printlogo


کد خبر: 231445تاریخ: 1399/12/20 00:00
زهرا نعمتی برنده عنوان فرد پیشگام در نسل جوان IPC شد
افتخار ورزش بانوان

کمیته بین‌المللی پاراالمپیک اسامی منتخبان تقدیر بخش بانوان برای روز جهانی زن در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد. کمیته بین‌المللی پاراالمپیک (IPC) پیش از این اسامی نامزدهای این عنوان در بخش موسسان، فرد پیشگام در نسل جوان و همچنین کمیته‌های ملی پاراالمپیک و فدراسیون‌های جهانی را اعلام کرده بود و روز دوشنبه همزمان با روز جهانی زن، منتخبان را که توسط کمیته ورزش زنان IPC برگزیده شدند، معرفی کرد. از ایران نیز زهرا نعمتی، ملی‌پوش پرافتخار کشورمان و دارنده ۲ نشان طلای پاراالمپیک، در بخش فرد پیشگام در نسل جوان IPC و دکتر بتول مشرف‌جوادی نیز در بخش موسسان به عنوان نامزد معرفی شدند که در نهایت زهرا نعمتی‌ فرد برگزیده در بخش پیشگام در نسل جوان IPC اعلام شد. نعمتی برای دریافت این عنوان با ورزشکارانی از کشورهای سنگاپور، مالدیو، کلمبیا و نیز نماینده مهاجران رقابت داشت. در بخش موسسان بانویی از فدراسیون جهانی کرلینگ و در بخش کمیته‌های ملی پاراالمپیک و فدراسیون‌های جهانی، بخش پاراوزنه‌برداری IPC به عنوان دیگر منتخبان معرفی شدند. 
ریتا وندریل، رئیس کمیته ورزش زنان IPC در این باره گفت: این اقدام از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و امسال دومین مرتبه‌ای است که شاهد افزایش تعداد عناوین منتخبان بودیم. وی افزود: این معرفی تقدیری است از افرادی که موانع را پشت سر گذاشته‌اند و فرصت‌های نوینی را برای ورزشکاران، مربیان و مسؤولان در ورزش معلولان ایجاد کرده و در جنبش پاراالمپیک الهام‌بخش بوده و باعث ترویج آرمان‌های آن شده‌اند. رئیس کمیته ورزش بانوان IPC خاطرنشان کرد: چیزهای زیادی وجود دارد که باید ما از این افراد بیاموزیم و هر چه بتوانیم پست‌های مدیریتی را در بخش بانوان افزایش دهیم شاهد ایجاد تنوع در جنبش پاراالمپیک خواهیم بود. 
 
* بانویی که معلولیت را سد راهش ندید
به همین مناسبت سایت کمیته پاراالمپیک آسیا درباره زهرا نعمتی گزارش کاملی روی خروجی‌اش گذاشت که در قسمتی از این گزارش آمده است :«نعمتی که همواره پیشگام، الگو و دارنده چندین عنوان قهرمانی بازی‌های پاراالمپیک است، هرگز خاطرات گذشته و سانحه رانندگی سال ۲۰۰۴ را که منجر به قطع نخاع وی شد مرور نمی‌نماید چرا که زندگی جدیدی را آغاز کرده است. اراده راسخ او منجر به آن شده است که وی برای ورزشکاران خانم دارای معلولیت نقش الگو‌پذیری را داشته باشد. پیش از سانحه‌ای که برای وی اتفاق افتاد، او در رشته تکواندو فعالیت داشت اما نعمتی در حال حاضر یکی از معروف‌ترین کمانداران معلول جهان است. او همچنین نخستین سفیر در بخش اهداف توسعه‌محور سازمان ملل نیزهست. دستاوردهای شگرف او در زمان مسابقه و همچنین خارج از آن منجر به آن شده است که نام وی در فهرست نامزدهای دریافت تقدیرنامه روز جهانی زن ۲۰۲۱ از سوی کمیته بین‌المللی پاراالمپیک قرار گیرد. حضور وی در بازی‌های المپیک و پاراالمپیک ریو ۲۰۱۶ سبب شد نخستین ورزشکار ایرانی، نخستین بانوی آسیایی و همچنین جزو ۱۳ ورزشکاری باشد که در جهان توانسته‌اند چنین کاری را انجام دهند. در حال حاضر وی مسیر انگیزه دادن به بانوان معلول جهان را برگزیده است».

Page Generated in 0/0059 sec