printlogo


کد خبر: 231392تاریخ: 1399/12/18 00:00
چرا انصارالله به تهدیدهای آمریکا برای توقف حملات به مأرب توجهی نمی‌کند؟
داعش و القاعده یاران بایدن

گروه بین‌الملل: حدود 10 روز پس از اعلام سیاست جدید واشنگتن در قبال یمن همراه با خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست تروریسم آمریکا، «تیموتی لیندرکینگ» فرستاده ویژه جو بایدن در رأس هیاتی از دیپلمات‌های ارشد آمریکایی با «محمد عبدالسلام» مذاکره‌کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار کرد. گفته می‌شود این دیدار حدود 10 روز پیش یعنی ۲۶ فوریه (۸ اسفند) در مسقط، پایتخت عمان انجام شده اما به رغم برگزاری نخستین دور مذاکرات مستقیم واشنگتن با صنعا، راهبرد آمریکا برای جنگ نیابتی در یمن به واسطه اهرم تروریسم تکفیری القاعده ادامه دارد. به گزارش رویترز، لیندرکینگ در دیدار مزبور کماکان بر توقف حمله به مأرب توسط نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکید کرده، حال آنکه این حملات از ۳ هفته پیش مشخصا در جهت پاکسازی مأرب از لوث وجود مسلحان تکفیری منسوب به القاعده انجام می‌شود که ماه‌هاست با حمایت آشکار رژیم سعودی و بر اساس طرحی آمریکایی- انگلیسی در نزدیک‌ترین استان در شرق صنعا جا خوش کرده‌اند. فرستاده ویژه بایدن همچنین در حالی خواهان مذاکره آتش‌بس بین انصارالله با رژیم متجاوز سعودی شده است که کماکان حملات هوایی ریاض به مناطق مسکونی یمن ادامه دارد.  بایدن و بلینکن علاوه بر اهرم تروریستی، همچنین فشار سازمان ملل و تحریم را هم در راستای سیاست مزورانه چماق و هویج دنبال می‌کنند و هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲ فرمانده نظامی جنبش انصارالله را در فهرست سیاه خود قرار داد. 
با این وجود انقلابیون یمنی بی‌تفاوت به این سیاست دولت جدید واشنگتن که با هدف تحمیل آتش‌بس به مقاومت یمن برای مقابله با نفوذ منطقه‌ای انقلاب اسلامی دنبال می‌شود، همچنان مواضع خود را در اطراف شهر مأرب مستحکم‌تر کرده و طی روزهای گذشته عملا به دروازه‌های مرکز استان رسیده‌اند. آمریکایی‌ها اما در حالی بر توقف محاصره مأرب تاکید دارند که گروه تروریستی داعش اخیرا با انتشار بیانیه‌ای از حضور عناصرش در جنگ مأرب در کنار تروریست‌های القاعده و مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی پرده برداشت. در بیانیه داعشی‌ها آمده آنها در منطقه «الکساره» استان مأرب مستقیما با نیروهای ارتش یمن درگیر شده‌اند. 
 
