printlogo


کد خبر: 231499تاریخ: 1399/12/23 00:00
دور دنیا

اعتراف تکان‌دهنده بایدن
کرونا به اندازه ۳ جنگ بزرگ از آمریکا تلفات گرفت
جو بایدن پنجشنبه‌شب (بامداد جمعه به وقت تهران) به مناسبت نخستین سالگرد تعطیلی کسب‌و‌کارها در این کشور به مناسبت شیوع ویروس کرونا سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنان خود آمارهایی تکان‌دهنده ارائه داد از جمله اینکه تاکنون ۵۲۷۷۲۶ شهروند این کشور بر اثر ابتلا به ویروس «کووید-19» و شکل‌های جهش‌یافته آن جان ‌باخته‌اند که این رقم از مجموع تعداد آمریکایی‌های کشته‌شده در جنگ‌های اول و دوم جهانی، جنگ ویتنام و واقعه ۱۱ سپتامبر بیشتر است. بایدن همچنین به اوج‌گیری حملات نژادپرستانه و نفرت‌پراکنانه به آسیایی‌تبارهای آمریکا در خلال شیوع کرونا اعتراف کرد. او گفت: «جرائم نفرت‌پراکنانه علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار که مورد حمله، آزار و سرزنش قرار گرفته‌اند باید متوقف شود. در همین لحظه، بسیاری از آنها، بسیاری از هموطنان آمریکایی‌مان در خط مقدم مبارزه با این بیماری همه‌گیر هستند و با وجود این، هنوز هم وقتی در خیابان‌های آمریکا راه می‌روند بیم جان‌شان را دارند».
اصلی‌ترین دلیل نفرت‌پراکنی در آمریکا علیه آسیایی‌تبارها، گزارش‌های رسانه‌های جریان اصلی حامی هر ۲ حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هم‌صدا با دولت ترامپ، در زمینه چینی‌بودن منشأ ویروس «کووید-19» است؛ موضوعی که هیچ سندی برای آن ارائه نشده و به نظر می‌رسد بخشی از تبلیغات ضدچینی رژیم واشنگتن بوده باشد. 
***
متهم شدن 5 افسر آمریکایی به قتل نوجوان 15 ساله
جنایت جدید پلیس آمریکا
5 مامور پلیس اوکلاهماسیتی که بدون توجیه قانونی یک نوجوان 15 ساله را با شلیک‌های پیاپی به قتل رسانده بودند متهم شناخته شدند. 
نوجوان مقتول «استیون رودریگز» بود که پاییز گذشته، ۲۳ نوامبر ۲۰۲۰، به ظن اقدام به سرقت مسلحانه در یک فروشگاه مواد غذایی، ۱۳ بار هدف تیراندازی 5 مامور پلیس قرار گرفت و کشته ‌شد. 
به گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک‌پست، نزدیک به حامیان ترامپ، تصاویر دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهد این پسر 15 ساله هنگام روبه‌رو شدن با پلیس در خارج از فروشگاهی در مرکز ایالت اوکلاهما اسلحه خود را به زمین انداخته و غیرمسلح بوده اما پس از شلیک بی‌دلیل نخستین مامور پلیس، ۴ مامور دیگر نیز او را هدف قرار داده و از پا در‌می‌آورند. 
تا پیش از این افسران پلیس، بتانی سیرز، جارد بارتون، کوری آدامز، جان اسکوتا و برد پمبرتون مدعی بودند رودریگز مقتول به دستورات آنها بی‌توجهی کرده است اما حالا در دادگاه به خاطر قتل درجه یک متهم شناخته شده‌اند.  
همچنین این هفته یک نوجوان 16 ساله بمبی دست‌ساز را در مدرسه محل تحصیل خود در ایالت میشیگان منفجر کرد که بر اثر آن دست‌کم 5 دانش‌آموز زخمی شدند.
***
تداوم منحنی افت اقتصادی انگلیس
نتایج تازه‌ترین مطالعات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد اقتصاد این کشور در نخستین ماه سال ۲۰۲۱ میلادی بر اثر محدودیت‌های کرونایی 9/2 درصد کوچک‌تر شده است. دفتر آمارهای ملی انگلیس روز جمعه گزارش داد بخش خدمات و راندمان تولید این کشور در ماه ژانویه گذشته به ترتیب 5/3 و 5/1 درصد کاهش یافته است. این گزارش حاکی است حجم صادرات کالا از انگلیس به اتحادیه اروپایی نیز در نخستین ماه پس از اجرای برگزیت 7/40 درصد کاهش یافته است. «جاناتان آثو» معاون امور آمارهای اقتصادی دفتر آمار ملی انگلیس می‌گوید اقتصاد این کشور در ماه ژانویه یک ضربه قابل‌ توجه را تجربه کرد. به گفته وی رستوران‌ها، مدارس، آرایشگاه‌ها و خرده‌فروشان بیشترین آسیب را تحمل کردند. آثو عنوان کرد که واردات و صادرات به اتحادیه اروپایی نیز در ماه ژانویه بر اثر قوانین دست‌ و‌ پاگیر گمرکی کاهش یافت. وی ادعا کرد که بر اساس نتایج اولیه، اوضاع تجارت در پایان ماه ژانویه روند بهتری را آغاز کرده است. این در حالی است که دیروز گروه تجاری تولیدکنندگان انگلیس «‌Make UK»‌ در گزارشی عنوان کرد ۲ ماه پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپایی، ۷۴ درصد از شرکت‌های پیشرو و بزرگ انگلیسی با تأخیر در فرآیند تبادل کالا و خدمات با بازارهای اتحادیه اروپایی مواجه هستند. این تحقیقات نشان می‌دهد بیش از نیمی از شرکت‌های انگلیسی از افزایش هزینه‌های تحمیلی ناشی از اختلالات در تجارت جهانی به واسطه همه‌گیری کرونا، برگزیت و بررسی‌های گمرکی شکایت داشته‌اند. همچنین افزون بر یک‌سوم شرکت‌های تجاری در فروش خود متضرر شده و ترس از ادامه این وضعیت باعث رکود در کسب‌و‌کار آنها شده است. 
***
دستپاچگی صهیونیست‌ها پس از هشدار جهاد اسلامی
پس از وعده انتقام شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین در پی شهادت ۳ ماهیگیر فلسطینی در غزه، منابع خبری ویدئویی را منتشر کردند که نشان می‌دهد سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به سمت اهداف خیالی شلیک کرده‌ است. ارتش رژیم صهیونیستی به فعال شدن سیستم‌های هشداردهنده و تشخیص اشتباه گنبد آهنین صهیونیست‌ها اشاره کرد. رادیو رژیم صهیونیستی نیز به آژیر خطر و شلیک اشتباه گنبد آهنین اشاره کرده است. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد: پس از پیگیری‌های به عمل آمده درباره صدای آژیر در اطراف غزه، مشخص شد هشدار اشتباه بوده است و سامانه گنبد آهنین فعال شده است. همزمان پایگاه خبری صهیونیستی«0404» از شنیده شدن صدای انفجارهایی در منطقه صنعتی جنوب شهرک صهیونیستی «عسقلان» خبر داد. «شای لیفی» خبرنگار نظامی اسرائیلی با اعلام اینکه شهرک‌نشینان در اطراف غزه از شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند، گزارش داد: ارتش درباره شلیک موشک‌ها یا هشدار دروغین تحقیق می‌کند. 

Page Generated in 0/0054 sec