printlogo


کد خبر: 231442تاریخ: 1399/12/20 00:00
موضوع زوال عقل رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا جدی است
بایدن نام وزیرش را فراموش کرد!

پس از آنکه رئیس‌جمهور آمریکا حین سخنرانی در کاخ سفید، نام وزیر دفاع خود را فراموش کرد، زمزمه‌های جدی‌تری درباره جدی بودن بیماری زوال عقل او به گوش می‌رسد. جو بایدن 78 ساله از حدود یک سال و نیم پیش که کارزارش برای انتخابات 2020 را آغاز کرد، به وضوح با افت هشیاری و طراوت بدنی به نسبت دوران معاونت ریاست‌جمهوری در دوره اوباما مواجه بوده است اما پیشرفت این وضع پس از انتخاب به عنوان نفر اول قوه مجریه ایالات متحده می‌تواند بحث‌برانگیز باشد. 
او این هفته در جریان معرفی فرماندهان ارشد ارتش آمریکا در مقابل دوربین‌های خبری به شکلی باور نکردنی نام لوید آستین، وزیر دفاع را فراموش کرد. بایدن که کامالا هریس را پشت سر خود داشت، پس از آنکه انتصاب ۲ ژنرال خانم را اعلام کرد، با لحنی گنگ خطاب به آستین گفت: «می‌خواهم از این ژنرال سابق تشکر کنم. هنوز دارم او را ژنرال صدا می‌کنم... . همان رفیقی که با یونیفورم آنجا ایستاده است». در حالی که حاضران و اصحاب رسانه‌ها کاملا متوجه شده بودند اتفاقی غیرعادی در حال رخ دادن است، بایدن همچنان تقلا می‌کرد نام رئیس پنتاگون را که خود ۲ ماه پیش معرفی کرده به یاد آورد. دست آخر او موفق به این کار نشد و فقط گفت: «از وزیر متشکرم». 
این در حالی است که بایدن چند دقیقه پیش از آن که در حال خواندن بیانیه ریاست‌جمهوری درباره انتصابات پنتاگون از روی تله پرامپتر (مانیتور حاوی متن در مقابل نگاه سخنران) بود، نام او را برده و گفته بود: «وزیر آستین». 
برخی رسانه‌های آمریکایی نظیر واشنگتن اگزماینر، در اخباری که درباره این اتفاق منتشر کرده‌اند، مشخصا فراموشی نام وزیر دفاع توسط رئیس‌جمهور را ثبت کرده‌اند. 
پیش‌تر ماه دسامبر در جریان معرفی کابینه احتمالی توسط بایدن، او نام گزینه‌اش برای وزارت بهداشت، «خاویر بسرا» را هم فراموش کرده بود. توئیت‌های بسیاری با مضمون آنچه «جیسی جیمز» نوشته، منتشر شده است: «تا کی باید این وضع را تحمل کنیم؟ زوال هشیاری او جدی است. ظالمانه است که این مرد را مجبور کنیم به این شکل کار کند. اگر او پدربزرگ شما بود، مجبورش نمی‌کردید بازنشسته شود؟»
همچنین چهره درمانده و نگاه کم‌فروغ رئیس‌جمهور سالخورده آمریکا در این نشست که در پایان با راه رفتن سلانه سلانه‌اش از اتاق همراه شد، بلافاصله دستمایه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. برخی نحوه راه رفتن معروف و مردانه کامالا هریس 56 ساله، معاون بایدن پشت سر او را دستمایه طنز قرار دادند و توئیت کردند این زن در حال برداشتن آخرین گام‌ها برای جانشینی پیرمرد است. 
هفته پیش نیز تیم رسانه‌ای کاخ سفید به این خاطر که نمی‌گذارند رئیس‌جمهور سوالات خبرنگاران را در برنامه‌های زنده جواب دهد، مورد انتقاد قرار گرفته بود. 
خبرنگار سی‌ان‌ان، یکی از رسانه‌های پیشرو حمایت از دموکرات‌ها در گزارش خود از این مراسم تلاش کرد با ذکر اینکه بایدن دچار لکنت شده، موضوع را توجیه کند اما به نظر می‌رسد موضوع جدی‌تر از این حرف‌ها باشد. 
«آلکس برنسون» نویسنده روزنامه نیویورک‌تایمز نیز با اعتراف به اینکه صدای رئیس‌جمهور در این نشست او را به یاد لحن افراد سالخورده خانواده‌شان انداخته، گفت: «وقتی [بایدن] داشت می‌رفت هم چندان مطمئن نبود که دارد کجا می‌رود. این منظره جالبی نیست».

Page Generated in 0/0061 sec