* سازمان القاعده در مأرب چه می‌کند؟
این به معنای تایید موضع اصولی مقامات صنعاست که بارها در گزارش‌هایی نسبت به حمایت مشکوک سعودی و امارات از استقرار عناصر القاعده و داعش در استان مأرب به عنوان پایگاهی برای حمله به سراسر یمن هشدار داده‌اند. دیروز نیز معاون وزیر کشور یمن پس از انتشار گزارش اطلاعاتی صنعا درباره فعالیت‌های سازمان تروریستی القاعده در مأرب گفت پس از حوادث استان «البیضا»، سرویس‌ها و تجهیزات جاسوسی عناصر القاعده کشف و ضبط شد که بیانگر ارتباط آنها با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی بود. به گفته سرتیپ «عبدالمجید المرتضی»، عناصر به اصطلاح اطلاعاتی القاعده امروز علنا در کنار نیروهای خارجی و متجاوزان در استان مأرب در حال جنگ هستند. 
او تاکید دارد آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها از موفقیت ارتش و نیروهای امنیتی علیه سازمان موسوم به القاعده در البیضا ناراحتند و همین امر، سروصداهایی را که آنها امروز در مأرب به راه انداخته‌اند، تفسیر می‌کند. المرتضی خطاب به ساکنان مأرب گفته است: «کسانی که امروز در حال جنگ در این استان هستند، اعضای این سازمان اطلاعاتی هستند و عملیات ما با هدف نجات شهروندان از درگیر شدن در نبردهای آنها در حال انجام است. شهروندان باید با قاطعیت مقابل گروه‌های تکفیری و اطلاعاتی بایستند، زیرا وجود آنها خطر و تهدیدی برای امنیت و ثبات این استان است».
شبکه المسیره، ارگان انصارالله این هفته گزارش مبسوط سازمان امنیت و اطلاعات یمن را منتشر کرد که در آن نحوه بهره‌برداری تروریست‌های القاعده از استان مأرب به عنوان شریان اصلی‌شان در جزیره‌العرب تشریح شده است. 
در این گزارش آمده که چگونه تکفیری‌ها از هتل‌ها، منازل، پناهگاه‌ها، خانه‌ها و مزارع این منطقه بهره‌برداری می‌کنند و اینکه انبارهای سلاح و تجهیزات، اردوگاه‌های آموزشی و گذرگاه‌های قاچاق‌شان برای رفت‌وآمد و نحوه رابطه آنها با مزدوران ائتلاف سعودی چگونه است. بر اساس افشاگری اطلاعاتی دولت نجات ملی صنعا، تروریست‌های القاعده در قالب سازمانی به نام ولایت مأرب در این استان فعالیت داشته و به ۲ بخش تقسیم شده‌اند؛ بخش اول آن از اهالی همین استان هستند که «الانصار» نامیده می‌شوند و گروه دوم عناصری هستند که از استان‌های دیگر به مأرب نقل مکان کرده‌اند و خود را «المهاجرین» می‌نامند. پیش از این عناصر القاعده در استان البیضا بویژه در منطقه «قیفه» بودند که توسط ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پاکسازی شد. سپس شاخه القاعده روی پایگاه‌هایش در استان مأرب متمرکز شد که برخی از آنها بویژه در روستای «الخثله الفقراء» تنها برای تبلیغ عقاید وهابی و سلفی و برخی دیگر برای اهداف نظامی استفاده می‌شود. 
همچنین در پایگاه «شعب علی» که در جبهه «جبل مراد» مستقر است، عناصر القاعده برای جنگ در کنار مزدوران سعودی برگزیده می‌شوند. القاعده از پایگاه منطقه «حریب» برای برگزاری دوره‌های مختص تبلیغ افکار و عقاید خود استفاده می‌کند و از سوی دیگر، این سازمان در مناطق الخثله الفقراء، از مزرعه فرماندهی به نام «رائد بن معیلی» در منطقه «العرق»، خانه فرماندهی دیگر به اسم «معاذ الصنعانی»‌ در «الحدد»‌ و همچنین خانه شخصی به نام «خالد العراده» در «کرا» و فرماندهی به نام «ابو عمار الجهمی» به عنوان انبار تسلیحات استفاده می‌کند. 
در خانه خالد العراده در منطقه عرا که به آن اشاره شد، القاعده چند انبار تسلیحاتی در اختیار دارد. القاعده در منطقه‌های «الخشعه» که برخی عناصر القاعده نیز در آن سکونت دارند و همچنین در منطقه العرق که آشیانه این سازمان به شمار می‌رود، ۲ مزرعه در اختیار دارد. المسیره همچنین به نقل از سرویس اطلاعات یمن، از ساختار تشکیلاتی سازمان القاعده در مأرب به سرکردگی فردی به نام «سیمر ریان» معروف به «معز الخضرمی» با سمت آنچه امیر ولایت مأرب خوانده می‌شود و همچنین فردی به نام «اکرم حسین حسن القلیسی» معروف به «اویس الصنعانی»‌ مسؤول نظامی القاعده پرده برداشت. 
عناصر القاعده در هتل‌های «النخیل»، «رویال»‌، «الشرق الاوسط»، «الصفوه» و «الدوحه» تردد دارند و از طرف دیگر، پس از سیطره بر منطقه قیفه و «ویکلا» در استان البیضا و پیشروی مستمر به سمت استان مأرب، سرکرده این سازمان پناهگاه‌هایی امن در استان «شبوه» ایجاد کرده است. سرکرده القاعده یمن با جمع کردن عناصر فراری خود از منطقه «الخسف» (آل مروان) در استان «الجوف» از آنها در جبهه «العلم» برای پشتیبانی از مزدوران استفاده می‌کند. در این گزارش همچنین به نام ۱۰۰ عضو ارشد و عنصر القاعده و مأموریت‌های محول شده به آنها اشاره شده و در عین حال آمده است افرادی در خدمت این سازمان هستند که با اسنادی جعلی برای این عناصر هویت‌سازی می‌کنند. 
***
    انفجار در آسمان جده     
روز گذشته فرودگاه جده برای چندمین‌بار متوالی طی هفته‌های اخیر بسته شد که به لغو پروازهای آن انجامید. کانال تلگرامی شبکه المیادین به نقل از منابع سعودی دلیل این رخداد را شنیده شدن صدای انفجارهایی در آسمان این بندر غربی عربستان خواند که احتمالا بر اثر حملات هوایی نیروهای یمنی بوده است. کانال تلگرامی صابرین‌نیوز دراین‌باره  نوشت یمنی‌ها طی دومین حمله در ۸ ساعت، جده را در عمق 700 کیلومتری خاک سعودی هدف قرار داده‌اند. پیش‌تر رسانه‌های سعودی از جمله تارنمای سبق مدعی شده بودند صبح یکشنبه ۸ فروند پهپاد ارتش یمن در آسمان عربستان رهگیری و منهدم شده است. شبکه الجزیره به نقل از منابع عربستانی گزارش داد سعودی‌ها این خبرها را با تأخیر اعلام کرده‌اند.

