printlogo


کد خبر: 231282تاریخ: 1399/12/16 00:00
مردم عدم پذیرش مراکز درمانی و دارو‌خانه‌ها بدون دفترچه بیمه را به ۱۴۲۰ اعلام کنند
بلاتکلیفی بیماران در دریافت خدمات درمانی

حذف دفترچه‌های بیمه و ثبت نسخه آنلاین به دلیل نبود بسترهای لازم در اجرا، هم‌اکنون به یکی از چالش‌های جدید نظام سلامت تبدیل شده و مردم ضمن حضور در مراکز درمانی و داروخانه‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به گزارش «وطن‌امروز»، عدم ثبت اسامی برخی پزشکان در سامانه آنلاین و عدم استقبال برخی داروخانه‌ها از این طرح، میزان حضور مردم در این مراکز را افزایش داده و باعث شده تا در این شرایط کرونایی سلامت مردم بیش از پیش با خطر رو‌به‌رو شود. حال با توجه به این موضوع مردم در صورت عدم دریافت خدمات از پزشکان و داروخانه‌ها چگونه می‌توانند شکایت خود را پیگیری کنند؟
در همین رابطه مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی با اشاره به حذف صدور دفترچه‌های بیمه، گفت: بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی، عدم پذیرش داروخانه‌ها و مراکز درمانی بدون دفترچه بیمه را در سامانه ۱۴۲۰ ثبت کنند.  شهرام غفاری افزود: حذف دفترچه بیمه به عنوان یک طرح ملی باید مورد پذیرش همه مراکز بهداشت و درمان طرف قرارداد سازمان تامین‌اجتماعی قرار گیرد. وی ادامه داد: بنابراین عدم پذیرش این بیماران بدون دفترچه در همه آزمایشگاه‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشت و درمان طرف قرارداد تامین‌اجتماعی تخلف بوده و در صورت گزارش بیمه‌شدگان، مرکز مورد نظر با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. غفاری همچنین با اشاره به گفت‌وگو با رئیس انجمن داروسازان، تاکید کرد: این عدم پذیرش در داروخانه‌ها از جانب انجمن داروسازان هم مورد تایید نبوده و بر این اساس در صورت ثبت شکایت بیمه‌شدگان در سامانه ۱۴۲۰ تامین‌اجتماعی، داروخانه موردنظر تعیین‌تکلیف می‌شود. وی درباره پرسشی مبنی بر اینکه برخی داروخانه‌ها تحویل دارو بدون دفترچه را ملزم به استفاده پزشکان از نسخ الکترونیکی می‌دانند نیز گفت: این مساله تخلف صددرصد است و اکنون با حذف دفترچه بیمه تنها کد ملی بیمار توسط پزشک روی سرنسخه نوشته خواهد شد، که پیش از این طرح، کد ملی بیمار بر برگ دفترچه درج شده بود.  غفاری اضافه کرد: بنابراین حذف دفترچه بیمه به دلیل تغییر دفترچه به کاغذ (سرنسخه پزشک) برای داروخانه‌ها تفاوتی نداشته و همکاران این حوزه موظف به ارائه خدمات مورد نیاز مردم خواهند بود.  مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین‌اجتماعی خاطرنشان کرد: روند اقدامات آزمایشگاه‌ها نیز با اجرای این طرح تغییری نداشته و صرفا در داروخانه‌ها، فرآیند استحقاق بیمار اضافه شده است. 
 
* بازگشت هزینه بیمه‌شدگان با ثبت شکایات در سامانه ۱۴۲۰
در حالی که مردم از روند اجرای حذف دفترچه‌های بیمه تامین‌اجتماعی چندان راضی نیستند و خدمات ارائه شده به آنها دارای نقص است، پرداخت هزینه از سوی بیمار به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه تامین‌اجتماعی، یکی دیگر از چالش‌هایی است که بیماران با آن مواجه شده‌اند و نمی‌دانند که آیا هزینه‌های پرداختی از سوی آنان ارجاع داده خواهد شد یا خیر. در همین زمینه غفاری با بیان اینکه مردم نگران هزینه‌های پرداختی خود نباشند، اظهار کرد: هزینه آزاد بیمه‌شدگان نیز در مراکز طرف قرارداد تامین‌اجتماعی با ثبت شکایات در این سامانه (۱۴۲۰) به بیمار بازگشت داده می‌شود و در این رابطه سازمان تامین‌اجتماعی به هیچ‌وجه در حق مردم کوتاهی نخواهد کرد. 

Page Generated in 0/0122 sec