printlogo


کد خبر: 231595تاریخ: 1399/12/25 00:00
دور دنیا

محاصره ساختمان‌های دولتی در ایروان از سوی مخالفان پاشینیان
صدها مخالف نخست‌وزیر ارمنستان شنبه با محاصره ساختمان‌های دولتی در «ایروان» پایتخت ارمنستان، استعفای نخست‌وزیر را خواستار شدند. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان از زمان نبرد با جمهوری آذربایجان و شکست تحقیرآمیز با موجی از مخالفت‌ها مواجه شده است. تظاهرات کنندگان در تجمع شنبه با فریاد «نیکل، توخائنی!» و «نیکل باید برود!» ساختمان وزارت خارجه را محاصره کردند. برخی تظاهرات‌کنندگان نیز با پلیس درگیر شدند.
 در هفته‌های گذشته هنگامی که ستاد کل ارتش ارمنستان خواستار استعفای پاشینیان شد، تنش‌ها افزایش یافت. نخست‌وزیر ارمنستان نیز در مقابل افسران عالیرتبه ارتش را  برکنار کرد. این در حالی است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان ضمن غیرقانونی خواندن اقدام نخست‌وزیر در برکناری وی تاکید کرده حل بحران ارمنستان از طریق استعفای «نیکل پاشینیان» حاصل می‌شود.  «اونیک گاسپاریان» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای سخنان پاشینیان را خلاف قانون اساسی توصیف و بار دیگر بر لزوم استعفای نخست‌وزیر کشورش و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام تأکید کرد. گاسپاریان طی بیانیه‌ای تاکید کرد بحران فعلی ارمنستان از طریق استعفای خود پاشینیان و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی حاصل می‌شود. اونیک گاسپاریان در واکنش به بیانیه نخست‌وزیر ارمنستان تاکید کرد معتقد است اظهارات نخست‌وزیر ارمنستان درباره برکناری‌اش خلاف قانون اساسی است و به همین دلیل تصمیم دارد به دیوان اداری رجوع کند. 
***
ابراز رضایت مسکو از سفر لاوروف به خلیج‌فارس
ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سفر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور به کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس مثمرثمر و سازنده بود. زاخارووا در مصاحبه‌ای در این باره گفت: «مذاکرات صورت گرفته در جریان این سفر درباره مسائل مربوط به روابط دوجانبه و برخوردهای ما نسبت به مسائل و مشکلات بین‌المللی و منطقه‌ای، تنها گفت‌وگوهایی بر اساس پروتکل‌های تعیین شده نبود، بلکه به معنای واقعی کلمه سازنده و مثمرثمر و مذاکراتی چندجانبه و دارای ابعاد مختلف، درباره طرح‌های آینده و بررسی راه‌های تحقق آنها بود». وی یادآور شد در جریان این سفر، طرفین طیف وسیعی از مسائل مهم در جهت‌گیری‌های مختلف، از جمله روند اوضاع در سوریه، توسعه روابط اقتصادی و همکاری‌ها در عرصه مبارزه موثر با شیوع ویروس کرونا را مورد بحث و بررسی قرار دادند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری اعلام کرد مواضع مسکو بستگی به اظهارات مقامات اروپایی نداشته و روسیه همواره آماده همکاری با اتحادیه اروپایی در تمام زمینه‌ها بوده، البته این روابط باید بر اساس اصل برابری و احترام متقابل باشد. 
***
ادامه تظاهرات در لبنان علیه افزایش قیمت دلار
منابع آگاه از ادامه اعتراضات لبنانی‌ها علیه اوضاع معیشتی و افزایش قیمت دلار خبر دادند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، شنبه‌شب تعدادی از جوانان لبنانی تظاهراتی را علیه اوضاع معیشتی و افزایش قیمت دلار از میدان العلم به راه انداختند. به گفته شاهدان عینی، معترضان به سمت پارلمان سنگ پرتاب کردند. پیش از این معترضان یکی از درهای ورودی پارلمان در مرکز بیروت را شکستند. به گفته خبرگزاری رسمی لبنان، تعدادی از معترضان در مقابل ورودی‌های پارلمان در میدان الشهدا تحصن کرده و سنگ و ترقه به سمت پارلمان پرتاب کردند. بعد از اینکه معترضان یکی از درهای ورودی پارلمان را شکستند، نیروهای امنیتی به سمت معترضان گاز اشک‌آور شلیک کردند. اعتراضات در لبنان به دنبال وخامت اوضاع اقتصادی و در اعتراض به فساد سیاسی و تأخیر در تشکیل دولت شدت گرفته است. جمعه نیز هزاران معترض لبنانی در دور جدیدی از اعتراضات با شعار «به خاطر دولت نجات انتقالی به خیابان‌ها می‌رویم» شرکت کردند. هدف معترضان فشار بر دولت برای اتخاذ اقدامات عملی برای مبارزه با فساد و توقف فروپاشی اقتصادی است. آنها خواهان تشکیل دولت مستقل جدید و خروج لبنان از بحران کنونی هستند. از حدود یک سال و نیم پیش لبنان شاهد بدترین بحران اقتصادی در طول تاریخ است. از زمانی که سعد الحریری برای بار چهارم به تشکیل دولت مکلف شد، لبنان با بحران سیاسی مواجه شده و هنوز توافقی درباره تشکیل دولت جدید صورت نگرفته است. 
***
نشست استانبول محور تماس وزرای خارجه افغانستان و ترکیه
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به صورت تلفنی با محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان درباره روند صلح این کشور گفت‌وگو کرد. به گزارش آناتولی به نقل از منابع دیپلماتیک، طرفین در این گفت‌وگو همچنین درباره نشست روند صلح افغانستان که قرار است آوریل آینده در استانبول برگزار شود به تبادل نظر پرداختند. وزیر خارجه ترکیه با اشاره به برگزاری نشست افغانستان در ترکیه گفته بود هدف این کنفرانس هماهنگی و تسریع در گفت‌وگوهای صلح در حال انجام در دوحه است، نه جایگزینی گفت‌وگوهای صلح در قطر. اوغلو همچنین از ارتباط با طالبان خبر داده و گفته بود کشورش برای طالبان پیامی فرستاده و از آنها خواسته است به خشونت پایان دهند و گفت‌وگوهای صلح را به نتیجه برسانند. پیش از این حامد کرزی، رئیس‌جمهور سابق افغانستان درباره نشست ترکیه گفته بود برای اینکه در نشست ترکیه درباره صلح نتیجه‌ای به دست بیاید، باید گفت‌وگوهای بیشتر میان سیاستمداران کشور و طالبان انجام شود. 

Page Generated in 0/0059 sec