printlogo


کد خبر: 231365تاریخ: 1399/12/18 00:00
رهبر کاتولیک‌های جهان در سومین روز سفر خود به عراق از کردستان و نینوا دیدار کرد
پاپ در کلیسای بازسازی شده توسط حشد الشعبی

گروه بین‌الملل: رهبر کاتولیک‌های جهان در سومین روز سفر خود به عراق با حضور در منطقه کردستان عراق ضمن دیدار با مقامات سیاسی و مذهبی این منطقه از کلیسای «الطاهره» که پس از تخریب توسط داعش از سوی حشدالشعبی عراق در حال بازسازی است، دیدن کرد. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از شفق‌نیوز، پاپ فرانسیس اول روز یکشنبه (هفتم مارس) به اربیل (مرکز منطقه کردستان) سفر کرد‌. رهبر کاتولیک‌های جهان پس از دیدار با مقامات منطقه کردستان، عازم استان نینوا شد. 
 
* دیدار از کلیسایی که به دست حشدالشعبی بازسازی شد
رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز پس از سخنرانی در کلیسای «حوش البیعه» شهر موصل، با یک دستگاه خودروی کروکی کوچک از برخی محله‌های این شهر که در طول دوره آزادسازی از دست داعش در سال ۲۰۱۷ با درگیری‌های شدیدی مواجه بودند، بازدید کرد. او پس از سخنرانی‌ خود مقابل پیروان ادیان مختلف در کلیسای حوش البیعه که در روزهای اشغال آن در سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ توسط داعشی‌ها به یک زندان تبدیل شده بود، کبوتر سفیدی را به نشانه صلح آزاد کرد. پاپ در سخنان خود مسیحیان عراق را به بازگشت به شهرهای‌شان و آغاز بازسازی ویرانه‌های باقیمانده از جنگ دعوت کرد. رهبر کاتولیک‌های جهان بازدید خود از شهرهای موصل و قرقوش در استان نینوا را پس از بازدید از ۲ کلیسای حوش البیعه و الطاهره پایان داد. نکته قابل تامل اینکه پاپ دیروز در حالی از کلیسای تاریخی الطاهره دیدن کرد که این کلیسا پس از تخریب از سوی داعش، با تلاش رزمندگان مقاومت و حشدالشعبی تا نصب مجدد صلیب گنبد کلیسا بازسازی شد. 
 
* تحلیل رسانه‌های عراقی از بیانیه آیت‌الله سیستانی
پاپ فرانسیس از روز جمعه در چارچوب سفری 4 روزه عازم عراق شده است. رهبر کاتولیک‌های جهان در این سفر ضمن دیدار با مقامات منطقه کردستان عراق با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر، «برهم صالح» رئیس‌جمهور، اسقف‌ها و بزرگان کلیسای سریانی کاتولیک (سید النجاه) در بغداد ملاقات کرد. اما نقطه عطف این سفر، حضور پاپ در نجف و دیدار روز شنبه با آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» ‌مرجع عالی شیعیان عراق بود. به نوشته پایگاه خبری المعلومه، پس از دیدار پاپ با مرجع شیعیان در عراق، دفتر آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد در این دیدار، درباره چالش‌های بزرگی که انسانیت در عصر کنونی با آن مواجه است، صحبت شده است. بسیاری از رسانه‌های عراقی با تحلیل بیانیه مرجع شیعیان عراق که پس از این دیدار صادر شد، اعلام کردند این بیانیه شامل 7 «نه» بود که شامل نه به تحریم، نه به خشونت، نه به ظلم، نه به فقر، نه به سرکوب آزادی‌های دینی، نه به نبود آزادی‌های اجتماعی و نه به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود؛ موضوعی که شیخ «علی النجفی» پسر آیت‌الله بشیرحسین النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف نیز با استناد به نظر این مرجع تقلید درباره بیانیه دفتر آیت‌الله سیستانی بر آن تاکید کرد. شیخ «علی النجفی» در این باره گفت: طرح عادی‌سازی روابط نمی‌تواند از کانال نجف اشرف عبور کند و مرجعیت دینی (با انتشار این بیانیه) بر تابوت طرح عادی‌سازی روابط میخ کوبید.

Page Generated in 0/0050 sec