printlogo


کد خبر: 231380تاریخ: 1399/12/18 00:00
تکلیف مسافرت‌های نوروزی در شرایط کرونا25 اسفند مشخص می‌شود
برزخ سفر

رنگ‌بندی نهایی وضعیت شهرها برای مسافرت‌های نوروزی در شرایط کرونا 25 اسفند مشخص می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود تاکید سفت و سخت مسؤولان در پرهیز از سفر در ایام نوروز و ممنوعیت رفتن به شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونا اما هنوز معلوم نیست تصمیم نهایی برای رفتن به سفر در شهرهای زرد و آبی چگونه باشد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه سفر‌های نوروزی به شهر‌های قرمز و نارنجی کاملا ممنوع است، گفت: در شهر‌های زرد و آبی با رعایت شیوه‌نامه‌های سختگیرانه فقط سفر‌های ضروری انجام می‌شود. به گزارش فارس، علیرضا رئیسی گفت: مردم باید تا جایی که امکان دارد از انجام سفر‌ها پرهیز کنند که اگر این پرهیز نباشد، وضعیت باثباتی را که امروز در کشور داریم به‌سرعت از دست خواهیم داد. وی افزود: در تمام شهر‌های قرمز و نارنجی سفر ممنوع است و برای پرواز‌های زمینی و هوایی تست کرونا لازم است. رنگ‌بندی نهایی شهر‌ها ٢۵ اسفند اعلام می‌شود و هر هفته رنگ‌بندی‌ها اعلام خواهد شد. بعد از واکسیناسیون، تعطیلات بعدی شرایط بهتر و راحت‌تری از حیث مسافرت و میهمانی داریم. رئیسی عنوان کرد: سفر‌های هوایی و ریلی در کشور فقط ۶ درصد را به خود اختصاص می‌دهند. رئیسی با اشاره به سفر با قطار و هواپیما اظهار داشت: سفر با قطار و هواپیما فقط با انجام دادن تست کرونا و منفی شدن جواب آن ممکن خواهد بود و بدون انجام تست کرونا از سفر افراد ممانعت خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رویکرد همه مسؤولان و مقام معظم رهبری این است که اصلا سفر نرویم، گفت: توصیه ما هم این است که از سفر کردن در ایام عید اجتناب شود، برای اینکه تحمل سفر نرفتن به‌مراتب بسیار راحت‌تر از تحمل غم از دست دادن عزیزان‌مان است. وی وضعیت کشور از نظر کرونا را بسیار شکننده عنوان کرد و افزود: ویروس جهش‌یافته است و تجربیاتی را در خوزستان پیدا کردیم، لذا ویروس به‌سرعت در حال انتقال است و جوانان و افراد زیادی را مبتلا می‌کند، به طوری که تعداد بیماران بستری را در صورت عدم رعایت مردم بشدت بالا می‌برد. رئیسی ادامه داد: ما در یک شرایط خاص قرار گرفته‌ایم، از یک طرف امید بسیار زیادی درباره واکسن و ایمن‌زایی ایجاد شده است و از طرف دیگر با یک ویروس جهش‌یافته درگیر شده‌ایم. الان برای مردم و کشور فشار‌هایی وجود دارد، توصیه می‌کنیم واقعا امسال مردم عزیز به سفر نروند. رئیسی در ادامه با بیان اینکه ۲۵ اسفند، آخرین وضعیت مناطق را اعلام خواهیم کرد، ادامه داد: با توجه به چرخش ویروس انگلیسی و تغییرات احتمالی وضعیت مناطق، واقعا برنامه‌ریزی عید بسیار دشوار خواهد بود، مناطق غربی کشور از جمله لرستان با توجه به همسایگی با خوزستان و کهگیلویه‌وبویراحمد، واقعا با خیزی که برداشته ممکن است به وضعیت خوزستان دچار شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه مردم باید خیلی مراقب باشند، گفت: شهر‌های شمالی هم نارنجی یا نزدیک به نارنجی هستند و وضعیت‌شان هر آن ممکن است تغییر کند. وی با اشاره به وضعیت تردد در شهر‌های آبی و زرد اضافه کرد: در شهر‌های آبی و زرد اگر شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت نشود وضعیت قرمز یا نارنجی می‌شود. شهر‌های زردی وجود دارند که گردش ویروس انگلیسی در آنها زیاد و سطح هشدار در آنها بالاست.
 
* آمار قربانیان کرونا افزایشی شد
آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» در کشور دیروز نسبت به روزهای گذشته سیر صعودی به خود گرفت. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۸۰۱۰ مورد جدید «کووید-19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز شنبه تا ظهر یکشنبه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۵۷۰ نفر از آنها بستری شدند. وی گفت: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر رسید. لاری ادامه داد: متاسفانه در طول این مدت، ۹۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: ۳ هزار و ۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* ثبت بیش از ۸ میلیون جریمه کرونایی
بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی برای پلاک‌های غیربومی ممنوع خواهد بود. رئیس پلیس راهور ناجا از ثبت بیش از 8 میلیون جریمه رانندگی مرتبط با کرونا در کشور خبر داد و توضیحاتی پیرامون وضعیت سفر در کشور ارائه کرد. سردار سیدکمال هادیانفر در نشست با خبرنگاران درباره آمار جریمه‌های رانندگی نیز گفت: هدف پلیس جریمه نیست و اگر جریمه‌ای نیز صورت می‌گیرد، بحث بازدارندگی و پیشگیرانه آن مهم است. وی تصریح کرد: در بحث کرونا بیش از 8 میلیون و ۶۹ هزار اعمال قانون را انجام دادیم که 4 میلیون و ۸۱۸ هزار اعمال قانون قطعی شده و مابقی آن در حال بررسی است. وی گفت: در بحث تردد جاده‌ای، اسفند امسال تا روز گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش تردد داشته‌ایم. سردار هادیانفر در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سفرها نیز اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی برای پلاک‌های غیربومی ممنوع خواهد بود. همچنین پلاک‌های بومی نیز نمی‌توانند از شهرهای مذکور خارج شوند اما اینکه شهرهای مسافرپذیر مشمول محدودیت خواهند شد یا خیر در جلسات روزهای آتی مشخص می‌شود. هادیانفر با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد شهرها وضعیت آبی و زرد دارند، گفت: لذا پیش‌بینی می‌کنیم شاهد کاهش ۱۰‌‌تا ۱۵ درصدی ترددهای جاده‌ای باشیم، البته همه موضوعات به مصوبات ستاد ملی کرونا در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ترددها بستگی دارد. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا همچنین اعلام کرد که پلیس تاکید کرده مجوز برای تردد به شهرهای قرمز و نارنجی صادر نشود. 
 

Page Generated in 0/0058 sec