printlogo


کد خبر: 231288تاریخ: 1399/12/16 00:00
نمکی: وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست
فاتحه سفر !
* تردد و سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در ایام نوروز ممنوع شد

اسدالله خسروی: پیک جدید کرونا در کشور در حال گسترش است و مسؤولان برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری، ایجاد محدودیت‌های ترددی را در دستور کار قرار داده‌اند به طوری که سفر به استان‌های با وضعیت قرمز و نارنجی در ایام تعطیلات نوروز ممنوع شد. به گزارش «وطن‌امروز»، میزان ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور این روزها سیر صعودی به خود گرفته است و اوضاع مرگ‌و‌میر و ابتلای ناشی از این بیماری در خوزستان بحرانی است و مسؤولان نگران سرایت این ویروس مرگبار با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی و افزایش سطح ترددها و مسافرت‌ها به دیگر استان‌ها هستند. در چنین شرایطی اما رئیس‌جمهور پنجشنبه گذشته در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «با رعایت دقیق و جدی پروتکل‌ها و پیش گرفتن زندگی سازگار با کرونا، می‌توان تعطیلات نوروزی را با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌‌گذاری‌های اجتماعی برگزار کرد». سخنان روحانی درباره تعطیلات نوروزی و ایجاد محدودیت‌ها در حالی مطرح است که دیروز وزیر بهداشت به صراحت اعلام کرد: «وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست و باید از رفت و آمدها جلوگیری شود». 
 
* ممنوعیت تردد و سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در ایام نوروز
دستورالعمل هماهنگی مدیریت و مسؤولیت‌پذیری سفرهای نوروزی در شرایط کرونا، پنجشنبه گذشته (۱۴ اسفند) در جلسه رؤسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور بررسی شد. در چارچوب این دستورالعمل، پیش‌بینی شده تردد و سفر به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است. کمیته بهداشتی و درمانی نیز موظف شد اقدامات لازم را برای بازنگری در پروتکل‌های بهداشتی مرتبط با سفر، اقامتگاه‌ها، مراکز تفریحی و محیط‌های کسب‌وکار و نظارت دقیق بر روند اجرای این پروتکل‌ها انجام دهد. قرارگاه عملیاتی و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز موظف شدند نسبت به تغییر وضعیت احتمالی استان‌ها در خلال سفرهای استانی و هماهنگی میان دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی و وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و گردشگری و راه‌وشهرسازی برای کنترل تردد افراد با تست مثبت کرونا و برخورد با خاطیان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اقدامات لازم را با نهایت دقت انجام دهند. در همین ارتباط رئیس‌جمهور با اشاره به تجارب به ‌دست آمده طی یک ‌سال اخیر و دومین نوروزی که کشور گرفتار پاندمی «کووید-۱۹» است، گفت: با بهره‌گیری از این تجربیات و همچنین رعایت دقیق و جدی پروتکل‌ها و پیش گرفتن زندگی سازگار با کرونا، می‌توان تعطیلات مرتبط با نوروز را با اجرای پروتکل‌ها برگزار کرد. حسن روحانی تاکید کرد: اگر چه توصیه جدی متخصصان، فعالان و مسؤولان بهداشتی کشور، عدم رفت‌وآمد غیرضرور بویژه برای افراد خطرپذیر است و نگرانی‌های بسیاری درباره شیوع بیماری با توجه به رفت‌وآمدهای نوروزی وجود دارد اما می‌توان با اتکا بر مسؤولیت‌پذیری جامعه و مردم و حساسیت‌هایی که نسبت به حفظ سلامت وجود دارد، امیدوار بود با رعایت دستورالعمل‌ها، امکان تردد در ایام نوروز به شهرهای با وضعیت آبی و زرد فراهم شود. رئیس‌جمهور از کمیته تبلیغات خواست با همکاری قرارگاه و کمیته بهداشتی و درمانی، طی یک برنامه‌ریزی تبلیغی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی، تمام جزئیات دستورالعمل مرتبط با ایام نوروز، اطلاع‌رسانی و آموزش داده شود تا مردم به هیچ‌وجه نسبت به وضعیت‌های مختلف درباره اجازه یا ممنوعیت تردد به شهرهای با وضعیت‌های چهارگانه دچار ابهام نشوند و بتوانند به ‌طور دقیق برای خود برنامه‌ریزی کنند. روحانی به این کمیته همچنین ماموریت داد با همکاری صداوسیما و وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد و به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور، امکان پخش برنامه‌های نشاط‌آور متناسب با ایام شادی و تعطیلات نوروزی از جمله نمایش فیلم‌ها، اکران‌های متناسب سینمایی و کنسرت‌های آنلاین را فراهم کند. 
 
* موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیستیم
ایجاد محدودیت و ممانعت از ترددها در ایام نوروز خواسته وزارت بهداشت برای جلوگیری از همه‌گیری ویروس جهش‌یافته است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی در عید نوروز نیست و مانند سال گذشته که گفتیم از ۲۵ اسفند تا بعد از تعطیلات، فرصتی برای احیای کادر بهداشت و درمان داشته باشیم، باید از رفت‌و‌آمدها جلوگیری شود. سعید نمکی دیروز در بیستمین «پویش ره سلامت» که در مرکز قلب شهید رجایی تهران برگزار شد، افزود: صحنه‌های دردناکی در خوزستان می‌بینیم و در عرض ۴۸ ساعت ریه‌های یک فرد پر از ویروس است. در چنین شرایطی می‌خواهیم کوپن مسافرت بدهیم. می‌دانیم مردم خسته هستند ولی ناچار هستیم برای حفظ سلامت مردم روی برخی از این پروتکل‌های بهداشتی بایستیم. یکی از دغدغه‌های همکاران ما همین تعطیلات نوروزی است و پیشنهاد ما این است که تردد و مسافرت انجام نشود. این جاده‌های پرازدحام و ترددهای بی‌رویه و در‌هم‌آمیختگی جمعیت و انتقال ویروس جهش‌یافته سرکش بشدت نگران‌کننده است. وی ادامه داد: به ما گفته می‌شود برای سفر پروتکل طراحی شود. ما می‌گوییم آب آلوده نخورید اما اگر اصرار می‌کنید، بجوشانید و بخورید. در چنین وضعیتی هستیم. وزیر بهداشت بیان کرد: کادر بهداشت و درمان در بی‌توجهی‌ها هر روز نحیف‌تر می‌شود. عده‌ای اندک به مسائل و مشکلات ما بی‌توجهی می‌کنند. عید نوروز را در پیش داریم. امیدواریم عید خوبی برگزار شود اما همه نگرانیم و می‌دانیم با گردش ویروس جهش‌یافته انگلیسی در همه کشور، مسافرت به عنوان اصلی‌ترین عامل بسیار موثر است. وی افزود: وقتی خبرنگاری به بازار می‌رود و به فردی می‌گوید چرا ماسک نزدی، می‌گوید نه خودم می‌زنم و نه به مشتری‌ها می‌گویم بزنند. یا به فردی می‌گوید چرا ماسک نزدی، می‌گوید اعتقاد ندارم و وقتی می‌گویند ماسک یک پروتکل بهداشتی است، بعد فرد به سخره می‌گوید ممکن است ویروس از گوش من وارد شود؛ این بی‌توجهی‌ها باعث نگرانی نظام سلامت است. وزیر بهداشت گفت: در بحران «کووید-۱۹» ثابت شد آسیب‌پذیرترین افراد کسانی هستند که بیماری زمینه‌ای یا بیماری‌های قلبی و عروقی داشتند و ۸۲ درصد مرگ‌های کرونا مربوط به کسانی بود که بیماری زمینه‌ای داشته یا سن آنها بالای ۶۵ سال بود. وی ادامه داد: امروز حدود ۱۰۰ هزار مرگ در سال از بین ۳۸۰ هزار مرگ، فقط به دلیل پرفشاری خون و عوارض آن است. ۳۱۳ هزار مرگ به جز مرگ‌های مربوط به «کووید-۱۹» به دلیل بیماری‌های غیرواگیر است که سکته‌های قلبی و مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی در سرلوحه است. این موضوع حتی در «کووید-۱۹» نیز اثبات شد. 
 
