printlogo


کد خبر: 231287تاریخ: 1399/12/16 00:00
اخبار

مزد منطقه‎ای برای ۱۴۰۰ مطرح نیست
عضو شورای عالی کار با بیان اینکه در جلسه پیشین شورای عالی کار درباره عقب‌‌افتادگی دستمزد نسبت به تورم صحبت شد، گفت: تعیین مزد به صورت منطقه‌ای، برای دستمزد سال ۱۴۰۰ مطرح نیست. محمدرضا تاجیک درباره جلسه اخیر شورای عالی کار اظهار داشت: جلسه اول شورای عالی کار بعد از برگزاری کمیته دستمزد و تعیین هزینه سبد معیشت بود و با توجه به اینکه تعدادی از نمایندگان کارگری که عضو اصلی هستند، مثل آقایان خدایی و صیفی در کمیته دستمزد حضور ندارند، از این رو در جلسه سه‌شنبه 12 اسفند همه اتفاقات کمیته دستمزد شرح داده شد. عضو کارگری شورای عالی کار افزود: اطلاعات خوبی هم از سوی کارشناسان روابط کار وزارت کار درباره عقب‌افتادگی دستمزد نسبت به تورم و چگونگی تهیه عدد سبد معیشت ارائه شد. وی ادامه داد: مبحث دیگری هم که مطرح شد و نمایندگان کارفرمایی صحبت زیادی در این خصوص می‌کردند، بحث مزد منطقه‌ای و صنایع مختلف بود. نمایندگان مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی درباره چگونگی تهیه پروپوزال و عملکرد این چند ماهه درباره مزد منطقه‌ای مطالبی را ارائه کردند که با توجه به ضیق وقت، مقرر شد این اطلاعات برای ارزیابی بیشتر به صورت مکتوب به نمایندگان کارگری و کارفرمایی ارائه شود. تاجیک گفت: پژوهش‌ها درباره مزد منطقه‌ای تازه شروع شده و باید دید سال بعد شرایط و زیرساخت‌ها به چه شکل جلو می‌رود و آیا می‌شود برای دستمزد ۱۴۰۱ منطقه‌ای عمل کرد یا خیر. وی اظهار داشت: جلسه بعدی شورای عالی کار برای پیگیری ادامه مذاکرات مزدی دوشنبه برگزار می‌شود. 
***
سقف افزایش حقوق کارمندان دولت 5/2 میلیون تومان شد
بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، سقف افزایش حقوق کارمندان دولت، 5/2 میلیون تومان شد. در جلسه کمیسیون تلفیق بودجه، جزء یک بند «الف» تبصره 12 بررسی و افزایش 25 درصدی حقوق‌ها در سال آینده مصوب شد اما برای این افزایش حقوق سقف مشخصی تعیین شد. گفتنی است در لایحه اولیه بودجه افزایش 25 درصدی حقوق برای تمام حقوق‌بگیران لحاظ شده بود. در مرحله اول کمیسیون تلفیق نیز همین فرمول را تایید کرد. در مرحله بعد و پس از رد کلیات، باز هم دولت بر فرمول خود یعنی افزایش 25 درصدی حقوق‌ها تاکید کرد اما در این مرحله با مطرح شدن پیشنهادات در صحن علنی، کمیسیون تلفیق از فرمول جدید برای افزایش حقوق رونمایی کرد. بر این اساس سقف 2 میلیون و 500 هزار تومانی برای افزایش حقوق‌ها در سال 1400 در نظر گرفته شد که بر اساس آن حقوق‌های بالای 10 میلیون تومان بعد از افزایش 25 درصدی نباید بیشتر از 5/2 میلیون تومان به آنها اضافه شود. به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق، 25 درصد افزایش مشروط به این است که میزان افزایش حقوق هیچ شخصی نسبت به سال 1399 از 25 میلیون ریال بیشتر نشود. 
***
افت ۱۹ درصدی صادرات نسبت به سال قبل
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود شرایط کرونا صادرات کشور در ۱۱ ماه سال جاری بیش از 2/31 میلیارد دلار است که رقمی قابل قبول به شمار می‌رود. حمید زادبوم به شاتا گفت: هر چند صادرات کشور در 11 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 19 درصد کاهش داشته است اما از نظر کارشناسی، طبیعی و قابل پذیرش است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: با شیوع کرونا در ۳ ماه نخست امسال بسیاری از کشورها مرزهای خود را بستند و پس از اینکه جهان به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت. زادبوم ادامه داد: همچنین بر اثر شیوع کرونا تولید ناخالص داخلی کشورها و به دنبال آن میزان واردات آنها کاهش یافت که این کاهش بازار به معنای کاهش صادرات کشورهاست. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: سال گذشته تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران معادل 85 میلیارد دلار بود که 3/41 میلیارد دلار صادرات و 7/43 میلیارد دلار واردات بوده‌ است و این در شرایطی است که با خارج شدن آمریکا از برجام، اعمال فشارهای حداکثری بر کشور آغاز شده بود. وی تاکید کرد: 85 درصد واردات کشور مواد اولیه و واسطه‌ای است که نیاز تولید ما را برطرف می‌کند. زادبوم عنوان کرد: سختی‌های صادرات در کشور ما ۳ بخش مشکلات ساختاری، اقدامات دشمنان و مسائل دولتی را شامل می‌شود و نمی‌توان تنها سوء‌مدیریت یا تحریم را برجسته کرد، زیرا بخش بزرگی از مشکلات ساختاری است و متفکران و اندیشمندان اقتصادی باید به آن بپردازند. 
***
آغاز فروش اینترنتی گوشت قرمز در  ۲ استان تهران و البرز
سرپرست اداره کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی گفت: طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز در ۲ استان تهران و البرز آغاز شد. محمد جعفری اظهار کرد: طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت قرمز با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در ۲ استان تهران و البرز آغاز شد. وی افزود: در این طرح هر ۳ کیلوگرم گوشت گوساله گرم با قیمت 296 هزار تومان در سامانه «هست اینجا» فروخته می‌شود و افراد برای تحویل آن می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز عرضه محل زندگی خود (مندرج در سامانه) مراجعه کنند. سرپرست اداره کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی ادامه داد: این بسته گوشت به صورت مخلوط و با ترکیب 850 گرم ران، 850 گرم سردست، 350 گرم ماهیچه، 300 گرم فیله راسته و 650 گرم قلوه‌گاه بدون چربی به فروش می‌رسد. 

Page Generated in 0/0148 sec