printlogo


کد خبر: 231434تاریخ: 1399/12/19 00:00
پیکر خلبان شهید بیک‌محمدی با حضور رئیس مجلس و جمعی از فرماندهان در ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش تشییع شد
پرواز ابدی؛ 32 سال پس از فرود
قالیباف: رزمنده‌ای که دیروز در مقابل دشمنان سر فرود نیاورد و امروز بازنشسته شده، در مقابل خانواده‌اش شرمنده است

گروه سیاسی: مراسم تشییع سرلشکر خلبان بیرجند بیک‌محمدی که پیکر پاکش اخیرا پس از 32 سال تفحص شده است، صبح روز گذشته با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش، سرتیپ عزیز نصیرزاده، فرمانده نیروی هوایی ارتش، سردار محمد شیرازی رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا و سایر فرماندهان در ستاد فرماندهی نیروی هوایی ارتش برگزار شد. 
رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع نسل جوان و مجاهدان کنونی نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: امروز همه ما به یاد شهید بیک‌محمدی گرد هم آمدیم و ده‌ها هزار شهید دیگر همچون این شهید والامقام وجود دارند که از همه فرصت‌ها و امکانات دنیا که حق‌شان بود، گذشتند و با انتخاب آگاهانه و آزادانه در مسیر دفاع از اسلام ناب محمدی قرار گرفتند. قالیباف بیان کرد: مردم و جامعه‌ای که دل در گرو خداوند داشته باشند، تحول عظیم ایجاد می‌کنند. پیش از زمان پیروزی انقلاب اسلامی مردان بزرگی همچون شهید بیک‌محمدی و همرزمانش با عزت و غیرت ایرانی به رهبری حضرت امام(ره) لبیک گفتند و همه زندگی خودشان را فدا کردند و این در حالی بود که در آن زمان رژیمی تا بن دندان مسلح، وابسته به ظلم و استبداد وجود داشت ولی سنت‌های الهی را اینگونه رقم زدند. وی با اشاره به اینکه در دوران جوانی شخصا مشاهده کردم رزمندگان در دفاع‌مقدس چه افتخاراتی آفریدند، افزود: خلبانان نیروی هوایی در دوران دفاع‌مقدس هرگاه اوج می‌گرفتند و هر گاه در پایین‌دست حرکت می‌کردند، در تیررس دشمن قرار می‌گرفتند اما هرگز در انجام مأموریت‌های خود درنگ نکردند و این نشان‌دهنده ایمان به باورهای الهی است. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بدون شک با هر سلیقه و هر گرایش در بعد مادی و معنوی، مدیون شهدا و خانواده آنها هستیم. در واقع ما مدیون صبر و استقامت خانواده شهدا هستیم، زیرا تصور اینکه بیش از ۳۰ سال منتظر عزیزترین فرد خانواده باشیم، سخت است. رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خاطرم هست در عملیات والفجر ۸ که شرایط سخت و سرنوشت‌ساز بود، با ایجاد تحول در سیستم پدافند هوایی بیش از ۷۰ فروند از هواپیماهای دشمن در دهانه فاو سرنگون شد و این اقدام سبب تقویت روحیه رزمندگان در پشت خاکریزها شده بود، البته نباید رشادت خلبانان نیروی هوایی را در عملیات‌هایی همچون فتح‌المبین، بیت‌المقدس، کربلای ۴ و ۵ از خاطر ببریم.  قالیباف با اشاره به اینکه خلبانان و کادر نیروی هوایی نمادی از مقاومت و مبارزه با تحریم و خلاقیت و خودکفایی به شمار می‌روند، بیان کرد: امروز نیز مسیر افتخارآفرینی برای ایران عزیز ایستادگی و مقاومت در برابر تحریم‌های یکجانبه است. وی افزود: امروز کسانی می‌توانند بگویند دلسوز نظام، انقلاب و مردم هستند که بتوانند گره از کار مردم باز کنند و این وظیفه همه مسؤولان است. باید بتوانیم گرانی و مشکلات اقتصادی را حل کنیم و کارآمد باشیم. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسؤولان باید باور کنند امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم، گفت: بدون شک سنت‌های الهی تغییر ناپذیرند، لذا همان خدایی که در دوران دفاع‌مقدس با ما همراه بود، در جنگ اقتصادی نیز همراه‌مان است، به شرط آنکه درنگ نکنیم و با مجاهدت در این راه تلاش کنیم. 
قالیباف با بیان اینکه رزمنده‌ای که دیروز در مقابل دشمنان سر فرود نیاورد و امروز بازنشسته شده، در مقابل خانواده‌اش شرمنده است و این برای ما باعث شرمساری است، تاکید کرد: امروز حل مشکلات مردم مجاهدت است. با توجه به وجود امکانات و ظرفیت‌های جوانان می‌توانیم از سختی‌ها خارج شویم، به شرط آنکه به فرموده امام راحل مبنی بر «ما می‌توانیم» باور داشته باشیم و این ظرفیت‌ها را از دشمن تمنا نکنیم. اگر چنین موضوعی محقق شود، می‌‌توانیم بگوییم انقلابی، حزب‌اللهی، مجاهد، خدمتگزار و پیرو شهدا هستیم. وی اظهار کرد: باید با تلاش خود کارآمدی دین در جامعه را نشان دهیم، زیرا این موضوع سبب رفع مشکلات می‌شود. 
 