***

ریچارد بلک، سناتور پیشین کنگره ایالتی ویرجینیا:
 آمریکا به داعش هدیه می‌دهد
پنتاگون حدود 10 روز پیش به دستور رئیس جدید کاخ سفید، مواضع متعلق به گروه‌ حشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق را در مرز با سوریه بمباران کرد و متعاقب آن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال نامه‌ای به کنگره، سعی کرد با توجیهی کاملا ترامپ‌گونه، این حملات نامشروع به نیروهای مسلح رسمی یک کشور عضو سازمان ملل را در جهت جلوگیری از حمله بیشتر به نظامیان آمریکایی جا بزند.
عضو جمهوری‌خواه پیشین سنا در کنگره ایالتی ویرجینیا اما این حرکت را در چارچوب همکاری تاکتیکی دولت بایدن و تروریست‌های تکفیری جمع‌بندی می‌کند.
ریچارد بلک به شبکه پرس تی‌وی گفته است: نیروهای مردمی عراق به ‌طور عمده با داعش مبارزه کردند و بسیار هم علیه آنها مؤثر بودند. به همین دلیل، وقتی آمریکا به بسیج مردمی حمله می‌کند، به تروریست‌های داعش در عراق و سوریه کمک کرده است. حملات راکتی اخیر به منطقه سبز در بغداد بهانه دولت بایدن برای حمله به سوریه بود. این حملات سرزمین مستقل سوریه را هدف گرفت و کاملا در تناقض با قوانین بین‌المللی بود. محتمل نیست آمریکا واقعا بداند چه کسانی آن راکت‌ها را شلیک کردند. این سیاست [کاخ سفید] که همواره فرض می‌کند نیروهای ضدتروریسم عراق، راکت‌ها را شلیک کرده‌اند، به تروریست‌های داعش این قدرت را می‌دهد که هر زمان می‌خواهند حمله هوایی آمریکا به دشمنان‌شان را کلید بزنند و بر این اساس آنها تاکتیک‌های جدیدی علیه نیروهای مردمی عراق اتخاذ کرده‌اند. داعش راکت‌ها را شلیک می‌کند، ما [سیاستمداران] نیروهای بسیج عراقی را سرزنش می‌کنیم، آمریکا نیروهای عراقی را بمباران می‌کند. این استراتژی، ناعادلانه و بی‌اخلاقی است. نیروهای کشته‌شده در جریان حملات آمریکا به مناطق مرزی سوریه عملا اعضای قانونی نیروهای مسلح عراق بودند، نه تروریست‌هایی که واشنگتن سعی دارد معرفی کند. هیچ کشوری در جهان نیست که بیشتر از آمریکا علیه کشورهای خارجی دیگر حملات نظامی انجام داده باشد. در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور آمریکاست که جنگ‌های این کشور را متوقف کند. با این حال، او نمی‌تواند این کار را بدون خارج کردن نیروی نظامی از منطقه [خاورمیانه] انجام دهد. آمریکا بارها از حملات به نیروهای نظامی‌اش، به عنوان بهانه‌ای برای تقویت حضور نیروهای خود استفاده کرده است. اگر جو بایدن واقعا می‌خواهد میراثی پایدار و مثبت به‌ جا بگذارد، باید دستور خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه در عرض ۹۰ روز را صادر کند. هر چند گمان نمی‌کنم این اتفاق بیفتد. 

Page Generated in 0/0061 sec