند. پایگاه خبری المسیره، با انتشار این خبر نوشت حمله توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی به محله الجمله در شهر صاله در استان تعز ۲ شهید و بیش از ۱۰ زخمی برجا گذاشت. شهر صاله یمن بارها هدف شلیک خمپاره‌ای یا توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف سعودی قرار گرفته که اغلب اوقات از بین غیرنظامیان یمنی بویژه کودکان قربانی گرفته است. در طول ۶ سالی که از آغاز جنگ یمن می‌گذرد، استان تعز در جنوب غرب صحنه یکی از طولانی‌ترین نبردها بوده است. بخشی از این استان در اشغال ائتلاف سعودی و مزدورانش است و بخش دیگر هم تحت کنترل دولت نجات ملی یمن قرار دارد.
 
* موازنه بازدارندگی پنجم علیه ائتلاف سعودی
یکشنبه هفته قبل بود که یگان موشکی یمن طی عملیاتی با عنوان «موازنه بازدارندگی پنجم» با ۱۵ پهپاد و یک موشک بالستیک عمق خاک عربستان سعودی را هدف قرار داد. سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرده بود این حمله در واکنش به تجاوزهای ائتلاف سعودی علیه یمن بوده و تا زمان تداوم تجاوزها علیه مردم یمن، حملات علیه نقاط نظامی در خاک عربستان ادامه خواهد داشت. نیروهای یمنی در عملیات جدید موازنه بازدارندگی، به صورت همزمان، ۵ فرودگاه عربستان را بمباران کردند. این حملات باعث شد سازمان هواپیمایی سعودی، ده‌ها پرواز را به تعویق بیندازد. بامداد سه‌شنبه نیز سازمان دفاع مدنی عربستان سعودی اعلام کرد یک فروند موشک که از سوی مقاومت یمن شلیک شده بود، به منطقه جیزان اصابت کرده است که بر اثر آن ۵ نفر مجروح شدند.
 راهبرد چندجانبه مقاومت یمن در مقابله با ائتلاف سعودی و تحمیل موازنه بازدارندگی پنجم بر مقابله‌به‌مثل تاکید دارد. این راهبرد که از هفته قبل و در قالب عملیات‌های موشکی- پهپادی به وضوح نمایان شده است، نقش بسزایی در افزایش محاسبه‌گری سعودی‌ها برای هر گونه اقدامی در جبهه نبرد بویژه درباره تحولات میدانی در مأرب دارد. بر همین اساس بود که دولت نجات ملی یمن همزمان با تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های غرب و شمال مأرب و نزدیک شدن نیروهای مقاومت یمن، چهارشنبه هفته قبل به سعودی‌ها درباره هدف قرار دادن میادین نفتی «صافر» در شهر مأرب از طرق دیپلماتیک هشدار داد. در همین رابطه روزنامه الاخبار گزارش داد صنعا در این پیام‌ها به ریاض هشدار داده است ایستگاه نفتی واقع در میادین صافر، «خط قرمز» است و اگر جنگنده‌های سعودی یا اماراتی یا حامیان ائتلاف متجاوز، این منطقه را بمباران کنند، پاسخ نیروهای یمنی نیز حمله به شرکت «آرامکو» - غول نفتی سعودی- خواهد بود.

Page Generated in 0/0041 sec