printlogo


کد خبر: 231614تاریخ: 1399/12/25 00:00
معاون وزیر بهداشت : در شرایط اقتصادی‌ای نیستیم که به مردم بگوییم در خانه بمانید
رشد ۱۲ درصدی بستری بیماران کرونایی در تهران

رضا نصیری: ویروس جهش‌یافته کرونا در حالی به 28 استان کشور رخنه کرده که نگرانی‌های زیادی درباره شیوع گسترده این بیماری خطرناک در صورت انجام مسافرت‌های نوروزی و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وجود دارد. به گزارش «وطن‌امروز»، قدرت سرایت‌پذیری بالای ویروس جهش‌یافته و افزایش 12 درصدی آمار بستری‌ بیماران مبتلا به کرونا در تهران هشداری جدی است که مبادا مردم با برگزاری مراسم و دورهمی‌ها در روزهای تعطیل نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ اجتماعی کم‌توجه شوند. رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران دیروز نسبت به گسترش شیوع ویروس انگلیسی کرونا با آغاز سفرهای نوروزی هشدار داد. علیرضا زالی  اظهار کرد: مجموع بیماران بستری در بخش‌های تخصیص‌یافته به کرونا ۲ هزار و ۴۱۴ نفر است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۲درصد رشد نشان می‌دهد. وی این موضوع را که تهران عمدتا مبدا سفرهای نوروزی است و کمتر به عنوان مقصد قرار می‌گیرد تا حدی باعث افزایش نگرانی‌ها دانست و افزود: معمولا تهرانی‌ها برای سفرهای خود شهرها و استان‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. 
 
* 88 بیمار دیگر در کشور قربانی کرونا شدند
آمار جان‌باختگان ناشی از بیماری «کووید-19» طی یک شبانه‌روز در کشور همچنان زیر 100 نفر است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۷هزار و ۵۹۳ بیمار جدید «کووید-19» در کشور طی ۲۴ ساعت خبر داد. سیماسادات لاری گفت: از ظهر روز شنبه تا ظهر امروز و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۷ هزار و ۵۹۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۷۴۸ نفر از آنها بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید. لاری افزود: متاسفانه در طول این مدت ۸۸ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسید. وی گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۹۲ هزار و ۴۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری ادامه داد: ۳ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* یک بیمار مبتلا به کرونا  می‌تواند 440 نفر را درگیر کند
با آنکه کارشناسان بهداشت و جامعه پزشکی تنها راه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا را فاصله‌گذاری اجتماعی، رعایت اصول بهداشتی و ماندن در خانه اعلام می‌کنند اما وضعیت نامناسب اقتصاد خانوارها و ناتوانی دولت در حمایت‌های مالی باعث شده است مردم برای امرار معاش و تامین نیازهای خود سرکار بروند. در همین باره، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه اعمال محدودیت‌ها به توان اقتصادی کشور بستگی دارد، گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار نداریم که مانند برخی کشورها به مردم بگوییم در خانه بمانید و ماهانه مبالغی پرداخت کنیم؛ اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه و برخی مشکلات، این توانایی را در ما ایجاد نمی‌کند. ایرج حریرچی  اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها در شرایط سخت اپیدمی، بازوی اول ما است که انجام این کار نیز به توان اقتصادی کشور بستگی دارد. وی گفت: در شرایطی که اپیدمی مقداری کنترل می‌شود، بازوی دوم ما همان طرح بیماریابی محله‌محور شهید سلیمانی است. حریرچی افزود: یک بیمار اگر کنترل نشود می‌تواند تا ۴۴۰ نفر را درگیر کند.  
 
***
شیوع کرونا در خوزستان مانع رسیدن کشور به آمار ‌رقمی مرگ‌ومیر شد
وزیر بهداشت سفرها را عامل اصلی انتقال ویروس کرونا عنوان کرده و گفت: نگرانیم که مردم با سفر، ویروس را از نقاط آلوده‌تر به نقاط کمتر آلوده ببرند و گرفتاری تازه ایجاد کنند. سعید نمکی، در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه‌های نوین بیمارستانی سیار تخصصی دفاع زیستی نیروی زمینی سپاه، اظهار کرد: با وجود هجمه ویروس جهش‌یافته انگلیسی که توانست کشورهای اروپایی را با همه امکانات اقتصادی و زیرساخت‌هایی که داشت به زانو در بیاورد، بعد از یک ماه از ورود این ویروس به کشور و چرخش آن و با وجود شرایط سختی که در خوزستان پیدا کردیم، امروز خیلی از شهرهای قرمز این استان که تحت هجوم وحشتناک ویروس بود، با همت تمام دست‌اندرکاران به وضعیت نارنجی و زرد تبدیل شده است. نمکی افزود: اکنون وضعیت کشور مناسب است و مرگ‌ومیرهای ۲ رقمی را با لطف خداوند نگه داشته‌ایم، در حالی که در همین روزها ویروس کرونا توانسته در کشوری مانند انگلیس، تا ۲ هزار مرگ را رقم بزند اما ما امروز توانسته‌ایم مرگ‌ومیرها را در حد ۲ ‌رقمی نگه داریم. وی افزود: به سمت مرگ‌و‌میر تک‌رقمی در کشور می‌رفتیم که آمار خوزستان، ما را بهم ریخت اگر نه امروز باید در حد مرگ‌و‌میرهای تک‌رقمی می‌بودیم.

Page Generated in 0/0145 sec