printlogo


کد خبر: 231496تاریخ: 1399/12/23 00:00
همزمان با پیشروی سرنوشت‌ساز نیروهای یمنی، انگلستان و ۳ کشور اروپایی به همراه آمریکا در بیانیه‌ای خواستار توقف نبرد شدند
توطئه انگلیسی در مأرب

گروه بین‌الملل: همزمان با پیشروی‌ نیروهای یمنی در جبهه «مأرب» که سبب شده این استان راهبردی در آستانه پایان اشغال قرار گیرد، متحدان غربی عربستان با دستپاچگی هر چه تمام‌تر به دنبال راهی هستند تا مانع فتح این استان یمن شوند. این در حالی است که با وجود گزارش‌های مکرر و مستند نهادهای بین‌المللی بویژه سازمان ملل، بارها مسأله حمله به غیرنظامیان از سوی متجاوزان سعودی اثبات شده است و متحدان عربستان در این زمینه موضع سکوت و ابهام در پیش گرفته‌اند. بدون شک اهمیت راهبردی مأرب و تاثیر بسزای آن در آینده معادلات منطقه یکی از مهم‌ترین دلایل اصرار غربی‌ها در این شرایط برای رسیدن به نقطه توقف درگیری‌هاست. در این بین اما نقش انگلستان در سازماندهی گروه‌های تروریستی برای حضور در مأرب نیز قابل توجه است. 
 
* وحشت متحدان غربی سعودی از تحولات جبهه مأرب
به گزارش «وطن‌امروز»، پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه مأرب که سبب شده این شهر در آستانه پاکسازی از متجاوزان سعودی و مزدوران آنها قرار گیرد، علاوه بر عربستان، موجب ترس و نگرانی متحدان اروپایی و آمریکایی سعودی نیز شده است. بر همین اساس خبرگزاری الجزیره قطر در خبری اعلام کرد کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا بامداد دیروز (جمعه) در بیانیه‌ای از ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواستند عملیات آزادسازی مأرب را متوقف کنند. به نوشته الجزیره، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای گفت: «دولت‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا، پادشاهی بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، حمله ادامه‌دار حوثی‌ها (انصارالله یمن) به شهر مأرب و حملات علیه عربستان سعودی را که موجب تنش‌آفرینی گسترده می‌شود، محکوم می‌کنند».
 در این بیانیه بدون اشاره به اقدامات ائتلاف سعودی علیه یمن، بر تعهد کشورهای غربی به امنیت خاک عربستان سعودی و مرز این کشور با یمن تأکید شده و به جای درخواست از ریاض برای توقف حملات و محاصره، از دولت صنعا خواسته شده به اصطلاح فرصت صلح را مغتنم شمرده و دست از حملات خود بکشد. 4 کشور اروپایی و آمریکا مدعی شدند به دنبال حل‌و‌فصل سریع بحران یمن هستند و تلاش‌های دیپلماتیک آنها امید زیادی را برای پایان جنگ به وجود آورده است.
بر اساس برخی گزارش‌ها، انگلستان از زمان تغییر دولت در آمریکا، مسؤولیت رسیدگی به منافع آمریکا در یمن را بر عهده گرفته است.
 بیانیه وزارت خارجه انگلیس در شرایطی صادر می‌شود که نیروهای ارتش و انصارالله یمن به 7 کیلومتری شهر مأرب رسیده‌ و در هفته‌های گذشته مناطق وسیعی را آزاد کرده‌اند. 
سیدعبدالملک بدرالدین‌الحوثی، رهبر انصارالله یمن نیز در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: «زمانی که پیروزی میدانی کسب می‌کنیم، آمریکایی‌ها ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار متوقف کردن پیشروی‌ها می‌شوند. فرستاده آمریکا نیز ابراز نگرانی می‌کند. او تنها در این موارد نگران می‌شود». وی ادامه داد: «سازمان ملل، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و کشورهای [حاشیه] خلیج فارس، تنها زمانی که مردم ما با بمب‌های آمریکایی‌، پرنده‌های [نظامی] انگلیسی و تسلیحات اروپایی کشته می‌شوند، ابراز نگرانی نمی‌کنند». مقامات دولت صنعا می‌گویند عملیات مأرب تهاجمی نیست، بلکه تدافعی است و بسیاری از حملات ائتلاف سعودی و تروریست‌های داعش و القاعده از مبدأ این استان انجام می‌شود. 
 
