printlogo


کد خبر: 231513تاریخ: 1399/12/23 00:00
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: رنگ‌بندی شهرها بر اساس ویروس انگلیسی تغییر کند
افزایش بستری بیماران کرونایی کمتر از ۱۰ سال در تهران

مشاهده ویروس جهش‌یافته کرونا در خیلی از استان‌های کشور و افزایش میزان بستری بیماران کرونایی کمتر از 10 سال در تهران موجب شده ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی بیش از پیش شود. به گزارش «وطن‌امروز»، زنگ خطر شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا در کشور به صدا درآمده است و کارشناسان بهداشت نگران هستند در صورت عادی‌انگاری‌ و بی‌توجهی‌ به این بیماری خطرناک بویژه در روزهایی که خیلی‌ها برای مسافرت‌های نوروزی بار سفر بسته‌اند، مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کند. در همین باره، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران تاکید کرد: آثار سفرها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خریدهای نوروزی از هفته سوم فروردین‌ماه آشکار خواهد شد. دکتر نادر توکلی با اشاره به اینکه ظرف ۲ هفته اخیر در حال تجربه روند ثابت شیوع بیماری در تهران هستیم، گفت: ۲۶۰ تا ۳۰۰ مورد بستری روزانه در بیمارستان‌های استان تهران داریم و موارد سرپایی هم ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ نفر هستند. وی افزود: بستری بیماران در آی‌سی‌یو نسبت به گذشته مقداری بیشتر شده است و می‌توان گفت آنهایی که بستری می‌شوند بدحال‌تر هستند. از طرفی درصد بستری افراد زیر ۱۰ سال به ۱۱ درصد رسیده است؛ در حالی که در ماه‌های قبل این درصد کمتر بود. یک نکته خوب این است که در اسفندماه نسبت به نیمه دوم بهمن‌ماه میزان مرگ‌و‌میر کاهش یافته است. توکلی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی به عید وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صنوف و بازار بشدت در حال افت است و این خطر بزرگی است که اثرات آن را در هفته سوم فروردین خواهیم دید. وی افزود: از طرف دیگر با آغاز سفرهای نوروزی همه انواع این بیماری (اشکال مختلف کرونا از نوع کلاسیک تا جهش‌یافته) را در تهران خواهیم دید؛ زیرا سفر از مبدأ یا به مقصد تهران به عنوان پایتخت می‌تواند آمار بالایی داشته باشد. وی در ادامه تاکید کرد: از مردم می‌خواهیم جز در موارد ضروری اقدام به سفر نکنند. وی بیان کرد: مواردی از ابتلا به ویروس جهش‌یافته کرونا در استان تهران هم مشاهده شده است. مبتلایان به این نوع از ویروس برای دریافت خدمات بیمارستانی تفاوت چندانی با دیگران ندارند اما به نظر می‌رسد بخشی از افزایش بستری افراد زیر ۱۰ سال با کرونای انگلیسی مرتبط باشد. وی با تاکید بر اینکه بر برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری نظارت ویژه‌ای خواهد شد، افزود: تاکید ویژه ما عدم برگزاری این مراسم آیینی به شیوه سالیان گذشته است. وی با اشاره به اینکه بروز موج چهارم بیماری باعث افزایش مراجعه بیماران سرپایی شد، به ایسنا گفت: اما خوشبختانه در بخش بستری این موج اتفاق نیفتاد و پیش‌بینی ما آمار مبتلایان بعد از سفرها و خریدهای نوروزی است که خود را از هفته سوم فروردین نشان خواهد داد. 
 
