printlogo


کد خبر: 231313تاریخ: 1399/12/17 00:00
دور دنیا

گفت‌و‌گوی پاشینیان با بلینکن
در شرایطی که فضای سیاسی ارمنستان بعد از توافق نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با سران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر توقف جنگ در قره‌باغ کوهستانی همچنان ملتهب است، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان تماس تلفنی برقرار کرد. وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی صادر و خود بلینکن هم در این باره پیامی توئیتری منتشر کرد. در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «وزیر خارجه بلینکن و نخست‌وزیر پاشینیان بر اهمیت شراکت دوجانبه ایالات متحده و ارمنستان تاکید کردند. وزیر خارجه بر اهمیت احترام گذاشتن به حاکمیت قانون و نهادهای دیپلماتیک تاکید کرد و ادامه حمایت ما را از توسعه فرآیندها و نهادهای دیپلماتیک در ارمنستان ابراز داشت». طبق روایت وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه این کشور با نخست‌وزیر ارمنستان درباره منطقه قره‌باغ کوهستانی هم رایزنی کرد. گفت‌و‌گوی تلفنی وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان در شرایطی انجام شده که به ‌دنبال موافقت نیکول پاشینیان با آتش‌بس جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی با جمهوری آذربایجان، فضای سیاسی ارمنستان بشدت دچار التهاب شده است و مخالفان نخست‌وزیر خواستار استعفای او شده‌اند. 
***
رئیس حزب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی:
 با نتانیاهو دولت ائتلافی تشکیل نمی‌دهم
رئیس حزب اپوزیسیون «یش عتید» اسرائیل به خبرگزاری اسپوتنیک گفت قصد ندارد با حزب حاکم «لیکود» به رهبری نخست‌وزیر اسرائیل وارد یک دولت ائتلافی شود. اسرائیل 23 مارس (سوم فروردین 1400) انتخابات زودهنگام کنست را برگزار خواهد کرد. یائیر لاپید، رهبر حزب اپوزیسیون «یش عتید» ضمن توصیف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به عنوان «نخست‌وزیری با ۳ اتهام سنگین» گفت: من قبلا هم گفته بودم که با نتانیاهو ائتلاف تشکیل نخواهم داد. من می‌توانستم اکنون به عنوان وزیر خارجه یا معاون نخست‌وزیر با یک همراهی خیره‌کننده در اینجا نشسته باشم. لاپید قصد دارد در انتخابات پیش رو با نتانیاهو رقابت کند. وی ضمن اشاره به حزبش به عنوان دومین حزب بزرگ اسرائیل گفت: من در حال حاضر شانس بهتری نسبت به نتانیاهو برای تشکیل یک دولت ائتلافی دارم. رهبر حزب اپوزیسیون «یش عتید» اسرائیل افزود: من می‌توانم هر کسی را که اطرافم است با خودم متحد کنم، مثلا آویگدور لیبرمن رهبر حزب «اسرائیل خانه ما»، گیدئون سار رهبر حزب «امید تازه»، نفتالی بنت رهبر حزب «یمینا»، حزب «کارگر» اسرائیل و حزب «مرتز». همه آنها می‌توانند به طور بالقوه شرکای ما باشند؛ همه آنها حتی حزب «لیکود» بدون نتانیاهو. 
***
حماس: اسرائیل نمی‌تواند مانع نامزدی نیروهای فلسطینی در انتخابات شود
«اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس تأکید کرد این جنبش در حال بررسی نوع مشارکت در انتخابات شورای قانونگذاری فلسطین است. خبرگزاری صفا به نقل از حمدان گزارش داد توافق بین گروه‌های فلسطینی بر این تأکید دارد که انتخابات یک بسته واحد است و دستکاری در هر بند آن، به معنای اخلال در کل بسته است. وی درباره مداخله رژیم صهیونیستی در انتخابات فلسطین گفت: «اسرائیل نخواهد توانست مانع نامزدی نیروهای حماس در انتخابات شود». حمدان ادامه داد: «تلاش‌های آن (رژیم صهیونیستی) باعث خواهد شد به مسیر و نقشی که می‌توانیم از رهگذر انتخابات ایفا کنیم، پایبند بمانیم». وی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد فشارهای خارجی و اسرائیلی باعث عدم برگزاری انتخابات و پایان نیافتن اختلافات شود، خاطر نشان کرد علایق ملت فلسطین متمایل به مقاومت است. این رهبر حماس با بیان اینکه «بدون قدس، هیچ انتخاباتی وجود ندارد»، تصریح کرد باید انتخابات در قدس برگزار شود و مردم این شهر نیز بر مشارکت در انتخابات اصرار دارند. حمدان در پایان گفت حماس اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی در برگزار نشدن انتخابات در قدس به خواسته‌اش برسد. 
***
انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره منشأ کرونا تا ۱۰ روز دیگر
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد نتایج تحقیقات تیم اعزامی به ووهان برای بررسی منشأ ویروس کرونا اواسط ماه مارس منتشر خواهد شد. به گزارش رویترز، «پیتر بن امبارک» رئیس این تیم در ژنو گفت: زمانبندی فعلی ما هفته منتهی به 15 مارس خواهد بود. بن امبارک، کارشناس بهداشت جهانی که متخصص بیماری‌هایی با منشأ حیوانات است، در پایان ماموریت ماه گذشته خود گفته بود منشا ویروس احتمالا خفاش‌ها بوده‌اند، هر چند او از نحوه انتقال این ویروس به انسان اطمینان نداشت. وی در عین حال فرضیه خارج شدن این ویروس از آزمایشگاه را به شدت رد کرد. 
***
رأی اعتماد شورای ملی پاکستان به «عمران خان»
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان موفق شد از شورای ملی این کشور رأی اعتماد بگیرد. خان توانست در این مرحله با کسب 178 رأی موافق، مجدداً رأی اعتماد شورای ملی این کشور را به دست آورد. عمران خان سال 2018 توانسته بود 176 رأی را در این زمینه کسب کند. پس از پیروزی «یوسف‌رضا گیلانی» کاندیدای اپوزیسیون در انتخابات مجلس سنا در اسلام‌آباد در مقابل «عبدالحفیظ شیخ» کاندیدای حزب تحریک انصاف، احزاب سیاسی مخالف دولت اعلام کردند چون کاندیدای موافق دولت موفق به کسب آرای لازم برای ورود به مجلس سنا نشده، لذا دولت و نخست‌وزیر نیز دیگر اعتماد مورد نیاز شورای ملی را نداشته و باید برکنار شوند. کسب رای اعتماد و حمایت شورای ملی از عمران خان بیانگر موقعیت دولت در برابر اپوزیسیون است. 

Page Generated in 0/0058 sec