* حکایت تفحص پس از 32 سال
پیکر پاک شهید بیک‌محمدی پیش از این نیز در پایگاه شکاری دزفول، پایگاه هوایی شهید نوژه همدان و حرم مطهر رضوی تشییع شده بود. خلبان شهید بیرجند بیک‌محمدی ۱۵ اسفندماه سال ۱۳۲۶ در تهران متولد شد. او پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی، متوسطه و اخذ دیپلم طبیعی در تهران، اول آبان ۱۳۴۸ به استخدام آموزشگاه همافری نیروی هوایی درآمد. دوره‌های تخصصی وسایل زمینی هواپیمای «اف ۴» را در ایران و آمریکا گذراند و از آنجا که علاقه وافری به خلبانی داشت، تغییر رشته داده و پس از موفقیت در آزمون‌های مربوط، به استخدام دانشکده خلبانی نیروی هوایی درآمد. آموزش مقدماتی پرواز را در ایران گذراند و برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا اعزام شد و پس از ۳۵۰ ساعت پرواز با هواپیماهای «اف۳۳»، «تی۴۱»، «تی۳۷» و «تی۳۸» به ایران بازگشت و به جمع خلبان هواپیمای «اف ۵» در پایگاه چهارم شکاری پیوست. با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ تحمیلی، او به عنوان خلبان «اف ۵» در پایگاه وحدتی دزفول برای دفاع از ایران اسلامی در عملیات‌های مختلف حضور داشت. سرانجام این خلبان شجاع ششم خردادماه ۱۳۶۷ در ماموریت پشتیبانی سطحی از نیروهای زمینی و انهدام اهداف از پیش تعیین شده، بر فراز دریاچه ماهی مورد هدف موشک قرار گرفت و از آن تاریخ هیچ اطلاعی از وضعیت خلبان بیک‌محمدی به دست نیامد و به عنوان جاویدالاثر در لیست شهدای خلبان قرار گرفت.  سردار سیدمحمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به نحوه پیدا شدن پیکر خلبان شهید بیرجند بیک‌محمدی گفته بود: هواپیمای یکی از خلبان‌های ما اواخر جنگ یعنی ششم خرداد‌ماه ۶۷ حوالی کانال ماهی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت. پیکر مطهر شهید در منطقه بر جا ماند. وی با اشاره به تفحص پیکر شهید گفت: بعد از شناسایی اولیه محل مفقود شدن پیکر، در مرحله دوم تفحص، منطقه دقیق مشخص شده و ۲ دستگاه بیل مکانیکی به محل اعزام شد. چهارشنبه ششم اسفند ۱۳۹۹ در آستانه روز پدر چتر دم هواپیما و سپس پیکر شهید در عمق 4 متری زمین پیدا شد. بخشی از استخوان‌های پیکر این شهید دفاع‌مقدس به همراه پیراهن خونی او و اجزایی از لباس خلبانی‌اش پیدا شد.

Page Generated in 0/0138 sec