* رنگ‌بندی شهرها بر اساس ویروس جهش‌یافته تغییر کند
متاسفانه وجود ویروس جهش‌یافته چموش، خشن، تهاجمی و بی‌رحم انگلیسی اکنون سناریوی دیگری را در کشور رقم ‌زده است که در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام مسافرت‌ها احتمال شیوع گسترده آن در کشور وجود دارد. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نسبت به چرخش سویه‌های مختلف ویروس کرونا در کشور با سفرهای نوروزی و همچنین خطر شکل‌گیری موج جدید این بیماری در هفته سوم فروردین‌ماه و با بازگشت مسافران نوروزی هشدار داد. علیرضا زالی در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور، گفت: هنوز افرادی هستند که توان خرید ماسک ندارند. وی ادامه داد: موضوع دیگر سطح بالای تناقض در گفتار است، همانند آنچه در بازگشایی مدارس در مهر و بهمن‌ شاهد بودیم. اکنون نیز زمان اندکی به پایان سال باقی‌ مانده است اما هنوز تکلیف سفرهای نوروزی به طور دقیق مشخص نیست. در اپیدمی‌ها ممکن است نامهربانی هم وجود داشته باشد اما قطعا این موضوع برای نجات جان آدم‌هاست. زالی درباره سفرهای نوروزی نیز گفت: مسافران در سفر به شهرهای مختلف در معرض انواع سویه‌ها با شدت‌های مختلف ویروس قرار می‌گیرند. هفته سوم فروردین هم مسافران بازمی‌گردند و مانند آن است که با شبیخون ویروس مواجه شویم، بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که در هفته سوم فروردین با بازگشت مسافران در استان تهران با امواج بیماری مواجه خواهیم شد. زالی با اشاره به وجود و چرخش ۲ ویروس کلاسیک (ووهان) و جهش‌یافته انگلیسی در کشور گفت: تعدادی از مردم به دنبال ابتلا به نوع قبلی ویروس (ووهان) در موج‌های قبلی این بیماری، نسبت به آن مصونیت یافتند اما این افراد امروز مقابل ویروس جهش‌یافته مصون نیستند و مبتلا می‌شوند. ویروس جهش‌یافته می‌تواند مصونیت نسبی افرادی را که در ۳ موج قبلی مبتلا شده‌اند در هم شکند. وی افزود: بنابراین مردم در زمانی می‌خواهند بار سفر نوروزی ببندند که مکانیسم و پدیده جدیدتری از ویروس اتفاق افتاده است. زالی همچنین درباره رنگ‌بندی شهرها گفت: تمام رنگ‌بندی‌های صورت گرفته بر اساس سناریوی ویروس کلاسیک است و این رنگ‌بندی‌ها در ویروس جهش‌یافته باید تغییر کند. 
 
* کنترل کرونایی مرزهای زمینی، هوایی و دریایی
مرزهای مهم هوایی، زمینی و دریایی کشور با هدف جلوگیری از ورود مبتلایان به کرونا به کشور کنترل می‌شود. رئیس جمعیت هلال‌احمر از کنترل 30 مرز زمینی، هوایی و دریایی کشور برای غربالگری کرونا خبر داد و گفت: این طرح از 25 اسفند تا اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت. کریم همتی با اشاره به جزئیات کنترل مرزهای کشور در آستانه تعطیلات سال نو، اظهار داشت: با توجه به وضعیت شیوع کرونا در کشور، جمعیت هلال‌احمر مأمور شده کنترل مبادی ورودی کشور را از نظر کرونا بر عهده بگیرد. وی با بیان اینکه 30 مرز در کشور انتخاب شده است، یادآور شد: 18 مرز زمینی، 9 مرز هوایی و 3 مرز دریایی شامل طرح کنترل مرزها قرار دارند که این کار با مشارکت وزارت بهداشت و وزارت راه‌و‌شهرسازی انجام می‌شود. 
 
***
کرونا جان 53 نفر دیگر از هموطنان‌مان را گرفت
آمار جان‌باختگان ناشی از «کووید-19» در کشور طی یک شبانه‌روز به 53 نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با اشاره به فوت ۵۳ بیمار «کووید-19» در یک شبانه‌روز گفت: از ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه ۸۰۸۸ بیمار جدید شناسایی شدند. سیماسادات لاری اظهار کرد: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، در این مدت ۸۰۸۸ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۵۹۳ نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی، متاسفانه در طول این مدت، ۵۳ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسید. لاری در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۸۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، همچنین ۳۸۲۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 

Page Generated in 0/0054 sec