printlogo


کد خبر: 231592تاریخ: 1399/12/25 00:00
برگزیدگان جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» معرفی شدند

 در اختتامیه نخستین جایزه کتاب تاریخ انقلاب اسلامی، آثار برگزیده در بخش‌های مختلف معرفی شدند. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، آیین اختتامیه نخستین جایزه «کتاب تاریخ انقلاب اسلامی» با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، دکتر موسی حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر علمی جایزه، برگزیدگان، داوران و اصحاب رسانه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. 
ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ابتدای این مراسم گفت: یکی از اهداف و فلسفه تشکیل این جایزه، این است که از افرادی که به این مهم اهتمام داشته و دارند تقدیر کنیم و ان‌شاءالله این جایزه آغازی برای اتقان بیشتر در حوزه تاریخ‌نگاری، بویژه تاریخ معاصر کشورمان باشد. 
در ادامه این مراسم، موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر علمی جایزه گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب بزرگ است که مردمی‌ترین انقلاب قرن بیستم نام گرفت و شایسته است درباره تاریخ‌نگاری آن کار جدی صورت پذیرد و افراد دست به قلم شوند. امام خمینی(ره) همواره تأکید داشتند که تاریخ را بنویسید قبل از اینکه دیگران بنویسند. حال بعد از ۴۲ سال دم از بازنگری تاریخ معاصر می‌زنیم و کسی که می‌خواهد برای انقلاب قلم بزند باید اقدام به بازنگری تاریخ معاصر کند و سپس با اسنادی که وجود دارد دست به پژوهش و تدوین اثر بزند. رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر افزود: اگر انقلاب اسلامی پیروز نمی‌شد به بسیاری از اسناد دسترسی پیدا نمی‌کردیم اما حالا درباره این اسناد چند هزار کتاب منتشر شده است و بایسته بود از اوایل انقلاب اسلامی این جشنواره برگزار می‌شد. وی عنوان کرد: جشنواره را به ۲ بخش تقسیم کردیم؛ این جشنواره نسبت به آثار سال‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۵ رویکرد تشویقی دارد، زیرا افرادی که در آن دوران دست به قلم شدند امکانات بسیار کمی در اختیار داشتند و نمی‌توان آنها را با آثار امروزی مقایسه کرد. در بخش آثار سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ نیز برگزیدگان این جشنواره را با رویکرد رقابتی انتخاب کردیم که در قالب جوایز از آنها تقدیر به‌عمل می‌آید. حقانی گفت: ۲۵۰۰ اثر به جشنواره ارسال شد که در مرحله اول داوری به ۶۰۰ اثر رسید و در مرحله دوم ۵۰ اثر نامزد دریافت جایزه شدند که از بین آنها ۳۵ اثر شایسته تقدیر شناخته شدند. برای سال آینده نیز در نظر داریم آثار را با معیارهای رقابتی مورد ارزیابی قرار دهیم. وی تصریح کرد: ما در حوزه‌هایی مثل حوزه کودک و نوجوان نیاز به کار جدی داریم، همچنین حجم کارهایی که در حوزه تاریخ‌نگاری با تحریف توأم است بیشتر از آثاری است که در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی در حال تألیف است. امید است در آینده شاهد آثاری درباره پیامدهای انقلاب اسلامی باشیم. 
در ادامه این مراسم از برترین‌های این جشنواره در حوزه‌های مختلف با اهدای هدایایی تجلیل به ‌عمل آمد. 
در بخش آثار سال‌های 57 تا 95، در حوزه «رمان تاریخی» کتاب «گرگ‌سالی» نوشته زنده‌یاد امیرحسین فردی رتبه نخست را از آن خود کرد. در بخش «مستندنگاری» کتاب «انقلاب به روایت اکبر ناظمی: عکس‌های منتشر نشده از وقایع سال 1357» به کوشش اکبر ناظمی رتبه اول این بخش را به خود اختصاص داد. 
در بخش آثار سال‌های 96 و 97، در حوزه «رمان تاریخی» کتاب «باران تمشک» نوشته مصطفی فعله‌گری برگزیده این بخش شد. در بخش «خاطرات» کتاب «خون دلی که لعل شد: خاطرات حضرت آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظله) از زندان‌ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی» برگزیده این بخش معرفی شد. در بخش «کودک و نوجوان» نیز کتاب «پاییز مزه خرمالو می‌دهد» نوشته زهرا حیدری به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد. 

Page Generated in 0/0057 sec