printlogo


کد خبر: 231366تاریخ: 1399/12/18 00:00
دور دنیا

تغییرات تشکیلاتی طالبان  در 16 ولایت
در حالی که سیاسیون افغان و فرماندهان نظامی آمریکا از احتمال آغاز فصل جنگی توسط طالبان می‌گویند، منابع خبری اعلام کردند طالبان در ساختار نظامی و تشکیلاتی خود در 16 ولایت استراتژیک افغانستان تغییرات عمده به وجود آورده است. به گفته «بلال سروری» خبرنگار برجسته افغان، این ولایت‌ها شامل کنر، ننگرهار، نورستان، لغمان، کابل، لوگر، پکتیکا، پکتیا، وردک، خوست، قندوز، بغلان، بامیان، پروان، سمنگان و تخار است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این تغییرات شامل تغییر 15 والی، 11 معاون والی و 8 مسؤول ولایتی کمیسیون‌های نظامی است. طالبان همچنین مسؤولان جدیدی را برای کمیته‌های مرکزی خود منصوب کرده است که شامل کمیته‌های اطلاعاتی، نظامی، زندان‌ها و گمرکات می‌شود. برخی رسانه‌ها و کارشناسان این تغییرات را تلاش طالبان جهت آمادگی برای فصل تازه جنگی می‌دانند اما «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی این گروه تاکید دارد معرفی مسؤولان جدید توسط آنها ارتباطی با وضعیت سیاسی کنونی افغانستان ندارد و یک روند عادی است. پیش از این ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان با اشاره به سطح بالای خشونت‌ها توسط طالبان گفته بود نه‌تنها احتمال آغاز «عملیات بهاری» طالبان به‌ رغم توافق قطر وجود دارد، بلکه درگیری‌ها در فصل جنگی جدید ممکن است شدیدتر از قبل باشد. 
***
انتقامجویی‌ ترامپ از جمهوری‌خواهان حامی استیضاح
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه تلافی‌جویی از مخالفان خود در حزب جمهوری‌خواه اعلام کرد در انتخابات ۱۷ آبان ۱۴۰۱ شخصا علیه «لیزا مورکوفسکی» سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا دست به تبلیغات می‌زند و به این ایالت سفر می‌کند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد تمام تلاش خود را برای ناکام ماندن کارزار انتخاباتی یکی از سناتورهای جمهوری‌خواهی که به استیضاح او به دلیل حمله ششم ژانویه (۱۷ دی) به کنگره این کشور رای مثبت داد، انجام خواهد داد. رئیس‌جمهور سابق آمریکا وعده داد برای شکست لیزا مورکوفسکی، سناتور جمهوری‌خواه آلاسکا در انتخابات هشتم نوامبر ۲۰۲۲ (۱۷ آبان ۱۴۰۱) شخصا به این ایالت سفر کند. بنا بر گزارش هیل، مورکوفسکی که از سال ۲۰۰۲ به عنوان سناتور ایالت آلاسکا کار خود را آغاز کرده است، در نظر دارد در انتخابات نوامبر ۲۰۲۲ بار دیگر بر سر کرسی سنای این ایالت رقابت کند. این سناتور جمهوری‌خواه، منتقد جدی مواضع دونالد ترامپ بود و در جلسه رای‌گیری استیضاح او در مجلس سنا به اتهام تحریک هوادارانش برای حمله ششم ژانویه (۱۷ دی) به کنگره آمریکا، به استیضاح رئیس‌جمهور هم‌حزبی خود رای مثبت داد. 
***
مقابله پلیس سوئد با تظاهرات علیه محدودیت‌هایی کرونایی
به گزارش رویترز، پلیس سوئد صدها نفر از معترضان را که علیه محدودیت‌های کرونایی در شهر استکهلم تجمع و تظاهرات کرده بودند، سرکوب و آنها را متفرق کرد. بر اساس این گزارش مخالفان محدودیت‌های کرونایی، ممنوعیت تجمعات گسترده و شلوغ را نقض کرده بودند و این اقدام با سرکوب پلیس روبه‌رو شده است. پلیس یک پل در مرکز شهر را مسدود کرده و در وبگاه خود اعلام کرد در حال مذاکره با برگزارکنندگان این تظاهرات است تا راهپیمایی‌کنندگان را متفرق کنند. این تظاهرات در نهایت به درگیری بین نیروهای پلیس و مخالفان تبدیل شده است. پلیس سوئد از زخمی شدن حداقل 6 مامور خود در این درگیری‌ها خبر داده و یک مامور پلیس نیز به بیمارستان منتقل شده است. اداره پلیس استکهلم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: پلیس تصمیم گرفته است این تجمع غیرقانونی را در هم بشکند. برگزارکنندگان این تظاهرات پیش از این برآورد کرده بودند که حدود 2 هزار نفر در این تظاهرات شرکت خواهند کرد. برگزارکنندگان این تظاهرات گفته‌اند صدها نفر از مناطق مختلف سوئد خود را به شهر استکهلم رسانده‌اند تا در این تظاهرات شرکت کنند. این تظاهرات در حالی برگزار شده است که قوانین مقابله با ویروس کرونا برگزاری هر گونه تجمع بیش از 8 نفر را ممنوع کرده است. سوئد با جمعیت 10 میلیون نفری روز جمعه 4831 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داده است. 26 نفر دیگر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند تا تعداد کل تلفات این کشور به بیش از 13 هزار نفر برسد. 
***
رئیس پنتاگون بزودی عازم هند می‌شود
یک منبع دولت هند دیروز گفت وزیر دفاع آمریکا احتمالا طی روزهای آینده عازم این کشور می‌شود. این ۲ متحد به دنبال تعمیق روابط نظامی برای مقابله با رشد قدرت چین در منطقه آسیا- اقیانوسیه هستند. به گفته این منبع که خواست نامش فاش نشود، نخستین سفر حضوری یک مقام ارشد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روی تقویت همکاری متمرکز خواهد بود. این مقام گفت لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفرش که احتمالا ۱۵ مارس انجام می‌شود با راجنات سینگ، همتای هندی خود دیدار خواهد داشت. منابع مطلع پنجشنبه به رویترز گفتند نخستین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا در سفر به ژاپن و کره‌جنوبی به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ملحق خواهد شد. هنوز مشخص نیست آیا بلینکن هم به هند سفر می‌کند یا خیر. سفارت آمریکا در دهلی‌نو سوالاتی در این رابطه را به وزارت دفاع آمریکا ارجاع داد. مناسبات نظامی دوجانبه نزدیک، برای هند امکان دسترسی بیشتر به فناوری‌های آمریکایی را به همراه می‌آورد و این در حالی است که دهلی‌نو برای مدرن‌سازی سامانه‌های دفاعی خود در بحبوحه تنش‌ها با چین در غرب هیمالیا تلاش می‌کند. 

Page Generated in 0/0402 sec