* تداوم پیشروی‌های یمنی‌ها در مأرب
بر اساس آخرین اخبار از جبهه میدانی مأرب، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به دستاورد جدید نظامی در نبردهای‌شان علیه نیروهای ائتلاف متجاوز در جبهه «جبل مراد» در جنوب غرب استان مأرب دست یافتند. منابع محلی در استان مأرب در گفت‌وگو با پایگاه خبری «مطبوعات یمن» خاطرنشان کردند نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی توانستند با تامین امنیت مناطق جدید در جبهه «جبل مراد» حلقه محاصره را بر نیروهای ائتلاف متجاوز در جنوب غرب استان مأرب تنگ‌تر کنند. منابع مزبور توضیح دادند مناطق «حید آل‌احمد» و منطقه «اوشال» هم‌اکنون شاهد درگیری‌های شدیدی میان ۲ طرف است. این در حالی است که خبرهایی دال بر فروپاشی گسترده صفوف نیروهای ائتلاف متجاوز به گوش می‌رسد. در همین راستا نیروهای یمنی هفته گذشته در ادامه پیروزی‌های اخیر در مأرب، چند منطقه استراتژیک و سوق‌الجیشی را در شمال غرب مأرب آزاد کرده و توانستند بلندی‌های استراتژیک «حمه ذیاب» را به کنترل خود درآورند. 
 
* اهمیت مأرب برای متحدان سعودی
 اوایل ماه جاری نیز بر اثر پیشروی انصارالله در استان مأرب به عنوان یک استان راهبردی، نماینده ویژه واشنگتن در امور یمن خواستار توقف درگیری‌ها در این منطقه شد. «تیموتی لیندرکینگ» که بتازگی از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان نماینده ویژه وی در امور یمن منصوب شده است، چندی قبل در جریان دیدار با «احمد بن‌مبارک» وزیر خارجه دولت مستعفی و فراری یمن اعلام کرد بحران یمن، راه‌حل نظامی ندارد. وی مدعی شد کشورش از یکپارچگی، ثبات و امنیت یمن حمایت می‌کند، هر چند گفت واشنگتن حامی دولت «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهوری مستعفی یمن است.  این واکنش‌ها از سوی متحدان آل‌سعود در حالی در هفته‌های اخیر رقم خورده است که طی 6 سال گذشته با وجود تجاوز آشکار ائتلاف عربی به خاک یمن و وقوع جنایات متعدد جنگی مستند شده در سازمان ملل از سوی نیروهای عربستان و مزدوران تحت امر آنها، این کشورها موضع سکوت و ابهام را در رابطه با تحولات این کشور اتخاذ کرده بودند. اکنون اما سران این کشورها برای حفظ منابع نفتی و موقعیت راهبردی مأرب در معادلات یمن که در مسیر 2 گذرگاه مهم آبی بین‌المللی است، به دنبال برقراری آتش‌بس در این استان هستند و این در حالی است که گروه تروریستی داعش رسما به مشارکت خود در جنگ‌ مأرب با حمایت ائتلاف سعودی و دولت مستعفی یمن اذعان کرده است. تحرکات «مایکل ارنون» سفیر انگلیس که در گفت‌وگو با الجزیره نمایان شد و تقلای بین‌المللی وی از جمله ورود شورای امنیت به عرصه و درخواست توقف جنگ در مأرب، اهمیت این استان را برای غربی‌ها نشان می‌دهد. این تلاش‌ها نمایانگر آن است موضوع فراتر از یمن است، زیرا از دست رفتن مأرب، زلزله‌ای برای ائتلاف آمریکایی در منطقه خواهد بود و رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار خواهد داد، بویژه که صنعا بخشی از محور مقاومت است. 
 
