printlogo


کد خبر: 231596تاریخ: 1399/12/25 00:00
گزارش‌ها حاکی از این است که عربستان در نبرد مأرب تاکنون متحمل 1800 کشته و 3 هزار زخمی شده است
ضربه یمنی‌ها به متجاوزان سعودی

گروه بین‌الملل: نیروهای یمنی که در هفته‌های گذشته پیشروی‌های چشمگیری در عرصه نبرد مأرب داشتند، روز گذشته نیز روند قبلی را ادامه دادند. در همین حال انتشار خبر تلفات سنگین سعودی در مأرب که مشتمل بر 1800 کشته و 3 هزار زخمی عنوان شده، ضربه سختی به روحیه متجاوزان سعودی و تروریست‌های همپیمان با آنها وارد کرد. 
 
* تلفات سنگین سعودی در نبرد مأرب
به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از خبرگزاری سبأ، پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به سمت مأرب باعث نگرانی ائتلاف متجاوز سعودی شده است. منابع یمنی گزارش دادند ارتش‌ و کمیته‌های مردمی یمن در چند جبهه مأرب پیشروی کرده‌اند. در همین حال شبکه خبری المیادین دیروز به نقل از نیروهای میدانی در نبرد مأرب گزارش داد: تلفات ائتلاف سعودی، نیروهای منصور هادی، القاعده و سلفی‌ها در نبرد مأرب به ۱۸۰۰ کشته و ۳ هزار زخمی رسیده است. به گزارش شبکه المیادین، در این عملیات ارتش یمن و کمیته‌های مردمی توانستند بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای ائتلاف را به اسارت درآورند. بر اساس این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانستند بیشتر قسمت‌های شمالی سد مأرب را تحت کنترل خود درآورند و اکنون سد در تیررس آنان قرار گرفته است. این شبکه خبری به نقل از منابع میدانی در نبرد مأرب افزود: مناطقی که تاکنون توسط نیروهای مسلح یمن طی ۳ هفته در مأرب آزاد شده حدود ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. در همین حال برخی افسران ارشد و سران قبایل جریان الاصلاح یمن در حال مذاکره برای تسلیم کردن خود به ارتش و کمیته‌های مردمی هستند و برخی منابع هم خبر دادند نیروهای القاعده و سلفی‌ها در اطراف مأرب با نیروهای اصلاح درگیری شده‌اند. شبکه المیادین در ادامه صحنه‌هایی از ورود ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به حومه سد مأرب را پخش کرد. طی هفته‌های گذشته نیروهای یمنی با پیشروی در چند جبهه علاوه بر پایان دادن به اشغال برخی نقاط راهبردی اطراف مأرب از جمله پایگاه الماس، خود را به 7‌کیلومتری این شهر مهم رسانده‌اند. روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به اینکه خط درگیری بین نیروهای ارتش یمن و نیروهای هادی به نزدیکی مأرب رسیده است، نوشت شرایط انسانی در این استان بحرانی شده است. 
 
* رونمایی انصارالله از «سند حل فراگیر» شامل مذاکرات ملی
پس از آنکه طی روزهای گذشته اخباری از اقدامات بین‌المللی از جمله از سوی متحدان عربستان به منظور توقف پیشروی‌های نیروهای یمنی در مأرب و آتش‌بس منتشر شد، انصارالله یمن دیروز در ابتکار عملی جدید یکی از بندهای سند حل فراگیر بحران را منتشر کرد که شامل مذاکرات ملی و همه‌پرسی مردمی است. محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: دولت صنعا چشم‌انداز راهکار فراگیر را ارائه کرد تا فرصت را از کشورهای ائتلاف عربی برای ادامه تجاوز بگیرد. وی گفت بند سوم این سند را برای یادآوری ملی بودن آن و توضیح بعد سیاسی آن منتشر می‌کند. بر اساس این بند هر طرف پیشنهادات خود را به فرستاده سازمان ملل می‌دهد. بعد از آن سازمان ملل به مذاکرات ملی دعوت می‌کند که شورای امنیت باید تعهد بدهد هیچ کشوری در روند آن دخالت نکند و نتایج روند سیاسی به همه‌پرسی مردمی گذاشته شود. پیش از این تیموتی لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن تأکید کرد طرحی را برای آتش‌بس به رهبران انصارالله یمن ارائه کرده است اما انصارالله آن را رد کرد. 

Page Generated in 0/0049 sec