printlogo


کد خبر: 231518تاریخ: 1399/12/23 00:00
اخبار

دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد
رئیس کل بانک مرکزی21 اسفند در یادداشتی نوشت: امروز در خبر‌ها آمده بود «وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم»؛ در این باره چند نکته قابل ذکر است: از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره‌ای‌ها انجام شد و من در جلسه، از اینکه اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفتند یا نه از وی سؤال کردم. 
در ادامه یادداشت عبدالناصر همتی آمده است: بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره‌جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است، بنابراین تأمین ارز کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع در جریان بانک مرکزی و تأمین ارز سایر کالا‌های ضروری و نیز مواد اولیه واحد‌های تولیدی از طریق منابع صادرات غیرنفتی در سامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان در جریان است. 
در بخش دیگر یادداشت رئیس کل بانک مرکزی آمده است: از اول سال تاکنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیرنفت خام) نیز از روش‌های مختلف در خدمت واردات کشور قرار گرفته است. 
***
گردش مالی بیش از 5 میلیارد تومان زیر ذره‌بین
رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای جلوگیری از فرار مالیاتی، حساب‌های ۴۰ هزار مؤدی که گردش مالی سالانه بیش از ۵ میلیارد تومان دارند به صورت حرفه‌ای و فنی بررسی می‌شود. امیدعلی پارسا با بیان اینکه میزان فرار مالیاتی بین ۴۰ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، افزود: امسال ۱۰ هزار میلیارد تومان مالیات‌های معوق را وصول کردیم و دستورالعمل مقابله با معاملات صوری نیز برای جلوگیری از فرار مالیاتی ابلاغ شده است. پارسا گفت: تا ۲۰ اسفند در بخش مالیات بر ارزش افزوده ۱۲درصد درآمد مصوب محقق نشده و در مالیات‌های مستقیم بیش از ۱۲ درصد از مالیات‌های مصوب وصول شده است. 
***
وزیر راه‌وشهرسازی: 
شهرداری تهران در اجرای پروژه‌ها مانع‌تراشی نکند و پاسخگو باشد
وزیر راه‌و‌شهر‌سازی 21 اسفند در حاشیه بازدید از روند اجرایی پروژه اقدام ملی مسکن تهرانسر با اشاره به شروع ساخت بیش از ۵۰۴ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در کشور گفت: تحویل واحدهای در حال ساخت از 3 ماه آینده آغاز می‌شود. محمد اسلامی با تاکید بر اینکه از اردیبهشت سال آینده به صورت ماهانه واحدهای طرح اقدام ملی مسکن تحویل متقاضیان خواهد شد، گفت: قراردادهای این طرح ملی بسته شده اما در برخی موارد، باید روند اجرای پروژه‌ها تسهیل شود تا پروژه سرعت بگیرد و مردم زیان نکنند. اسلامی همچنین با گلایه از عملکرد شهرداری تهران، گفت: 20 هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن در تهران ساخته می‌شود اما متأسفانه شهرداری تهران هیچگونه همکاری برای اجرای پروژه‌های مسکن نمی‌کند. وزیر راه‌و‌شهر‌سازی دلایل شهرداری برای همکاری نکردن با انبوه‌سازان را غیرقانونی دانست و گفت: شهرداری تهران نباید در اجرای پروژه‌هایی که مربوط به مردم است مانع‌تراشی کند و باید پاسخگو باشد. وی افزود: وزارت راه‌و‌شهر‌سازی مطابق قانون کار می‌کند و زمین‌های استفاده شده در طرح اقدام ملی مسکن کاربری مسکونی دارد و هیچ دلیلی ندارد که شهرداری اجرای طرح‌های ملی مسکن را به تأخیر اندازد. 
***
سیستم نظارتی دولت بر دلالی تاثیرگذار نیست
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری نشان از واقعیت تلخی دارد که امروز مردم را رنج داده و مشکلات جدی‌ای را برای طبقه متوسط و پایین جامعه ایجاد کرده است؛ گرانی میوه، مرغ، تخم‌مرغ و کمیاب بودن روغن، موضوعاتی است که با سفره مردم و معیشت آنان در ارتباط است و جای تعجب دارد که چرا مسؤولان در این ارتباط تحرک لازم را ندارند و به هشدارهای مجلس و نمایندگان توجه نمی‌کنند؛ متاسفانه بازار رها شده است. زهره الهیان افزود: طبق نظر فائو 4 درصد محصولات کشاورزی جهان در ایران تولید می‌شود و رتبه دهم در تولید ۱۵ محصول باغی در دنیا و مقام اول تولید میوه در خاورمیانه از آن جمهوری اسلامی است اما سوء‌مدیریت و ناکارآمدی در ایجاد وضعیت فعلی تاثیرگذار است. نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سیستم نظارتی دولت متاسفانه بر هیچ دلالی کارگر نیست و نظارت هوشمندی بر زنجیره تامین تولید و مصرف وجود ندارد و از تولید حمایت و پشتیبانی کافی نمی‌شود. نماینده تهران در مجلس خاطرنشان کرد: تامین بذر و سموم و نهاده‌ها از مسائلی است که در قیمت نهایی محصولات کشاورزی و دامپروری تأثیرگذار است؛ متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی نتوانسته به دست مصرف‌کننده نهایی برسد و واردکنندگان به نام واردات کالای اساسی، اجناس غیر هدف را وارد کرده‌اند که در این زمینه مسؤولان دولتی باید پاسخگو باشند.

Page Generated in 0/0107 sec