* نقش انگلیس در سازماندهی تروریست‌ها در مأرب
۲ هفته قبل شبکه المسیره در گزارشی به تحرکات انگلیس در جمع کردن همه تروریست‌ها برای جنگ در مأرب پرداخت و نوشت حضور داعش در جبهه مأرب و انجام حمله نظامی در جنوب غرب این شهر برای همه ناظران امور که روابط میان حزب‌الاصلاح، القاعده و داعش را دنبال می‌کنند، غافلگیر‌کننده بود، زیرا داعش همواره اعضای حزب‌الاصلاح و القاعده را کافر دانسته و طی 5 سال حضور در منطقه البیضا در یمن هرگز با این گروه‌‎ها وارد ائتلاف نشده بود. در جریان عملیات نظامی که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای پاکسازی البیضا از داعش و القاعده انجام دادند، هر کدام از این ۲ گروه تروریستی برای خود می‌جنگیدند و اختلافات و کشمکش آنها این اجازه را نمی‌داد اقدامی مشترک انجام دهند و در کنار یکدیگر بجنگند. اینکه داعش حاضر به حضور در جبهه مأرب در کنار القاعده شده است، در حالی که در نبرد سرنوشت‌ساز البیضا این کار را نکرده بود، گواهی بر اهمیت نبرد مأرب است که همه خطوط قرمز باید کنار گذاشته شود و دیگر اینجا داعش، الاصلاح و القاعده مفهومی ندارد. آنچه در پس این ائتلاف بیشتر خودنمایی می‌کند، نقش انگلستان در سازش میان 2 دشمن سرسخت یعنی القاعده و داعش است که ثمره واگذاری پرونده مأرب به انگلیسی‌هایی است که مهارت بالایی در جمع اضداد در زمان لازم دارند. المسیره در پایان می‌نویسد: اوضاع پس از نبرد مأرب نه‌تنها در یمن، بلکه در کل منطقه، مشابه قبل از آن نخواهد بود. ناظران امور، نبرد مأرب را از حیث راهبردی با نبرد حلب سوریه مقایسه می‌کنند. پس از آزادسازی مأرب، منطقه با احتمالاتی روبه‌رو خواهد شد و روزهای سختی در برابر ائتلاف شیخ‌نشینان عرب خلیج‌فارس و اسرائیل خواهد بود. هدف قرار گرفتن کشتی اسرائیل در دریای عمان جز جرقه‌ای از جهنم آماده شده برای صهیونیست‌ها و سازشکاران نیست که به حضور آمریکا در منطقه پایان خواهد داد.
***
    اهمیت مأرب در معادلات نبرد با متجاوزان     
شهر مأرب پس از عقب‌نشینی نیروهای مقاومت در سال ۲۰۱۵ به مهم‌ترین پایگاه عربستان سعودی در یمن تبدیل شد. از سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی پایگاه‌های نظامی بزرگ و تجهیزات سنگین خود را به استان مأرب منتقل کرد. از جمله این پایگاه‌ها می‌توان به «ماس» و «صحن الجن» اشاره کرد. پایگاه «ماس» چند ماه پیش توسط نیروهای مقاومت آزاد شد. مأرب از صنعتی‌ترین استان‌های یمن به شمار می‌رود و از سوی دیگر به «شاهرگ اقتصادی» یمن معروف است. در استان مأرب میادین نفتی زیادی قرار دارد که در حال حاضر اشغال شده است. این میادین نفتی عمدتا در شرق و شمال شرق مأرب واقع شده‌اند. پشتیبانی لجستیکی از همه عملیات‌هایی که از سال ۲۰۱۵ تا اوایل سال ۲۰۲۰ علیه دولت نجات ملی در صنعا انجام شد، از استان مأرب تأمین شد. استان مأرب شاهرگ اقتصادی یمن است و از همین رو از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است. در حقیقت از نظر ائتلاف متجاوز، مأرب نقطه مقابل عدن محسوب می‌شود. این بدان معناست که اگر اماراتی‌ها ادعا می‌کنند محور جنوبی در یمن متعلق به آنهاست، در نقطه مقابل، سعودی‌ها نیز این ادعا را دارند که مأرب به آنها تعلق دارد.

Page Generated in 0/0139 sec