printlogo


کد خبر: 231597تاریخ: 1399/12/25 00:00
خشم مردم لندن از جنایت تکان‌دهنده یک افسر پلیس علیه زن جوان 33 ساله
اسکاتلندیارد در جایگاه متهم

اگر هفته پیش انگلیسی‌ها شاهد رسوایی تاریخی خاندان سلطنتی‌شان به واسطه افشاگری‌های نوه ملکه و همسر دورگه آمریکایی او بودند، این هفته نوبت رسوایی اسکاتلندیارد است. پلیس کلانشهر لندن نه‌تنها بر اثر جنایت هولناک یکی از مامورانش با واکنش خشمگینانه جامعه مواجه شده، بلکه به خاطر سرکوب خشن همین اعتراضات مردمی هم بیشتر زیر سوال رفته است. 
هفته گذشته اعترافات تکان‌دهنده «مگان مارکل» همسر پرنس هری، نوه ملکه درباره نژادپرستی و دروغگویی نهادینه‌شده در خاندان سلطنتی ویندسور، سوژه اول رسانه‌های انگلیسی‌زبان بود و این هفته افکار عمومی بریتانیا بر اثر خبر کشف جسد یک زن به نام «سارا اورارد» بشدت برانگیخته شده، چرا که متهم اصلی قتل و تجاوز به این زن جوان کسی نیست جز یک افسر 48 ساله اسکاتلندیارد. «وین کازینز» افسر امنیتی پلیس پایتخت سه‌شنبه گذشته در پی ناپدید شدن خانم اورارد در جنوب لندن بازداشت شد. این زن 33‌ساله سوم مارس (‌12 اسفندماه)، پس از دیدار با دوستش در منطقه کلپهام در راه خانه ناپدید شده بود تا اینکه روز جمعه، پلیس لندن اعلام کرد جسد او در ناحیه کنت در جنوب شرقی لندن کشف و شناسایی شده است. پس از تحقیقات اولیه سرانجام سه‌شنبه پیش، وین کازینز به جرم ربایش غیرقانونی سارا اورارد و تجاوز به او، قتل و سپس تلاش برای اختفای جسدش در یک پاکت ساختمانی در منطقه‌ جنگلی نزدیک شهر اشفورد متهم شد. در نهایت روز شنبه این هفته کازینز برای انجام نخستین مراحل دادرسی در دادگاه جنایی پایتخت انگلیس حاضر شد. آنچه ابعاد رسوایی اسکاتلندیارد را در این ماجرا پررنگ‌تر می‌کند، سمت مهمی است که این افسر 48 ساله در منطقه امنیتی قلب لندن بر عهده داشته است. کازینز که ۳ سال پیش با یک توصیه سیاسی مشخص به عضویت نیروی پلیس کلانشهر لندن درآمده بود، ماموریت سنگین حفاظت از مراکز سیاسی خیابان داونینگ استریت لندن شامل ساختمان وست مینستر (پارلمان)، خانه شماره 10 (دفتر نخست‌وزیری) و مراکز دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها را بر عهده داشته است. همچنین به گزارش روزنامه سان، او تنها 90 دقیقه قبل از ربایش خانم اورارد، مسؤول شیفت حفاظت سفارت آمریکا در لندن بوده است. او شنبه در حالی با یک ژاکت خاکستری رنگ بر تن و با آثاری از جراحت روی سر در دادگاه جنایی پایتخت انگلیس حاضر شد که گفته می‌شود ظرف چند روز بازداشت ۲ بار بر اثر خودزنی از ناحیه سر مجروح و بستری شده است. البته برخی توئیت‌ها حاکی از آن است که ممکن است این افسر جنایتکار هدف حمله برخی همکاران و هم‌بندهایش در زندان بر اثر شدت تنفر قرار گرفته باشد. کازینز که صاحب ۲ فرزند است، در طول قرائت اتهاماتش در دادگاه به زمین خیره بود و در شرایط روحی نامتعادل فقط زمانی لب به سخن گشود آن هم با صدایی آرام که نام، تاریخ تولد و آدرس محل سکونتش را تایید کند. نشریه آنلاین «دیوایدد ولث» فاش کرده این تنها جرم افسر اسکاتلندیارد نیست و بر اساس محتوای فیلم‌های مداربسته امنیتی، او ۳ روز پیش از تعقیب زن جوان 33 ساله با خودروی شخصی خود و ربایش و قتل او، درست در مقابل ساختمان پارلمان به یک خانم رهگذر توهین جنسیتی بسیار بدی کرده است. 
لندن چند سال است به عنوان پایتخت چاقوکشی اروپا و یکی از مهم‌ترین مراکز جرائم مرتبط با نژادپرستی در جهان شناخته می‌شود. همچنین افزایش خشونت علیه زنان در انگلستان موجی از اعتراض، خشم، ترس و نگرانی را در جامعه به وجود آورده، با این حال رسوایی اخیر، جامعه انگلیس را بهت‌زده کرده است. 
مدافعان حقوق زنان در بریتانیا همزمان با برگزاری دادگاه کازینز، پویشی را با عنوان «خیابان‌ها را دوباره از آن خود کنیم» به راه انداخته و حدود هزار فعال اجتماعی قصد داشتند در نزدیک محل ربایش خانم اورارد توسط افسر پلیس تجمع کنند اما با واکنش پلیس مواجه شدند. اسکاتلندیارد به دلیل محدودیت‌های کرونایی با برگزاری این تجمع مخالفت کرد و قرار شد معترضان تنها به رسم یادبود مقابل منازل خود شمع روشن کنند. این اداره با صدور بیانیه‌ای از زنان معترض خواسته فعلا از منزل بیرون نیایند که این موضوع خود باعث خشم بیشتر آنان شده است. گزارش‌های متعدد رسانه‌ها حکایت از واکنش خشمگینانه مردم به درخواست پلیس دارد که چرا به جای توصیه به زنان برای بیرون نیامدن از خانه، خیابان‌ها و کوچه‌ها را امن نمی‌کند. در همین رابطه آی‌اوپی‌سی، نهاد ناظر بر فعالیت پلیس بریتانیا قرار است درباره نحوه پاسخ اسکاتلندیارد به رسوایی ناپدید شدن سارا اورارد تحقیق کند. به مدت یک قرن، کارآگاه‌های افسانه‌ای انگلیسی مثل شرلوک هلمز برای کشف جنایات با اسکاتلندیارد همکاری می‌کردند اما ظاهرا حالا این خود پلیس بریتانیاست که باید درباره جنایات اعضایش حساب پس بدهد. پویش حقوقی «خیابان‌ها را دوباره از آن خود کنیم» با جمع‌آوری مبلغ ۳۲۰ هزار پوند از کمک‌های مردمی برای شکایت از پلیس لندن قرار است امروز که جلسه دوم دادگاه کازینز برگزار می‌شود، تظاهراتی بزرگ‌تر در پایتخت انگلیس برپا کند.

Page Generated in 0/0158 sec