printlogo


کد خبر: 231618تاریخ: 1399/12/25 00:00
اخبار

جهش بدهی در دولت  تدبیر و امید
بدهی دولت به بانک‌ مرکزی از 13 هزار و 160 میلیارد تومان در پایان اسفند 91 به 76 هزار و 430 میلیارد تومان در پایان سال 98 رسیده و در 9 ماهه امسال 35 هزار و 100 میلیارد تومان تنخواه بودجه 99 از بانک مرکزی، طبق قانون دریافت کرده است که با این تنخواه بودجه عمومی به 111 هزار و 530 میلیارد تومان افزایش یافته است. طبق قانون دولت تا پایان سال مهلت دارد این تنخواه را به حساب بانک مرکزی بازگرداند و در صورتی که همه این مبلغ بازپرداخت شود، بدهی دولت به بانک مرکزی در پایان سال 99 به عدد 76 هزار و 430 میلیارد تومان بازمی‌گردد. بنابراین اگر مبنای بدهی دولت به بانک مرکزی را بدهی ثبت شده در پایان سال 98 قرار دهیم، رشد بدهی دولت به بانک مرکزی از سال 91 تاکنون معادل 7/480 درصد خواهد بود. 
***
ایجاد کارگروه پیگیری مطالبات شرکت‌های ایرانی از عراق
مدیرکل دفتر عربی و آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق به ریاست وزیر نیروی کشورمان و وزیر تجارت عراق اظهار داشت: کمیته اقتصادی و بازرگانی به عنوان یکی از کمیته‌های چهارگانه تخصصی ذیل کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران در محل وزارت نیرو و با حضور نمایندگان نهادهای اقتصادی و تجاری ایران و عراق برگزار شد. وی افزود: در این کمیته تخصصی درباره موضوعات اقتصادی، صنعتی و شهرک‌های صنعتی، تجاری، گمرکی، مالیاتی، استاندارد، سرمایه‌گذاری، صدور خدمات فنی و مهندسی و مشکلات پروژه‌های متعلق به شرکت‌های ایرانی در عراق و همچنین توسعه همکاری میان اتاق‌های بازرگانی ۲ کشور مذاکره شد. فرزاد پیلتن ادامه داد: بر اساس تفاهمات به دست آمده در این کمیته مقرر است کمیته‌های مشترک فنی بازرگانی و صنعتی و همچنین کارگروه پیگیری مشکلات و مطالبات شرکت‌های ایرانی در عراق میان ۲ کشور در آینده برگزار شود. پیلتن گفت: پیگیری سرمایه‌گذاری مشترک در شهرک‌های صنعتی مرزی و حل مشکلات استاندارد و مشکلات فراروی توسعه مناسبات تجاری ۲ کشور از دیگر تفاهمات نمایندگان ۲ طرف در این کمیته بود.
***
بیت‌کوین دوباره صعودی شد و باز هم رکورد شکست
دیروز قیمت هر بیت‌کوین 22/6 درصد رشد کرد و به رکورد جدیدی دست یافت. آنطور که کوین‌مارکت کپ گزارش داد قیمت بیت‌کوین به 60 هزار و 531 دلار رسید. این افزایش باعث شده تا افزایش کل بازار بیت‌کوین از 1/1 تریلیون دلار عبور کرده و به 1129 میلیارد دلار برسد. اتریوم به عنوان دومین ارز پرطرفدار در بازار جهانی نیز 5/6 درصد بالا رفته و به 1888 دلار رسیده است. قیمت بیت‌کوین طی 7 روز گذشته 3/22 درصد بالا رفته است، اتریوم هم 5/13 درصد نسبت به یک هفته گذشته افزایش قیمت داشته است. بینانس کوین هم دیروز 17/1 درصد بالا رفت و به 8/268 دلار رسید. این ارز که بتازگی به جمع 10 ارز پرطرفدار جهان پیوسته، از هفته پیش تاکنون 5/18 درصد رشد قیمت داشته است. تعداد کل بیت‌کوین‌های موجود در بازار هم‌اکنون به 18 میلیون و 653 هزار و 375 توکن رسیده است. 
***
۴ هزار تن سیب و پرتقال تنظیم بازاری در استان تهران توزیع می‌شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: ۴ هزار تن سیب و پرتقال در استان تهران با مشارکت میادین میوه و تره‌بار در ۲۵۰ نقطه شهر تهران توزیع می‌شود.  ید‌الله صادقی، در ارتباط با قیمت میوه‌های تنظیم بازاری، افزود: قیمت میوه تنظیم بازاری کنترل شده است تا با قیمت مناسبی به دست مردم برسد. بر اساس اعلام کارگره تنظیم بازار، قیمت پرتقال و سیب زرد با نرخ کیلویی 11هزار و 800 تومان و سیب قرمز با نرخ 8 هزار و 900 تومان برای کمک به تنظیم بازار این محصول در کشور عرضه می‌شود.  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ارتباط با آزادسازی واردات میوه ادامه داد: واردات میوه از بازارچه‌های مرزی صورت می‌گیرد که از استان‌های شرقی واردات انبه، موز و نارنگی وارد می‌شود و از مرزهای غربی نیز موز از طریق ترکیه به کشور می‌آید. 
***
برنامه وزارت راه  برای اجاره‌داری حرفه‌ای
معاون وزیر راه با تشریح جزئیات برنامه وزارت راه برای اجاره‌داری حرفه‌ای، گفت: ‌واحدهایی که در زمین دولت ساخته می‌شود، برای همیشه به ‌صورت اجاره‌داری اداره می‌شود. محمود محمودزاده با یادآوری اینکه در کشور یک بازار اجاره مسکن داریم که به ‌صورت سنتی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: این بازار سر جای خودش خواهد ماند و قصد تغییر آن را نداریم اما در کنار آن بازار حرفه‌ای اجاره‌داری، برای تعادل‌بخشی به بازار اجاره ایجاد خواهد شد. وی ادامه داد: در این بازار بخش خصوصی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این بخش می‌توانند با گرفتن زمین‌های 99 ساله از دولت -که زمین‌ها قابل فروش نیست- اقدام به ساخت‌وساز واحدهایی برای اجاره‌ کنند. وی افزود: همچنین اگر سرمایه‌گذار در زمین متعلق به خودش ساخت‌و‌ساز کرده و فقط از تسهیلات و کمک‌های حمایتی استفاده کند، برای یک مدت معین اجاره‌داری می‌کند و بعد از آن واحدها در اختیار سرمایه‌گذار قرار خواهد گرفت. معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌وشهرسازی با اعلام اینکه واحدهای ساخته‌‌شده در زمین‌های دولتی برای همیشه به ‌صورت اجاره‌داری است، اضافه کرد:‌ برای نهادهای حمایتی پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا بتوانند در این حوزه ورود کرده و با مشارکت و حمایت‌ واحدهای اجاره‌ای ساخته خواهد شد. محمودزاده یادآور شد:‌ همچنین فضا برای شهرداری‌ها فراهم شده تا بتوانند از این موقعیت استفاده کنند. وی گفت: واحدهای اجاره‌ای در مساحت‌های مختلف برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود و بسته به میزان کمک دولت برای ساخت، نرخ اجاره تعیین و کنترل خواهد شد. 

Page Generated in 0/0060 sec