printlogo


کد خبر: 231384تاریخ: 1399/12/18 00:00
اخبار

غیرفعال کردن 5/2 میلیون کارتخوان و درگاه پرداخت از سوی بانک مرکزی
بانک مرکزی از اقدامات جدید خود برای ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی بر اساس ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی خبر داد. بنا بر اعلام معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی، تاکنون اطلاعات 4 میلیون و 700 هزار کارتخوان و درگاه پرداخت که پیش از این در سامانه مؤدیان مالیاتی ثبت نشده بود، پس از تکمیل و صحت‌سنجی اطلاعات، برای تشکیل پرونده مالیاتی به سازمان امور مالیاتی ارائه شده است. همچنین زیرساخت‌های فنی و مقرراتی لازم نیز به گونه‌ای فراهم شده که از بیستم دی‌ماه گذشته هر متقاضی جدید ترمینال پرداخت، ابتدا ملزم به تشکیل پرونده مالیاتی است و روال تخصیص ترمینال به متقاضی جدید تنها پس از ثبت‌نام در سامانه و دریافت کد رهگیری ادامه خواهد یافت. علاوه بر این ۲ میلیون و 100 هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی غیرفعال یا کم‌تراکنش نیز که فاقد پرونده مالیاتی بودند، قطع شدند. این تعداد علاوه بر 360 هزار کارتخوان و درگاه پرداخت اینترنتی است که در مرحله قبل به علت نامعتبر بودن کد ملی و شناسه ملی نامعتبر یا پرونده مالیاتی غیرفعال قطع شده بودند. 
***
نرخ سود وام مسکن جوانان ۶ درصد شد
مدیرعامل بانک مسکن از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن جوانان از ۹ به ۶ درصد خبر داد. محمود شایان به دارندگان حساب جوانان اعلام کرد: بر اساس مصوبه جدید هیأت‌مدیره بانک، نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر ۵ ساله، از ۹ درصد به ۶درصد کاهش پیدا کرد. نرخ سود ۶ درصدی برای تسهیلات مربوط به حساب پس‌انداز مسکن جوانان، ناظر به آن دسته از قراردادهای تسهیلاتی است که از تاریخ ۱۲ اسفند سال ۹۹ و بعد از این تاریخ، با مدت بازپرداخت حداکثر ۵ ساله منعقد (ثبت قطعی قرارداد) می‌شوند. شایان تصریح کرد  درباره نرخ سود سایر تسهیلات یا تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان با مدت بازپرداخت بیش از ۵ سال، کماکان ضوابط و مقررات قبلی به قوت و اعتبار خود باقی است. 
***
راه‌آهن شلمچه- بصره محور مذاکرات وزرای راه ایران و عراق
وزیر حمل‌و‌نقل عراق در دیدار با محمد اسلامی، وزیر راه‌و‌شهرسازی کشورمان که به این کشور سفر کرده است، ضمن اشاره به لزوم ارتقای کیفیت حمل‌و‌نقل زمینی، دریایی، هوایی و ریلی بین 2 کشور، بر امکان اتصال راه‌آهن از شلمچه به استان بصره تاکید کرد. الشبلی آمادگی عراق را برای کار روی سیستم ترانزیت با طرف ایرانی بر اساس دستورالعمل اداری مبنی بر همکاری ترانزیتی با کشورهای همسایه مانند ترکیه، سوریه و اردن و حتی آغاز همکاری‌ها با طرف ایرانی اعلام کرد. 
***
گام اول افزایش دستمزد جبران رشد ۲ میلیون تومانی سبد معیشت است
فرامرز توفیقی، ‌رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره جلسه فردای شورای عالی کار برای تعیین دستمزد 1400 گفت: فاصله بسیار زیادی بین هزینه زندگی و دستمزد کارگران وجود دارد. این فاصله همیشه وجود داشته است اما سال 99 این فاصله بسیار زیاد شد؛ به گونه‌ای که همگان اذعان به این موضوع دارند اما تاکنون اقدامی برای حل این مشکل نشده است. توفیقی با بیان اینکه دیگر صحبت‌درمانی و همدردی درباره وضعیت دشوار معیشت کارگران فایده ندارد، گفت: زمانی که بررسی می‌کنیم، مطابق آماری که وزارت کار اعلام کرده است، به فرض اینکه بپذیریم نرخ تورم تولید‌کننده در سال 99 حدود 6/23 درصد است، نرخ تورم مصرف‌کننده در سال 99 حدود 35 درصد است. اگر این آمار را بپذیریم که اعتقاد داریم این تفاوت بسیار بیشتر است اما باز هم طی سال‌ها همواره سود به جیب کارفرما رفته است. افزایش قیمت‌ها، نهاده‌ها، مواد اولیه و گران شدن ارز، کمبود مواد اولیه و... نه تنها کارفرمایان را متضرر نکرده، بلکه باعث شده است به این بهانه افزایش قیمت‌های آنچنانی در کالای خود داشته باشند.

Page Generated in 0/0063 sec