printlogo


کد خبر: 231441تاریخ: 1399/12/20 00:00
دور دنیا

رأی پارلمان اروپا به استرداد رهبران جدایی‌طلب کاتالان
با لغو مصونیت ۳ نفر از سیاستمداران جدایی‌طلب متواری شده ایالت کاتالونیا توسط پارلمان اروپا، احتمال استرداد آنها توسط دولت بلژیک به اسپانیا قوت گرفت. پارلمان اروپا مصونیت پارلمانی «کارلس پیگدمون» رئیس سابق دولت خودمختار کاتالونیا را به همراه ۲ وزیر پیشین کابینه‌اش «تونی کومین» و «کلارا پونساتی» که ۳ سال پیش به بلژیک گریخته بودند، لغو کرد. وکلای مدافع پیگدمون در نظر دارند لغو مصونیت او را در دیوان دادگستری اروپا به چالش بکشند. با این حال، مادرید احتمالا تلاش‌های خود را برای استرداد او ادامه خواهد داد. سال 2017 دادگستری اسپانیا این ۳ نماینده پارلمان اروپا را به دلیل برپایی و سازماندهی همه‌پرسی استقلال کاتالونیا که از سوی دولت مرکزی مادرید غیرقانونی خوانده شده بود با اتهام سوءاستفاده از اموال دولتی و تحریک به اغتشاش، تحت پیگرد کیفری قرار داد. این در حالی بود که این ۳ نماینده به محض آغاز سرکوب کاتالان‌ها در روز همه‌پرسی توسط پلیس و ارتش اسپانیا به بلژیک گریخته بودند. بروکسل از آن زمان از استرداد آنها تحت عنوان نمایندگان پارلمان اروپا خودداری کرده اما ماه گذشته کمیسیون قضایی پارلمان اروپا درخواست دولت اسپانیا را مشروع دانست و تصمیم‌گیری درباره سرنوشت مصونیت این ۳ نماینده را به نمایندگان پارلمان سپرد. لغو مصونیت کارلس پیگدمون، تونی کومین و کلارا پونساتی می‌تواند مسیر را برای استرداد آنها به اسپانیا هموار کند. در رای‌گیری محرمانه روز دوشنبه پارلمان اروپا ۴۰۰ نماینده با رای مثبت خود در مقابل 248 رای مخالف و 45 رای ممتنع، لغو مصونیت این 3 سیاستمدار کاتالان را تایید کردند. مطبوعات لیبرال اروپا از جمله در کاتالونیا این رای را فاجعه‌ای برای دموکراسی اروپایی تلقی کرده‌اند. 
***
فرمانده ارشد چینی:  آماده جنگ با آمریکا باشیم!
یکی از فرماندهان نظامی چین می‌گوید در شرایطی که شاهد جایگزینی قدرتی جدید (چین) به جای قدرت موجود (آمریکا) هستیم، جنگ گزینه‌ای اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. به گزارش روزنامه چاینا مورنینگ پست، ژنرال «ژئو گیلیان» که بعد از رئیس‌جمهور، دومین فرمانده نیروهای مسلح چین است، خواستار آمادگی و به‌روز‌رسانی بزرگ‌ترین ارتش جهان برای مواجهه با جنگ‌های احتمالی شده است. او گفته است: «چین باید خود را برای دام توسیدید آماده کند» (این عبارت بازگو‌کننده شرایطی است که در آن، به واسطه جایگزینی قدرت جدید با قدرت موجود، جنگ اجتناب‌ناپذیر می‌شود.) به گفته این مقام نظامی، رابطه پکن- واشنگتن از دوره ترامپ به این سو و همزمان با شیوع ویروس کرونا، درگیر تنش شده است، حال آنکه چین بزودی از لحاظ اقتصادی نیز از آمریکا پیشی می‌گیرد. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز چندی قبل گفته بود کشورش باید هر لحظه آماده جنگ باشد. 
***
بزرگ‌ترین افشاگری اطلاعاتی علیه استخبارات سعودی
انتشار یک سند بسیار محرمانه مربوط به سازمان اطلاعات عربستان، ماهیت کارکنان آن را برملا کرده است؛ واقعه‌ای که می‌تواند به منزله فلج شدن موقت یا بلندمدت دستگاه امنیتی سعودی باشد. تارنمای خبری عرب‌زبان مجهر‌الجزیره دیروز فاش کرد به سندی محرمانه دست یافته که دربردارنده هویت کامل تمام کارمندان دستگاه استخبارات عمومی رژیم سعودی است. این سند «پی‌دی‌اف» که توسط مجهرالجزیره منتشر شده، جزو اسناد بسیار محرمانه دولت عربستان و شامل اسامی و مشخصات کامل افسران اطلاعاتی سعودی از جمله کد ملی، شماره تلفن و شناسایی، آدرس محل زندگی، اسامی قبایل، محلی که در آن تحصیل کرده‌اند و بسیاری اطلاعات شخصی دیگر می‌شود. بخش اول فهرست منتشر شده شامل ۶۰۰ تن از عناصر سازمان استخبارات سعودی است و قرار است اطلاعات ۲۰ هزار کارمند دیگر نیز بزودی منتشر شود. این نخستین‌بار است که فهرست کامل کارکنان سازمان اطلاعاتی یک کشور بزرگ در ابعاد عربستان آن هم با این جزئیات در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد. 
این تارنما اعلام کرده افشاگری مزبور در جهت مبارزه با رژیم ظالم سعودی است که مرتکب جنایات وحشیانه‌ای علیه مسلمانان و کشورهای اسلامی بویژه یمن شده به طوری که ملت عربستان خواهان ساقط کردن این رژیم وحشی است که مظلومان را بازداشت کرده و اعتراضات مردمی را سرکوب می‌کند. 
کارشناسان معتقدند این رویداد حتی می‌تواند منجر به فروپاشی ساختار امنیتی سعودی شود، چرا که حتی اشاره به نام کارکنان دستگاه استخبارات توسط مردم عادی نیز می‌تواند آنها را نابود کند.
***
تعریف پاپ از دیدار با آیت‌الله سیستانی
رهبر واتیکان در بازگشت از سفر ۳ روزه‌اش به عراق به توصیف دیدارش با آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجع شیعیان عراق پرداخت. به گزارش یورونیوز، اگر چه پاپ آرژانتینی 84 ساله اعتراف کرده این خسته‌کننده‌ترین سفرش بوده است اما او در پرواز بازگشت از بغداد به رم در جمع خبرنگاران داخل هواپیما با اشاره به اینکه آیت‌الله سیستانی را مردی «فروتن و دانا» یافته است، گفت: «این دیدار باعث مسرت روحی من شد». پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان همچنین از تصمیمش برای سفر به عراق در شرایط همه‌گیری کرونا و با وجود ملاحظات امنیتی دفاع کرده و گفته است: «من این تصمیم را با آگاهی از خطراتی که داشت، گرفتم». نقطه اوج این سفر دیدار او با آیت‎الله سیستانی در نجف اشرف بود که در آن مرجع شیعیان عراق با اشاره به ظلم و ستم‌ها علیه ملت‌های منطقه، خواستار افزایش تلاش‌ها برای حل بحران موجود در کشورهایی نظیر یمن و فلسطین شد. 

Page Generated in 0/0050 sec