printlogo


کد خبر: 231428تاریخ: 1399/12/19 00:00
اخبار

اظهارنظر جالب جهانگیری:
لکه ننگ فساد باید از دامن کشور پاک شود
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: باید لکه ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی حذف شود و من صمیمانه از اقدامات آقای رئیسی تشکر می‌کنم. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: باید لکه ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی حذف شود و من صمیمانه از اقدامات آقای رئیسی تشکر می‌کنم. جهانگیری گفت: معتقدم عده‌ای حرف مبارزه با فساد می‌زنند که می‌خواهند عده‌ای دیگر را بدنام کنند؛ آنهایی که واقعا پای کار مبارزه با فساد هستند، زندگی شخصی‌شان، توانایی مدیریت و سابقه‌شان نشان می‌دهد اهل مبارزه با فساد هستند و هر جا حضور داشتند در سابقه‌شان نشان می‌دهد اینگونه هستند. وی افزود: یک بحث مبارزه با فساد همین کاری است که قوه ‌قضائیه انجام می‌دهد. بحث دیگر کار ریشه‌ای در مبارزه با فساد است. کاری کنیم فساد به وجود نیاید. من اخیرا در جلسه پیشگیری از فساد گفتم رهبری فکر کنم سال ۸۰ فرمان مبارزه با فساد را صادر کردند و در آنجا فرمودند حتی زیرمجموعه‌های دفتر رهبری هم در این مبارزه مستثنا نیستند و هر جا  موردی دیدید برخورد کنید.  وی بیان کرد: ما داریم زحمت می‌کشیم اما فساد هم دارد ادامه پیدا می‌کند. این یک گیر جدی دارد و باید آسیب‌شناسی شود. ما در دولت تدبیر و امید یک ستادی برای مبارزه با فساد در قوه مجریه با مسؤولیت وزرا تشکیل دادیم و گفتیم شما موظفید گلوگاه‌های فساد را که در آنجا امضای طلایی است، شناسایی کنید و ما برویم و با آن برخورد کنیم.
***
کسری بودجه دولت، شدیداً تورم‌زا
مشاور رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات شأن منحصر به فردی در کنترل و نظارت بر عملکرد بودجه‌ای سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت دارد. محمود بهمنی درباره نقش دیوان در بررسی عملکرد بانک‌ها، گفت: دیوان محاسبات شأن منحصر به فردی در کنترل و نظارت بر عملکرد بودجه‌ای سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت دارد، بنابراین لازم است رصد، تحلیل، واکاوی خلأها و چالش‌های متاثر از قوانین پولی و بانکی مجلس را مدنظر قرار دهد. وی افزود: کارشناسان دیوان محاسبات در بررسی طرح مربوط به بانکداری مرکزی و بانکداری جمهوری اسلامی می‌توانند نقش موثری داشته باشند و باید جهت شفاف‌سازی، بررسی، نظارت و اعلام اشکالات در نظام بانکی و نظارت بهتر در کمیسیون‌های تخصصی شرکت کنند و آموزش‌های لازم را جهت تصویب لایحه یا طرح عملیات بانکی در مجلس شورای اسلامی به عمل آورند. بهمنی به خانه ملت گفت: رئیس کل جدید دیوان محاسبات به این موضوعات مهم اعتقاد راسخ داشته و دستورات لازم را صادر کرده است. وی ادامه داد: دیوان محاسبات لازم است آموزش‌های مربوط را با توجه به شرایط تحریمی و مالی و اقتصادی روز کشور به نظارت‌کنندگان و مسؤولان ذی‌ربط ارائه کند تا در تدوین قوانین بودجه‌ای کشور ابهامی وجود نداشته باشد. اصلح است دیوان محاسبات مستشاری جداگانه‌ای با توجه به حجم کار و تخصصی بودن آن برای بانک‌ها ایجاد کند. وی ادامه داد: دیوان محاسبات برای جلوگیری از تزریق پول پر قدرت و مهار تورم باید دولت را مکلف کند بدهی‌های معوقه خود را پرداخت کند تا جلوی تورم گرفته شود و همچنین امکان حمایت بانک‌ها از صنعت و تولید به وجود آید، به علاوه با عنایت به اینکه بخش عمده منابع بانک‌ها متعلق به مردم است، چنانچه تأخیر در پرداخت بدهی‌ها دارند باید مانند افراد عادی سود و جریمه مربوط را پرداخت کنند. رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی درباره وضعیت بودجه، گفت: کسری بودجه قابل توجه دولت، شدیدا تورم‌زا است و محقق شدن درآمد پیش‌بینی شده در بودجه عملا مقدور نیست، از طرفی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری، مقرر بوده وابستگی بودجه به نفت شدیدا کاهش یابد که این امر پیش‌بینی نشده است.  
***
رونمایی از اولین دستگاه خودپرداز بومی رمز ارزها
نخستین دستگاه خودپرداز رمز ارزها، با عنوان CTM با حضور مسؤولان و فعالان حوزه رمز ارز رونمایی شد. این دستگاه توسط متخصصان داخلی ساخته شده است. محسن سبحانی، مدیرعامل خانه بلاکچین ایران در این باره اظهار داشت: تولید دستگاه خودپرداز رمزارز سال‌ها پیش شروع شده بود و پس از چندین سال تحقیق و بررسی توانستیم آن را عملی سازیم و خوشحالیم که در این زمینه توانستیم خدمتی کوچک به کشورمان بکنیم. وی افزود: در کنار این اقدام، توانسته‌ایم پوز رمزارزها را نیز در این همایش برای ارائه خدمات مالی به متقاضیان ارائه کنیم. گفتنی است طبق آخرین اخبار، مسؤولان بانک مرکزی جمهوری اسلامی بارها به صورت رسمی فعالیت صرافی‌ها در موضوع رمزارز و تبادلات آنها را ممنوع اعلام کرده و به دنبال آن شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارت) به عنوان بازوی اصلی پرداخت این بانک به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور ممنوعیت تراکنش ریالی برای خرید و فروش رمزارز را داده است. 

Page Generated in 0/0177 sec