printlogo


کد خبر: 231298تاریخ: 1399/12/16 00:00
وقتی داعش اقلیت‌های دینی را سر می‌برید

 دکتر همایون سامه‌یح‌نجف‌آبادی*: ما یادمان نمی‌رود کشتار غیرمسلمان‌ها، یکی از کارهای عادی داعش بود. داعش با این عنوان که مسیحیان، یهودیان و اقلیت‌های دینی، کافر هستند، بدترین و غیرانسانی‌ترین رفتارها را با آنها داشت. در چنین شرایطی، سردار سلیمانی به پناه اقلیت‌های دینی عراق و سوریه تبدیل شد. ایزدی‌ها و مسیحیان عراق تحت حمایت سردار سلیمانی بودند. برای سردار سلیمانی فقط تامین امنیت مسلمانان مطرح نبود، بلکه تلاشش، تامین امنیت «انسان‌ها» فارغ از دین و مذهب خاص در برابر حملات وحشیانه داعشی‌ها بود. بی‌شک سردار سلیمانی یک اسطوره ملی و فراملی است. 

ما خبرها و روایت‌های مختلفی از تلاش‌ها و فداکاری‌های سردار سلیمانی برای آزادی غیرمسلمانان از محاصره تکفیری‌ها داریم، این حقیقتا یک فضیلت بزرگ برای سردار سلیمانی است. در حالی که داعش اقلیت‌های دینی را به اسم کافر می‌کشت، سردار سلیمانی پناه این اقلیت‌ها و حافظ امنیت آنها بود. نقش پررنگ سردار سلیمانی در حفاظت از جان غیرمسلمانان، غیرقابل انکار است. 
هدف اصلی داعش در دنیا از جمله ایران، کشتار غیرمسلمان‌ها بود؛ از همین رو می‌توان گفت سردار شهید قاسم سلیمانی نه‌تنها برای جامعه مسلمانان ایجاد امنیت کرد، بلکه برای جامعه غیرمسلمان نیز چنین کاری را انجام داد؛ یکی از نشانه‌های آن این بود که بسیاری از ایزدی‌ها و مسیحیان عراق و سوریه تحت حمایت آن شهید بودند. سردار شهید قاسم سلیمانی برای رفع حصر دهکده‌ها و شهرهایی که مسلمان در آن زندگی نمی‌کرد و مردم آن منطقه مذاهب دیگر داشتند نیز فعالیت‌های بسیاری انجام داد. 
اگر داعش به حال خود رها می‌شد و کنترل نمی‌شد، ایران نیز از حملات آنان در امان نمی‌ماند که در این صورت امنیت تمام ایرانیان از جمله اقوام و اقلیت‌های دینی در کشورمان به خطر می‌افتاد. 
تفکر سردار سلیمانی آزادی‌خواهی جدا از مساله دین و مذهب و قومیت بود. برای ایشان مهم نبود شخص چه دین و قومیتی دارد، بلکه برای سردار مهم مظلومیت گروه‌های مختلف در جهان بود به همین دلیل نه‌تنها مردم عراق و سوریه بلکه مردم فلسطین نیز تحت حمایت شهید سلیمانی بودند. 
جامعه ایرانیان کلیمی برای ایشان احترام بسیار خاصی قائل هستند و همیشه درباره رشادت‌ها، بزرگواری‌ها و فداکاری‌های شهید سلیمانی و همرزمان‌شان و در حقیقت کسانی که به خاطر دفاع از مظلومان جهان جان خود را فدا کردند و خود را در تیررس دشمن قرار دادند، سخن می‌گویند و این بزرگواران در ذهن‌شان انسان‌های بسیار ارزشمندی هستند. 
مهم‌ترین آموزه سردار شهید سلیمانی برای ما درس «انسانیت» در دنیاست. باید سردار شهید سلیمانی را به عنوان یک الگو قرار دهیم و اخلاق‌مداری و انسان‌دوستی ایشان را در مراحل مختلف زندگی سرمشق خود کنیم. 
شعار یهود است که «همنوعت را مانند خودت دوست بدار». تفاوتی ندارد همنوع ما چه دین و قومیتی داشته باشد، هر کسی باید انسان‌های اطراف خود و دنیا را مانند خود دوست داشته باشد. سردار سلیمانی فرمایش حضرت علی که فرمودند «هر آنچه را برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران هم مپسند» را به منصه ظهور رساندند و تنها مذهب و دین را ملاک قرار نمی‌دادند؛ ملاک اصلی ایشان تظلم‌‌خواهی و همچنین انسانیت در دنیا بود. 
ما ایرانیان چه مسلمان و چه غیرمسلمان در برابر آن شهید موظفیم ادامه‌دهنده راه ایشان باشیم و با انسجام و اتحاد اقوام و ادیان که در ایران وجود دارد در مقابل مستکبران، زورگویان و افراط‌گرایان مذهبی ایستادگی کنیم؛ همان ‌کاری که آن شهید بزرگوار انجام داد.
* نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی

Page Generated in 0/0064 sec