* ۳۷۶۷ بیمار مبتلا به کرونا در کشور در وضعیت شدید بیماری
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۸هزار و ۳۶۷ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر جمعه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۶۷ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۷۰۲ نفر از آنها بستری شدند. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت زمان، ۸۱ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر رسید. وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۳ هزار و ۷۶۷ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند. 
 
* صنوف ساعت ۲۰ تعطیل کنند
ساعت 20، پایان فعالیت همه صنوف در تهران در شرایط  فعلی کرونایی است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به ساعت فعالیت صنوف در روزهای پایانی سال، تاکید کرد ساعت کار صنوف در پایتخت ساعت ۲۰ بوده و با هرگونه فعالیت صنوف در خارج از این ساعات برخورد خواهد شد. وی درباره فعالیت برخی صنوف تا ساعات نیمه‌شب نیز گفت: متاسفانه گزارش‌هایی از فعالیت برخی واحدهای صنفی بویژه در مناطق حاشیه‌ای و معابر کم‌ترددتر داشته‌ایم که حاکی از فعالیت آنها تا ساعات پایانی شب بود که حتما با این موارد برخورد خواهد شد. رئیس پلیس پایتخت با تاکید بر اینکه ساعت کار صنوف کماکان ساعت ۲۰ است، گفت: کار پلیس در نظارت، اعمال قانون و تعطیلی نیز ساعت ۲۱ آغاز می‌شود و به صنوف متخلف تذکر و هشدار می‌دهیم که در صورت مشاهده با آنان برخورد خواهد شد. رحیمی درباره اینکه آیا با توجه به خریدهای پایانی سال، امکان افزایش ساعت کار صنوف یا تغییر در ساعات اجرای محدودیت‌های تردد شبانه وجود دارد، گفت: ما پیرو مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم و تاکنون چنین موضوعی به ما اعلام نشده است، بنابراین کماکان محدودیت‌ها به شکل قبل پابرجاست. وی اضافه کرد: پیشنهاد ما به صنوف این است که ساعات فعالیت خود را از صبح، کمی زودتر آغاز کنند تا شهروندان نیز بتوانند در تراکم جمعیت کمتر به مراکز خرید مراجعه کنند. 
 
***
    احتمال ورود  چهارم کرونا به کشور  در فروردین 1400   
سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت درباره وضعیت این روزهای کرونای در کشور و اقداماتی که قرار است برای جلوگیری از شیوع آن در هفته‌های پیش رو در نظر گرفته شود، گفت: با توجه به چرخش ویروس جهش‌یافته در برخی استان‌ها، وزیر بهداشت اعلام کرده است موافق هیچ‌گونه سفری در ایام تعطیل نیست و محدودیت‌های ترددی باید قبل از سال و تا پایان تعطیلات نوروزی اعمال شود، بنابراین شهروندان نیز برای حفظ سلامت جان خود و دیگران نباید به فکر سفر باشند.  کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: مهم‌ترین راهکار قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، ماندن در خانه و پرهیز از سفر در ایام نوروز است، چرا که نشانه‌های زیادی از ابتلای شهروندان به ویروس جهش‌یافته در استان‌های مختلف دیده شده است.  وی با بیان اینکه چنانچه مسافرت‌ها در ایام تعطیل نوروز صورت گیرد و مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی بی‌توجه شوند، بی‌تردید اواخر فروردین‌ماه با پیک چهارم و بسیار خطرناک کرونا در کشور مواجه خواهیم شد، اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا فعلا سفر به استان‌ها و مناطق با وضعیت قرمز و نارنجی را ممنوع اعلام کرده است و معلوم نیست تا 2 هفته آینده چه تصمیماتی برای چگونگی انجام سفرهای نوروزی اتخاذ شود، چرا که میزان سرایت ویروس جهش‌یافته بسیار بالاست و در صورت بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی و ترددی، توفانی از کرونا را در ماه‌های آینده در کشور شاهد خواهیم بود.  سخنگوی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: با وجود کنترل بیماری و ایجاد محدودیت‌های کرونایی اما ویروس جهش‌یافته به خیلی از استان‌ها ورود کرده است و این احتمال وجود دارد که در صورت کثرت ترددها و انجام مسافرت‌ها در روزهای تعطیل نوروزی، ویروس کرونای انگلیسی در کشور شعله‌ور شود. 

Page Generated in 0/0064 sec