printlogo


کد خبر: 231626تاریخ: 1399/12/25 00:00
اظهارنظر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره وقوع انفجار در کشتی ایرانی
جنگ دریا

گروه سیاسی: وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به سوالی درباره دست داشتن این رژیم در وقوع انفجار در کشتی تجاری «ایران شهرکرد» پاسخی مبهم داد. «بنی گانتس» در این باره اظهار داشت: «من نمی‌گویم که ما چه کاری انجام داده یا چه کاری را انجام نداده‌ایم. ما ملزم هستیم در تمام جبهه‌ها [اقدام] پیشگیرانه انجام دهیم».
به گزارش «وطن‌امروز»، گانتس طی گفت‌وگویی با «عاموس یادلین» رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل و رئیس کنونی اندیشکده مطالعات امنیت داخلی این رژیم که اورشلیم پست منتشر کرد به سوال درباره این حادثه پاسخی دوپهلو داد. 
این در حالی است که پایگاه خبری صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» پیش از این مدعی شد امکان دارد اسرائیل در این حمله نقش داشته باشد. روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز پنجشنبه ۲۱ اسفند به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کرد اسرائیل از اواخر سال ۲۰۱۹ تاکنون دست‌کم ۱۲ کشتی را که بیشتر آنها حامل نفت ایران به سوریه بودند هدف قرار داده است. این روزنامه آمریکایی مدعی شد بیشتر کشتی‌هایی که اسرائیل آنها را هدف حمله قرار داده نفتکش بوده است. کشتی کانتینربر «ایران شهرکرد» که متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است روز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در مسیر حرکتی خود از ایران به اروپا در آب‌های بین‌المللی دریای مدیترانه به دلیل اصابت شیء انفجاری دچار آتش‌سوزی شد. یکی از اعضای تیم فنی بررسی‌کننده آثار حمله به کشتی تجاری «ایران شهرکرد» اعلام کرد موضوع دست داشتن رژیم صهیونیستی در این اقدام تروریستی از احتمالات بسیار قوی است. این کارشناس در گفت‌وگو با نور نیوز با اشاره به برخورد اشیای انفجاری از ارتفاع بالا به تعدادی از کانتینرهایی که روی عرشه کشتی قرار داشته است، خاطرنشان کرد: پرتابه‌های انفجاری می‌تواند از یک وسیله پروازی به سمت کشتی شلیک شده باشد. وی افزود: با توجه به موقعیت جغرافیایی و نحوه هدف قرار گرفتن کشتی، یکی از احتمالات قوی این است که این عملیات تروریستی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شده باشد. 
این در حالی است که قبل از این اتفاق کشتی تجاری 21 هزار تنی «هلیوس ری» متعلق به رژیم صهیونیستی در دریای عمان دچار انفجار شد. این کشتی که متعلق به «آبراهام اونگار» فرد ثروتمند اسرائیلی است، از مبدأ اولیه بندر دمام در شمال شرقی عربستان (جنوب غرب خلیج‌فارس) حرکت کرده و در حال حمل بار از چند بندر سعودی، اماراتی، بحرینی و قطری به سمت بندر سنگاپور بود که پس از گذر از تنگه هرمز و ورود به دریای عمان دچار حادثه شد. آبراهام اونگار در مصاحبه با روزنامه یدیعوت آحارونوت این ظن را مطرح کرد که سوراخ‌های ایجاد شده بر بدنه کشتی در حقیقت راکت‌هایی بوده‌ که به داخل آن نفوذ کرده و انفجارهایی را داخل آن رقم ‌زده است. گمانه‌زنی‌ها درباره ماهیت اصلی عملیات حمله به این کشتی توسط کارشناسان نظامی حکایت از این داشت که این شناور در حقیقت یک فروند کشتی لجستیک ال‌پی‌دی مجهز به ادوات جاسوسی است و ماموریت آن در راستای همکاری‌های نظامی رسمی امارات و رژیم اشغالگر قدس برآورد می‌شود. بر اساس نظر کارشناسان نظامی، او به محض آغاز روابط نظامی رسمی تل‌آویو و ابوظبی، یکی از کشتی‌های بزرگش را در خدمت ارتش عبری قرار داده تا ضمن تخلیه تجهیزات جاسوسی در ابوظبی از منطقه خلیج‌فارس اطلاعات جمع کند.  گفته می‌شود سرنشینان هلیوس ری که همگی افسران رژیم صهیونیستی بودند، پس از وقوع انفجار قصد فرار از این شناور تحت نظر به واسطه شناورهای نظامی پشتیبانی آمریکایی و انگلیسی در دریای عمان را داشتند. 
 
* اسرائیل نمی‌تواند پیروز جنگ کشتی‌ها با ایران باشد
سردبیر روزنامه رای‌الیوم با اشاره به اتفاقات اخیر و هدف قرار گرفتن یک کشتی ایرانی در دریای مدیترانه تاکید کرد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند پیروز جنگ کشتی‌ها شود. عبدالباری عطوان در یادداشتی نوشت: روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گذشته اطلاعاتی را فاش کرد مبنی بر اینکه نیروی دریایی اسرائیل طی ۲ سال گذشته ۱۲ کشتی ایرانی را مورد هدف قرار داده‌اند که محموله‌های نفتی و مواد غذایی و چه بسا تجهیزات نظامی را با خود برای بنادر سوریه به همراه داشتند که آخرین آنها هفته گذشته به وقوع پیوست و منابع اسرائیلی نیز این مساله را تایید کردند. 
وی می‌نویسد: اگر نتانیاهو قصد دارد این جنگ را شدیدتر کند در آن صورت مرتکب «بزرگ‌ترین اشتباه عمر خود» شده است، زیرا یک نوع ماجراجویی به شمار می‌رود که ممکن است به نفع او یا حامیان آمریکایی‌اش نباشد. او می‌خواهد آنها را درگیر چنین جنگی کند در حالی که در موارد مشابه آن در افغانستان و عراق شکست خورده‌اند و راه فراری برای خود نمی‌یابند و اکنون نیز با ائتلاف روسی، چینی، ایرانی و کره‌شمالی در جنوب شرق آسیا مواجه است که این ائتلاف در حال کامل شدن است. اسرائیل در حال حاضر در محاصره کامل بیش از نیم میلیون موشک نقطه‌زن قرار دارد و بخش عمده خطوط کشتیرانی‌اش ناامن شده و ممکن است حمله ۲ هفته پیش به کشتی اسرائیلی در دریای عمان آغاز واکنش به اقدامات تجاوزکارانه این رژیم باشد.  در بخش دیگر این یادداشت آمده است: ایران و همپیمانانش در یمن، لبنان و عراق بر آب‌های دریای سرخ و دریای مدیترانه و خلیج‌فارس سیطره دارند، علاوه بر این گروه‌های وابسته به آنها در تنگه هرمز و باب‌المندب و خلیج عقبه حضور دارند. کسی که کشتی اسرائیلی را در دریای عمان هدف قرار می‌دهد می‌تواند سایر کشتی‌ها را در سایر آب‌های آزاد جهان هم هدف قرار دهد. عطوان در ادامه تاکید کرد: اگر جنگ کشتی‌های باری شعله‌ور شود اسرائیل نمی‌تواند طرف پیروز آن باشد.

Page Generated in 0/0053 sec