printlogo


کد خبر: 231276تاریخ: 1399/12/16 00:00
بیانیه گروه‌های مقاومت عراق درباره آغاز مبارزه مسلحانه برای اخراج اشغالگران
آغاز مرحله جدیدی از مقاومت در عراق

گروه‌ بین‌الملل: یک هفته پس از حمله جنگنده‌‍‌های آمریکایی به پایگاه‌های حشدالشعبی عراق در مرز با سوریه و بمباران مواضع گردان‌های حزب‌الله عراق و سیدالشهدا، تحولات نظامی عراق وارد فضای جدیدی شده است. بر این اساس گروه‌های مقاومت که در این مدت شاهد سکوت دولت عراق در قبال حمله آمریکا به خاک این کشور و به شهادت رساندن تعدادی از نیروهای حشدالشعبی بودند، با اعلام لغو توافقات قبلی با دولت عراق درباره عدم حمله به پایگاه‌های نظامیان آمریکایی در عراق، از آغاز مرحله جدیدی از مقاومت در این کشور خبر دادند. 
 
* سلاح مقاومت در هر نقطه از عراق به سمت نیروهای اشغالگر است
به گزارش «وطن‌امروز»، گروه‌های مقاومت عراق اعلام کردند با بی‌نتیجه ماندن همه ابزارها برای بیرون کردن نظامیان اشغالگر از خاک این کشور، گروه‌های مقاومت در مرحله جدید، اشغالگران و پایگاه‌های‌شان و نه نهادهای دیپلماتیک را در هر نقطه از عراق هدف می‌گیرند. هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در بیانیه‌ای تأیید می‌کند عملیات مقاومت علیه نیروهای اشغالگر و پایگاه‌های آن بوده و خواهد ماند و نمایندگی‌های دیپلماتیک را هدف قرار نخواهد داد. به گزارش رسانه‌های عراق، هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق در این بیانیه‌ تأکید کرد گروه‌های مقاومت مرحله جدیدی از مقاومت را پیش رو دارند که در آن سلاح‌شان در هر نقطه از خاک وطن به سمت نیروهای اشغالگر و پایگاه‌های آن نشانه می‌رود و مقاومت در این باره از حق شرعی، ملی و حمایت مردمی برخوردار است. در بیانیه این نهاد آمده است: «مقاومت عراق یک تصمیم عراقی است و انتخاب آن انتخاب مردم عراق است و تا آزادسازی عراق از لوث اشغالگران با همین گزینه تحت هر شرایط و هزینه‌ای ادامه خواهد داد». هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق تاکید کرد: «واضح است هر طرفی که به عنوان مانعی در برابر مسیر مقاومت و انتخاب همیشگی آن در مقابله با اشغالگران و بیرون راندن آنها قرار گیرد، آن طرف، خیانتکاری مزدور یا ذلیل، بزدل و تسلیم است و این حق مقاومت است و بلکه وظیفه آن است که به چنین طرف‌هایی توجه نکند و آنها را از کارشکنی در ضربات مقاومت علیه اشغالگران بازدارد». بر اساس این بیانیه، پس از بی‌نتیجه ماندن همه ابزارهایی که دیگران برای بیرون کردن اشغالگران روی آن حساب باز کرده بودند، مقاومت، رویارویی را تنها گزینه ضامن آزادی، شرافت و عزت عراق می‌داند. هیأت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق اخیرا هم با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از حضور آمریکا در عراق و حمله اخیر آمریکا به نیروهای حشدالشعبی در مرز عراق با سوریه تاکید کرد: «توجیهاتی واهی برای مشروعیت‌بخشی به حضور غیرقانونی نظامیان اشغالگر آمریکایی در خاک عراق وجود دارد». پیش از این «نصر الشمری» معاون دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی نجبای عراق در گفت‌وگو با شبکه المیادین اعلام کرده بود: تمام توافقات پیشین ملغی شده است و از این پس مقاومت حق دارد اهداف خود را تعیین کند. وی با انتقاد از دولت عراق که هیچ توضیحی درباره حمله آمریکا به مواضع حشدالشعبی ارائه نکرده است، هشدار داد: در صورت خودداری دولت از معرفی عناصر مزدور، مقاومت اسلامی خود را مکلف می‌داند با افرادی که اطلاعات حشد را به آمریکا منتقل کردند، برخورد کند. سه‌شنبه هفته قبل نیز پایگاه نظامی عین‌الاسد هدف حمله راکتی گسترده‌ای قرار گرفت که البته تاکنون هیچ گروهی مسؤولیت آن را بر عهده نگرفته است. از سوی دیگر پنتاگون نیز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده‌ است: «قادر نیست حمله به پایگاه عین‌الاسد را به هیچ گروهی منتسب کند». در بیانیه پنتاگون آمده است: «تأیید می‌کنیم صبح امروز (چهارشنبه 13 اسفند) پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت». 
 
* الخزعلی: اسرائیل حمله به پایگاه‌های آمریکا را مدیریت می‌کند
«قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق از گروه‌های مهم مقاومت عراق فاش کرد رژیم صهیونیستی پشت حمله به سفارت و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق است. الخزعلی در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «الاتجاه» تاکید کرد اسرائیل حمله به مقرها و سفارت آمریکا در عراق را مدیریت می‌کند و مجریان آنها نیز از عوامل مزدور عراقی هستند. وی گفت شماری از شخصیت‌های امنیتی عراق نیز در مدیریت عملیات حمله به مراکز آمریکایی در کشور نقش میانجی را بازی می‌کنند. الخزعلی افزود: رژیم صهیونیستی از این کار سود می‌برد، بنابراین پشت حمله به پایگاه‌های آمریکا قرار دارد و با این اقدام و متهم شدن گروه‌های مقاومت می‌خواهد دولت بایدن را وارد نزاع و درگیری کند. دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق همچنین تاکید کرد حضور اشغالگران در این کشور به مقاومت در برابر آنها مشروعیت می‌بخشد، بنابراین حمله به پایگاه‌های نیروهای بیگانه عملیاتی قانونی و مشروع است. وی افزود: حمله به مراکز نظامی آمریکا حقی مشروع و قانونی است و در صورت حمله آمریکا، گروه‌های مقاومت با اقتدار به اقدام اشغالگران پاسخ خواهند داد. 
 
* استقرار سامانه ضدهوایی «اَونجرز» آمریکایی در عراق
پایگاه خبری فوربس در گزارشی فاش کرد آمریکا در پی راه‌اندازی و استقرار سامانه پدافند هوایی متحرک در عراق و سوریه است. فوربس با انتشار این گزارش نوشت: ایالات متحده قصد دارد بزودی یک سامانه دفاع موشکی متحرک در سوریه و عراق مستقر کند. در این گزارش آمده پدافند هوایی برد کوتاه «انتقامجو» بهترین و آسان‌ترین سامانه برای حفاظت از نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق در مقابل تهدیدهای فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین است. اواخر فوریه، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که ادعا می‌شود سامانه «انتقامجو» در بزرگراهی از عراق به سمت سوریه منتقل می‌شود. به احتمال فراوان این سامانه پدافند هوایی به نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه دیرالزور در شرق سوریه تحویل شده است. «Avenger»‌ با پرتابگرهای موشک Stinger 92 FIM برای محافظت از عابران پیاده در برابر هواپیماهایی که در ارتفاع کم پرواز می‌کنند، موشک‌های کروز، بالگرد و هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده است.

Page Generated in 0/0141 sec