printlogo


کد خبر: 231498تاریخ: 1399/12/23 00:00
ترس امارات از مقاومت یا آسمان بسته اردن؟
دلایل لغو سفر نتانیاهو به امارات

نقشه اسرائیلی موسوم به معامله قرن نتایجی خلاف تصورهای تندروهای تل‌آویو داشته است، از جمله اینکه کشورهای عربی پیرامون فلسطین اشغالی نسبت به ضمیمه‌سازی قدس توسط رژیم اشغالگر احساس خطر کرده‌اند. در همین راستا دولت اردن نه‌تنها آسمان خود را به روی پروازهای اسرائیلی به سوی شرق بسته است، بلکه توافق صلح امان با تل‌آویو نیز تحت‌الشعاع روابط خصمانه ۲ طرف قرار گرفته است. 
پادشاهی اردن هاشمی در واکنش به کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی در تامین تمهیدات امنیتی لازم به منظور دیدار حسین بن‌عبدالله دوم، ولیعهد اردن از مسجدالاقصی به طور متقابل از صدور مجوز عبور برای هواپیمای نتانیاهو از آسمان این کشور به مقصد ابوظبی سر باز ‌زد. بدین ترتیب همان‌گونه که سفر ولیعهد اردن به بیت‌المقدس لغو شد، نخستین سفر یک نخست‌وزیر رژیم اسرائیل به امارات هم لغو شد. دیروز انتشار خبر انتقال همسر نتانیاهو به مرکز درمانی هداسا به دلیل درد آپاندیس، بهانه‌ای بود برای آنکه دفتر نخست وزیری لغو سفر نتانیاهو به امارات را مطرح کند. 
کمی پیش از این خبر، کابینه تل‌آویو افشاگری «باراک راوید» خبرنگار اسرائیلی درباره مخالفت اردن با صدور مجوز پرواز برای هواپیمای نتانیاهو به مقصد ابوظبی را تکذیب کرده بود. 
با این وصف آشکار است این پاسخی متقابل بوده است به لغو سفر ولیعهد اردن به قدس. به نظر می‌ر‌سد هشدار ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن به صهیونیست‌ها نیز در همین چارچوب باشد. او گفت: «اگر چه مسجدالاقصی در قدس اشغالی قرار دارد اما مکان مخصوصی برای عبادت مسلمانان است و رژیم صهیونیستی هیچ حاکمیتی بر آن ندارد و در نتیجه ما هیچ‌گونه مداخله اسرائیلی در امور آن را نمی‌پذیریم». 
اشاره او به مفاد معاهده صلح میان اردن و رژیم صهیونیستی است که بر اساس آن مسجدالاقصی از سال 1994 تحت اداره اوقاف اسلامی قدس قرار دارد و این مکان، صرفا برای عبادت مسلمانان است. 
به گفته الصفدی، اداره اوقاف اسلامی قدس وابسته به وزارت اوقاف اردن تنها طرفی است که مسؤولیت امور مسجدالاقصی را بر عهده دارد. 
وزیر خارجه اردن همچنین تغییر برنامه مرموز رژیم صهیونیستی در بازدید ولیعهد این کشور از مسجدالاقصی به بهانه زیاد بودن تعداد محافظان همراه او را دلیل اصلی لغو این سفر دانست. 
این در حالی است که مقامات امنیتی اسرائیلی پیش‌تر به طور یک‌طرفه مدعی شده بودند اجازه دیدار از مسجدالاقصی را به مقام ارشد اردنی ندادند. 
خصومت‌های اخیر باعث شد روابط ۲ طرف که طبق گزارش روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت»‌ با دیدار محرمانه شاه اردن با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در حال گرم‌تر شدن بود، مجددا تیره شود. 
با وجود این، طبق تحلیل روزنامه اورشلیم‌پست مهم‌ترین دلایل لغو مجدد سفر مهم نتانیاهو به ابوظبی نه آسمان بسته اردن، بلکه تردیدهایی است که سران امارات برای توسعه سریع روابط با تل‌آویو دارند. به نوشته «هرب کینون» تحلیلگر اسرائیلی، از زمان آغاز روابط رسمی رژیم صهیونیستی و امارات، این چهارمین بار است که سفر نخست‌وزیر این رژیم به این شیخ‌نشین لغو می‌شود، «اول اینکه روابط اسرائیل با اردن به مسیر ناهمواری رسیده است و دوم اینکه ولیعهد ابوظبی هیچ تمایلی ندارد که نقش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را پیش از انتخابات اسرائیل برای نتانیاهو ایفا کند». او می‌نویسد شیخ زاید تمایل چندانی نداشته تا ۱۲ روز مانده به انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی، از طریق پذیرایی از نتانیاهو، کمکی سیاسی به سیاستمداری کرده باشد که امروز در دوران حکومت دموکرات‌ها در واشنگتن اصلا محبوب نیست. باراک راوید، خبرنگار امنیتی ارشد مورد وصف تارنماهای «واللا نیوز» و «آکسیوس» نیز در همین رابطه نوشته است: «نتانیاهو 10 روز قبل در تماس تلفنی‌ای که با محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی داشت، خواسته بود به این کشور سفر کند اما اماراتی‌ها با ابراز تردید در این باره، گفتند نگران این هستند که از نظر افکار عمومی اسرائیلی‌ها این سفر دخالت امارات در انتخابات محسوب شود». وقتی این حقایق را در کنار عدم پذیرایی اماراتی‌ها از هیات بلند‌پایه و شرکت‌های نظامی اسرائیلی در جریان نمایشگاه نظامی سالانه ایدکس 2021 آن هم به دلیل وحشت میزبان و میهمان از واکنش احتمالی ایران و محور مقاومت به این موضوع قرار می‌دهیم، دلیل بی‌میلی شیخ زاید به میزبانی از نتانیاهو آشکارتر می‌شود. 

Page Generated in 0/0130 sec