printlogo


کد خبر: 231625تاریخ: 1399/12/25 00:00
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر از تأسیسات هسته‌ای ایران است
دبه گروسی؟

گروه سیاسی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک رسانه ژاپنی مدعی شد آژانس با توجه به افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران، به دنبال بازرسی‌های گسترده‌تر در آن است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، رافائل گروسی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه «نیهون کیزای» اظهار داشت: تولید اورانیوم در سطوح بالاتر، غنی‌سازی ایران را به سطوحی نزدیک‌تر می‌کند که امکان کاربری نظامی آن را نمی‌توان نادیده گرفت. گروسی در ادامه توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران را «وضعیتی فوق‌العاده» خواند و گفت: اگر می‌خواهید اطمینان یابید انحراف نظامی وجود ندارد واضح است که نیاز به بازرسی جدی است.  وی در ادامه ادعاهایش گفت: ایران کمی کمتر از ۲۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد دارد اما آنها دارای ۳ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده هستند که قبلا در سطوح پایین‌تر تولید شده است. مدیرکل آژانس افزود: آنها همچنین در حال افزایش توانایی‌ غنی‌سازی با استفاده از تجهیزات بیشتر هستند. رافائل گروسی همچنین با اشاره به سفر ماه گذشته خود به تهران و توافق موقت و فنی با ایران گفت: چارچوب ۳ ماهه، خوشبختانه زمانی را برای مشورت‌ها و مذاکره دیپلماتیک درباره برجام فراهم می‌کند. 
یکی از مسائلی که بعد از مدیریت رافائل گروسی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رویه‌ای جاری و مرسوم در این نهاد تبدیل شده، اظهارات سیاسی این دیپلمات آرژانتینی است که در رفتار آژانس بر جنبه برخورد کارشناسی و حرفه‌ای با پرونده هسته‌ای ایران تاثیر منفی می‌گذارد.  در چنین موقعیتی ادعای رافائل ماریانو گروسی مبنی بر لزوم بازرسی‌های گسترده‌تر از تاسیسات هسته‌ای ایران ادعای جدیدی است که در چارچوب همکاری‌های متعارف تهران با پادمان آژانس نمی‌گنجد و موضوعی که مدیرکل آژانس می‌خواهد روی میز بگذارد، مساله‌ای فراپادمانی است، بویژه اینکه تهران در راستای اجرای قانون هسته‌ای مجلس- قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها- در پاسخ به بدعهدی و اتلاف وقت طرف غربی در برجام، از ۵ اسفند نظارت‌ها و دسترسی‌های فراپادمانی آژانس نظیر اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است؛ اتفاقی که گروسی را به تهران کشاند و تفاهم فنی ۳ ماهه ایران و آژانس را در پی داشت. 
با این وجود، پس از انصراف ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان از صدور قطعنامه‌ای ضدایرانی در اجلاس اخیر شورای حکام، به نظر می‌رسد تحرکات اخیر برای فشار بر کشورمان در این بازه 3 ماهه است تا در ازای لغو قطعنامه در شورای حکام، امتیاز جدیدی از تهران گرفته شود، این در حالی است که گروسی یک جلسه فنی با ایران برای ماه آینده برنامه‌ریزی کرده است و با مطرح کردن مسائل جدید و فشار به کشورمان برای شفاف‌سازی، رویه‌ای جدید در پیش گرفته است؛ موضوعی که در سخنرانی پیش از آغاز نشست شورای حکام گروسی نیز نمود پیدا کرد، جایی که اظهار کرد: وجود ذرات چندگانه اورانیوم طبیعی با منشأ فعالیت انسانی از جمله ذرات تحول‌یافته ایزوتوپی در مکانی که توسط ایران اعلام نشده بود، آشکارا نشان می‌دهد مواد هسته‌ای یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌ای در این محل وجود داشته است و ایران با گذشت ۱۸ ماه، توضیحات لازم، کامل و معتبر از نظر فنی را درباره وجود این ذرات ارائه نداده است. 
در این رابطه کاظم غریب‌آبادی، نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی، هفته گذشته درباره سفر هیأت فنی آژانس در ماه آوریل به تهران گفت: اروپایی‌ها و رسانه‌های‌شان مایلند این موضوع را به امتیازی برای خودشان در فرآیند توقف قطعنامه تلقی کنند. اگر آنها مایلند از این موضوع به عنوان‌ یک راهکار حفظ آبرو در توجیه توقف فرآیند قطعنامه استفاده کنند، مربوط به خودشان است. وی تأکید کرد: هیچ ترتیبات جدیدی با آژانس، بعد از تفاهم مشترک اخیر در تهران انجام نشده است. همان‌گونه که در نشست شورای حکام هم گفتم، تعاملات ۲ طرف در حوزه پادمان، موضوع جدیدی نیست و در تداوم روابط موجود است. 

Page Generated in 0/0069 sec