printlogo


کد خبر: 231314تاریخ: 1399/12/17 00:00
کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از مخالفت دولت بایدن با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در زمینه جرائم جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین خبر داد
قدم به قدم پا جای پای ترامپ

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری لاهه درباره جرائم جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها، مقامات این رژیم در صدد لابی‌گری با سران کشورهای اروپایی با هدف لغو فرآیند تحقیقات دادگاه برآمدند. در همین حال معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهار نظری تامل‌برانگیز و همسو با موضع دولت پیشین آمریکا بر مخالف دولت خود با محاکمه مقامات اسرائیلی از سوی دیوان دادگستری لاهه تاکید کرد؛ موضعی که حاکی از رویکرد ثابت آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی و چشم بستن بر جنایات این رژیم است.
 
* رایزنی صهیونیست‌ها با اروپا
به گزارش «وطن‌‌امروز» به نقل از شبکه صهیونیستی «آی24»، بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر برای مخالفت با تحقیقات دیوان لاهه با رهبران ارشد کشورهای اروپایی رایزنی کرده‌اند. در همین ارتباط شبکه صهیونیستی «کان» نیز گزارش داد مقام‌های ارشد اسرائیلی شامل بنیامین نتانیاهو و بنی گانتس با رهبران ارشد اروپایی علیه تصمیم دیوان لاهه برای تحقیق درباره جرائم جنگی صحبت و رایزنی کردند. نتانیاهو و گانتس که شاید خودشان تحت پیگرد و محکومیت دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرند، در تلاشند با بسیج کشورهای حامی این رژیم، به دیوان و دادستان ارشد بعدی آن فشار بیاورند. دیوان کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد تحقیق رسمی درباره وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی را آغاز کرده است. «فاتو بنسودا» که تا ۱۵ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۵ خرداد ۱۴۰۰) عهده‌دار منصب دادستان ارشد دیوان بین‌المللی کیفری است، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امروز من آغاز تحقیقات درباره وضعیت فلسطین توسط دفتر دادستان دیوان بین‌المللی کیفری را تأیید می‌کنم». دیوان بین‌المللی کیفری در یک رأی‌گیری در ماه فوریه صلاحیت خود برای رسیدگی به وضعیت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را تأیید کرده بود. قضات دیوان اعلام کردند تصمیم آنها مبتنی بر آیین‌نامه‌های صلاحیتی مندرج در اسناد مربوط به بنیان‌گذاری این دادگاه است. چند روز بعد از اطلاعیه دیوان، در خبرها آمد بنسودا، دادستان ارشد دیوان لاهه که طرح تعقیب قضایی جنایات رژیم صهیونیستی را پیگیری می‌کرد، در پی فشارهای رژیم صهیونیستی از سمت خود استعفا کرد. در پی تایید این خبر از سوی دیوان، «کریم خان» که یک وکیل انگلیسی است، بیست‌و‌پنجم بهمن‌ماه به عنوان دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی انتخاب شد. طبق گزارش کان‌نیوز، نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در تلاشند با همراهی و حمایت کشورهای حامی این رژیم، به جانشین بنسودا برای کنار گذاشتن تحقیقات دیوان لاهه فشار بیاورند.
 
* کدام مقامات صهیونیست محاکمه خواهند شد؟
تحقیقات دیوان لاهه درباره جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در حالی آغاز شده است که «بنی گانتس» وزیر جنگ تل‌آویو با ابراز نگرانی از اقدام احتمالی دیوان لاهه علیه مقام‌های این رژیم در پرونده جنایات جنگی علیه فلسطین گفت خودش و صدها صهیونیست دیگر احتمالا هدف این دادگاه هستند. در همین حال روزنامه اورشلیم‌پست به نقل از مسؤولان رژیم صهیونیستی نوشت: دیوان کیفری بین‌الملل در صورت شروع تحقیقات درباره اوضاع فلسطین احتمالا حکم جلب ۱۰ مسؤول سیاسی و نظامی اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بنی گانتس، وزیر جنگ کنونی و موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین را صادر خواهد کرد. این مسؤولان احتمالا ظرف چند سال یا چند ماه در معرض خطر قرار گرفته و با بدترین سناریوها مواجه شوند. این روزنامه نوشت از جمله مسؤولانی که احتمالا محاکمه می‌شوند کسانی هستند که در تصمیمات مربوط به جنگ غزه ۲۰۱۴ و  بحران مرزهای غزه ۲۰۱۸ (راهپیمایی‌های بازگشت) و همچنین در فعالیت‌های شهرک‌سازی از ژوئن ۲۰۱۴ مشارکت کرده‌اند. این دادگاه می‌تواند تعداد اندکی از افسران دیگری را که اسامی‌شان در تحقیقات ارتش اسرائیل یا گزارشات رسانه‌ای فاش شده، هدف قرار دهد. این روزنامه نوشت: بدترین پرونده برای اسرائیل پروژه شهرک‌سازی است که از سال ۲۰۱۴ در جریان است. مسؤولان اصلی که ممکن است محاکمه شوند وزرای مسؤول شهرک‌سازی‌ها یعنی وزرای مسکن از سال ۲۰۱۴ تاکنون هستند. این مساله می‌تواند شامل اوری ارئیل، یفعات شاشا بیتون، یعقوب لیتسمان، اسحاق کوهن و یوآو گالانت باشد. وزرای جنگ آن دوره نیز احتمالا به این باتلاق بیفتند، چرا که از ارتش برای حفظ شهرک‌های مختلف یا اقامت در آن استفاده کردند. این روزنامه نوشت: اسرائیل تلاش خواهد کرد بگوید شهرک‌سازی جنایت جنگی نیست. آمارهای رژیم صهیونیستی و فلسطین به وجود حدود ۶۵۰ هزار اسرائیلی در شهرک‌های کرانه باختری از جمله قدس اشغالی اشاره دارد. فاتو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل چهارشنبه از آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایت‌های جنگی احتمالی در اراضی فلسطین خبر داد. 
 
* مخالفت آمریکا با تحقیقات دیوان لاهه
کاخ سفید روز گذشته طی بیانیه‌ای با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر مخالفت واشنگتن با تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در زمینه جرائم جنگی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تاکید کرد. تماس تلفنی هریس و نتانیاهو که از زمان تغییر دولت در آمریکا برای نخستین‌بار انجام می‌شود، در واکنش به اعلام دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر آغاز تحقیقات در این زمینه بود. بر این اساس دولت جو بایدن هم مانند دولت دونالد ترامپ با تحقیق دیوان لاهه علیه تل‌آویو مخالفت کرد. دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ علیه فاتو بنسودا به دلیل تلاش برای پیش بردن پرونده «وقوع جرائم جنگی در اراضی فلسطین اشغالی» علیه رژیم صهیونیستی تحریم‌هایی را اعلام کرد. بر اساس گزارش یدیعوت آحارانوت، کاخ سفید در بیانیه خود تاکید کرده است هریس و نتانیاهو در این گفت‌وگو بر عدم صلاحیت دیوان کیفری بین‌المللی برای بررسی جرائم جنگی مقامات اسرائیلی علیه فلسطینیان تاکید کردند.

Page Generated in 0/0056 sec