printlogo


کد خبر: 231292تاریخ: 1399/12/16 00:00
بایدن در سند جدید راهبردی امنیت ملی آمریکا بار دیگر مدعی شد به دنبال مقابله با تهدید ایران علیه امنیت ملی آمریکاست
تکرار ترامپیسم

گروه سیاسی: جو بایدن در سند راهبردی امنیت ملی دولت آمریکا بار دیگر ادعاهایی را در رابطه با ایران مبنی بر اینکه تهران تهدیدی برای امنیت جهان و منطقه به حساب می‌آید، تکرار کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، جو بایدن در نخستین سند راهبردی دولتش بار دیگر از ایران به عنوان تهدیدی برای منطقه و آمریکا نام برد و بر سیاست‌های مقابله‌ای با ایران تاکید کرد. کاخ سفید سند راهبردی امنیت ملی موقت دولت جدید آمریکا را بامداد پنجشنبه منتشر کرد که در آن ۴ بار به نام ایران اشاره شده است. 
بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی کاخ سفید، این سند موقت برای ابلاغ دیدگاه رئیس‌جمهور آمریکا درباره نحوه تعامل واشنگتن با جهان منتشر شده و برای وزارتخانه‌ها و سازمان‌های این کشور هم شیوه‌نامه‌ای را برای هماهنگی اقدامات‌شان با فعالیت دولت جدید در حوزه راهبرد امنیت ملی ارائه می‌کند.  
در این سند ادعا شده است: بازیگران منطقه‌ای همچون ایران و کره‌شمالی با تهدید متحدان و شرکای ایالات متحده، ثبات منطقه‌ای را به چالش می‌کشند و همچنان به پیگیری توانایی‌ها و فناوری‌هایی که قواعد بازی را تغییر می‌دهد، ادامه می‌دهند.  در این سند آمده است: ما با شرکای منطقه‌ای خود برای مقابله با ستیزه‌جویی ایران و تهدیدات آن علیه تمامیت ارضی و حاکمیتی تلاش می‌کنیم. 
دولت بایدن در حال نمایش تصویر کامل‌تری از خود برای دولت روحانی و حامیان آن است که ماه‌ها با خوشبینی نظاره‌گر وقایع سیاسی در جریان انتخابات این کشور و در انتظار تغییرات مثبت پس از دوره گذار دونالد ترامپ بودند. 
پیش از این «وطن‌امروز» گزارش داده بود دولت بایدن در قبال ایران یک سیاست سه‌وجهی در پیش گرفته است: 1- استفاده از ظرفیت‌های دیپلماتیک برای اجماع‌سازی علیه ایران 2-‌ به‌کار‌گیری ظرفیت نهادهای بین‌المللی 3- ‌سیاست سختگیرانه شامل برخی تهاجم‌های نظامی. 
بهره‌گیری از ظرفیت‌های بین‌المللی برای اجماع‌سازی شیوه‌ای است که دولت‌های دموکرات سابقه ویژه‌ای در به‌کارگیری آن دارند. تمرکز بر ظرفیت نهادهایی چون آژانس بین‌المللی اتمی، شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی سازمان ملل از شیوه‌هایی است که آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسی خود به دنبال آن می‌رود. به موازات استفاده از نهادهای بین‌المللی، دولت بایدن در حال طراحی نشستی با ایران و اعضای 1+5 برای گفت‌وگو درباره موضوعات غیربرجامی است. پس از اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در نشست امنیتی مونیخ مبنی بر تعامل با کشورهای 1+5 درباره موضوع هسته‌ای ایران، برخی مقامات این کشور از تلاش برای برگزاری این نشست و فراهم آوردن مقدمات برای گرفتن امتیازات جدید از ایران سخن گفته‌اند. این در حالی است که آمریکا اردیبهشت‌ 97 به صورت رسمی از برجام خارج شده و دیگر عضوی از برجام به حساب نمی‌آید اما در تلاش است چراغ خاموش و در قالب جلسات 1+5 موضوع هسته‌ای ایران را پیش بکشد. 
علاوه بر این ۲ استراتژی، آمریکا همچنان از توان نظامی خود برای مقابله با ایران بهره محدود می‌برد. البته حمله مستقیم علیه ایران به دلیل هزینه‌های سنگینی که آمریکا پس از حمله متحمل می‌شود، در دستور کار مقامات آمریکایی نخواهد بود اما به صورت غیرمستقیم و برای حفظ پرستیژ، در شرایطی از توان نظامی برای مقابله با نیروهای مقاومت بهره می‌گیرد. نمونه آن حمله چندی پیش آمریکا به مواضع نیروهای مقاومت در سوریه بود. پس از این حمله یک مقام آمریکایی گفت این حمله در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا در عراق بوده است. اذعان وزارت دفاع آمریکا مبنی بر دستور مستقیم بایدن برای حمله نظامی به مقر نیروهای مقاومت در سوریه بیانگر آن است که کاخ سفید همچنان از گزینه نظامی علیه نیروهای مقاومت استفاده می‌کند. حمله به نیروهای مقاومت و اذعان به صدور فرمان حمله از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، سیاستی بود که از زمان ترامپ مرسوم شد و بایدن نشان داده است به ادامه این رفتار ترامپ علاقه‌مند است. 
گفتنی است عبور دولت بایدن از دیپلماسی در قبال ایران و تمایل به سیاست فشار حداکثری ترامپ در شرایطی رخ می‌دهد که محمدجواد ظریف چندی پیش در گفت‌وگو با شبکه پرس‌تی‌وی با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست‌های ایالات متحده آمریکا ایجاد نشده است، گفت: «هیچ چیز تغییر نکرده است؛ بایدن مدعی شد سیاست «فشار حداکثری» ترامپ، «شکست حداکثری» بوده است، بلینکن نیز اخیرا تأکید کرد آن سیاست شکست خورده است اما عملا آنها همان سیاست را در پیش گرفته‌اند. حقیقت این است که آمریکا به تحریم اعتیاد پیدا کرده است... به فشار و قلدری اعتیاد پیدا کرده است». وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه هیچ تغییری در سیاست آمریکا در قبال ایران ایجاد نشده است، گفت: «رئیس‌جمهور بایدن همچنان سیاست ترامپ را دنبال می‌کند و به ایران اجازه خرید غذا و دارو نداد، به صندوق بین‌المللی پول اجازه نداد به ایران برای خرید داروی «کووید-19» پول بدهد، به کره‌ای‌ها (سئول) اجازه نداد پولی را که ما در آنجا داشتیم بدهند. آمریکایی‌ها پول‌های ما را در کشورهای دیگر مسدود کرده‌اند... این سیاست باید تغییر کند». 

Page Generated in 0/0190 sec