printlogo


کد خبر: 231406تاریخ: 1399/12/19 00:00
دور دنیا

پاپ عراق را ترک کرد
رهبر کاتولیک‌های جهان دیروز دوشنبه عراق را پس از سفر ۳ روزه به نواحی مختلف این کشور و دیدار با آیت‌الله سیستانی و مقامات سیاسی عراق ترک کرد. به گزارش روسیا الیوم، پاپ فرانسیس دیروز در میان بدرقه برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق سفرش به این کشور را خاتمه داد و از فرودگاه بین‌المللی بغداد راهی واتیکان شد. همچنین پاپ قبل از ترک عراق در سالن تشریفات با برهم صالح نشستی برگزار کرد و مراسمی رسمی برای خداحافظی با وی برگزار شد. رئیس‌جمهور عراق پس از مراسم بدرقه پاپ در توئیتی نوشت: با پاپ پس از سفرش به عراق به عنوان میهمانی عزیز خداحافظی کردیم. حضور ایشان پیام‌آور صلح و محبت است و ایشان در دل‌های همه ملت عراق جاودان می‌ماند. وی در سفرش به عراق که از روز جمعه شروع شد، با مقامات بلندپایه سیاسی عراق و نیز آیت‌الله سیستانی، مرجع شیعیان دیدار و گفت‌وگو کرد. پاپ همچنین روز یکشنبه به اربیل و موصل رفت و پس از بازگشت مجدد به اربیل در ورزشگاه حریری مراسم عشای ربانی را برگزار کرد. وی در این سفر به ۵ استان بغداد، اربیل، نجف، ذی‌قار و نینوا رفت. 
***
درخواست رئیس پارلمان ترکیه برای تصویب قانون اساسی جدید
رئیس پارلمان ترکیه با درخواست از احزاب سیاسی حاضر در این نهاد قانون‌گذاری برای کمک به شکل گرفتن قانون اساسی جدید این کشور گفت: اگر عزم صادقانه‌ای وجود داشته باشد قانون اساسی جدیدی را می‌توان تدوین کرد. در ادامه اظهارنظرهای مقام‌های ارشد ترکیه درباره لزوم تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور، «مصطفی شنتوپ» رئیس پارلمان ترکیه شرط تصویب شدن آن توسط قانون‌گذاران را توضیح داد. شنتوپ دیروز دوشنبه طی گفت‌وگو با خبرنگاران در آنکارا، وجود عزم صادقانه در پارلمان ترکیه را لازمه تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور دانست و از اعضای حاضر در این نهاد قانون‌گذاری خواست تلاش‌ها برای قانون اساسی جدید را تقویت کنند. به نوشته روزنامه دیلی‌صباح، وی در این باره توضیح داد: «اگر عزم صادقانه‌ای توسط تمام احزاب سیاسی در پارلمان بر سر این موضوع وجود داشته باشد، باور دارم ترکیه می‌تواند قانون اساسی جدید را تدوین کند. روش‌ها و راه‌هایی برای این مساله نیز وجود دارد». این مقام ترک با اشاره به درخواست برخی احزاب این کشور برای بازگشت ترکیه به نظام پارلمانی تصریح کرد: چنین چیزی فقط از طریق تغییر قانون اساسی ممکن خواهد بود. شنتوپ پیش‌تر نیز با بیان اینکه تدوین قانون اساسی جدید برای این کشور امری غیرممکن نیست، گفته بود اگر در پارلمان اراده‌ای قوی وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. پیش از این، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه ضمن استقبال از موافقت حزب «حرکت ملی» با تغییر قانون اساسی این کشور گفت پیش‌نویس قانون اساسی جدید ترکیه بر مبنای نظام کنونی ریاست‌جمهوری تدوین خواهد شد. 
***
تظاهرات دوشنبه خشم در لبنان با بستن گذرگاه‌ها
جمعی از شهروندان لبنانی در اعتراض به اوضاع نامناسب معیشتی، تظاهرات «دوشنبه خشم» را برگزار کردند. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، معترضان لبنانی دیروز برای هفتمین روز متوالی مسیرهایی را بستند و برخی دیگر لاستیک آتش زدند. معترضان لبنانی دیروز اعلام کردند «دوشنبه خشم» است و از همان ساعت‌های اولیه صبح با آتش زدن لاستیک، برخی جاده‌ها و خیابان‌ها در مناطق مختلف لبنان را مسدود کردند. همزمان با حضور معترضان در خیابان‌ها، فعالان خواستار حضور گسترده‌تر مردم در تظاهرات شدند. برخی معترضان نیز با به صدا درآوردن ناقوس کلیساها خواستار حضور مردم در خیابان‌ها شدند. تظاهرات شهروندان لبنانی از سه‌شنبه هفته گذشته در اعتراض به اوضاع نامناسب معیشتی این کشور و افزایش ارزش دلار آغاز شد. 
***
دولت بایدن در شُرف انجام حملات سایبری «سِری» علیه روسیه
یک روزنامه آمریکایی نزدیک به حزب حاکم دموکرات این کشور از احتمال انجام سلسله حملات سایبری سری واشنگتن علیه روسیه طی ۳ هفته آینده خبر داد. روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد دولت جو بایدن در تدارک است به تلافی حملات سایبری گسترده روسیه به آمریکا در هفته‌های آخر دولت دونالد ترامپ، علیه شبکه‌های روسیه دست به انجام حملات سایبری بزند. این رسانه به نقل از منابع مطلع خبر داد دولت آمریکا ضمن تلافی حملات سایبری به «سولار ویندز» درصدد ارسال سیگنال به روسیه است. در خبرها آمده بود دامنه و پیچیدگی حملات سایبری به نهادهای آمریکایی به حدی است که واشنگتن در متوقف‌کردن و تعیین میزان خسارات ناشی از آن ناتوان مانده است. طبق گزارش رسانه‌های غربی، هکرها در ماه مارس ۲۰۲۰ (نیمه دوم اسفند- نیمه اول فروردین) درج بدافزار را در به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری شرکت فناوری آمریکایی «سولار ویندز» آغاز کردند. هکرها به نرم‌افزار «آفیس» مورد استفاده اداره مخابرات و اطلاعات ملی آمریکا نفوذ کردند و ایمیل‌های کارکنان این اداره ماه‌ها از سوی هکرها رصد می‌شد. آمریکایی‌ها به مسکو اتهام‌زنی کردند اما سخنگوی کرملین و دیگر مقام‌های روس ضمن رد این اتهامات، از واشنگتن خواسته‌اند به وارد کردن اتهامات بی‌اساس علیه مسکو پایان دهد.

Page Generated in 0/0050 sec