printlogo


کد خبر: 231679تاریخ: 1399/12/27 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از سینمای کرونا‌زده در آستانه اکران نوروز 1400
وقت آنلاین شدن

عباس اسماعیل گل: ترافیک فیلم‌های آماده اکران سینمای ایران همیشه از دغدغه‌های اصلی سینماگران طی سال‌های اخیر بوده است. سنگین‌تر شدن بار چرخه اکران در سال‌های گذشته موجب ایجاد حواشی مختلف و حرف و حدیث‌هایی میان اهالی سینما و مسؤولان شورای صنفی نمایش شده است؛ حواشی‌ای که جز ضربه به بدنه اکران سینمای ایران، هیچ سود و منفعتی برای سینما نداشته است. این چرخه اکران هر سال سنگین‌تر می‌شود و بالطبع حواشی آن نیز بیشتر. هر روز که می‌گذرد، شمار بیشتری از آثار اکران‌نشده به قطار طولانی آثار اکران‌نشده سینمای ایران اضافه می‌شود؛ قطاری که تنها مسیر رهایی آن گسترش چشمگیر ظرفیت ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه امکانات محدود و کمبود تعداد سالن‌های سینما در نقاط مختلف کشور و همچنین شرایط کرونایی جامعه، امکان‌پذیر نیست، از این رو جدی گرفتن طرح نوپای «اکران آنلاین» در سینمای کشور می‌تواند راهگشا باشد. برای آنکه با نگاهی واقع‌بینانه به وضعیت صنعت سینما در کشور توجه کنیم، بررسی و تحلیل آمار و ارقام این حوزه می‌تواند کمک‌کننده باشد. سرانه سالن‌های سینما در ایران به نسبت جمعیت کشور پایین است. از مجموع ۳۵۶ سینمای سراسر ایران، ۶۳۸ سالن فعال وجود دارد که البته تراکم توزیعی آن نیز چندان رعایت نشده است به گونه‌ای که تهران ۲۲۱ سالن، خراسان رضوی ۵۳ سالن و اصفهان 54 سالن سینما دارند. حال اگر با یک نسبت میانگین در هر دوره اکران، 80 سالن را برای یک فیلم در نظر بگیریم، یعنی به طور همزمان 8 فیلم روی پرده باشد و متوسط یک ماه و نیم را نیز طول هر بازه اکران بدانیم، در نهایت در طول یک سال 64 فیلم سینمایی می‌تواند روی پرده سینماهای کشور به نمایش درآید. این عدد از این حیث نگران‌کننده است که بر اساس آمارهای موجود، هم‌اکنون بیش از 300 فیلم پشت خط اکران مانده‌اند و اگر قرار باشد سینما از همین امروز به روال عادی خود برگردد، ۴ سال طول می‌کشد تا فیلم‌های موجود به نمایش درآیند. از سوی دیگر، ابتدای امسال همزمان با شیوع کرونا، خط «اکران آنلاین» در کنار سالن‌های سینما به راه افتاد؛ خطی که با فیلم «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا شروع شد و در ادامه با فیلم‌های «طلا»، «زیرنظر»، «خوب، بد، جلف» و... ادامه یافت. شاید این فیلم‌ها که می‌توانستند در اکران عمومی پرمخاطب باشند، خط‌شکنی کردند  اما فروش همین‌ها هم کم نبود. خروج حاتمی‌کیا بیش از 5/2 میلیارد در اکران آنلاین کسب درآمد کرد. در آن سوی ماجرا، ۳ فیلم «کشتارگاه»، «تیغ و ترمه» و «بُهت» که درباره شکست اقتصادی‌شان در سالن‌های سینما تردیدی نیست، در اکران آنلاین توانستند در مجموع 5/1 میلیارد تومان کسب درآمد کنند. رونق گرفتن اکران آنلاین و ایجاد بستری وسیع برای توزیع فیلم‌هایی که در چرخه اکران سالن‌ها قدرت رقابت ندارند، برای سینماداران نیز مفید است، چرا که آنها فرصت بیشتری برای استفاده از فیلم‌های پرفروش روی پرده خواهند داشت. میزان کل فروش سینماهای کشور در سال ۹۸ معادل 299 میلیارد تومان با متوسط بلیت 11 هزار تومان بود، از این طرف گردش مالی اکران آنلاین در یک ماه و نیم ابتدایی حرکت آن ۷/۵ میلیارد تومان بود که با متوسط 12 هزار تومان قیمت بلیت، 475 هزار بلیت برایش فروخته شد که هر بلیت آنلاین برابر با‌ 5/2 نفر یعنی یک میلیون و 200 هزار نفر مخاطب بوده است و این یعنی اکران ‌آنلاین می‌تواند در درازمدت یک مسیر اکرانی مطمئن باشد، هر چند هنوز ظرفیت‌های تبلیغی تلویزیون برای این خط فعال نیست. اکران آنلاین تا قبل از بازگشایی نصف و نیمه سینماها با رونق اقتصادی معقول و استقبال مناسبی از سوی اهالی سینما روبه‌رو شده بود اما با بازگشایی سینماها، انگار دوباره این سیستم نوپای اکران از سوی برخی سینماگران به دست فراموشی سپرده شده است و بسیاری از اهالی سرشناس سینما قید اکران آثارشان در این چرخه را‌ زده و تصمیم گرفته‌اند منتظر نوبت‌شان برای اکران در سینماها در دوران پساکرونا بمانند. اینکه به چه دلایلی با گذشت چند ماه، هنوز بسیاری از سینماگران سرشناس تمایلی به اکران آنلاین ندارند، ریشه در مسائل مختلفی همچون ضرر مادی به خاطر عدم رعایت قانون کپی‌رایت دارد و طی چند ماه اخیر شاهد بوده‌ایم برخی فیلمسازان شناخته شده شک و تردید‌های بسیاری برای حضور آثارشان در اکران آنلاین داشته‌اند و ترس از پخش غیرقانونی فیلم‌های‌شان، مهم‌‌ترین علت این تردیدها بوده است؛ این دسته از سینماگران از اساس به زیان‌ده بودن طرح اکران آنلاین اعتقاد دارند. این در حالی است که این طرح سال‌هاست توسط کمپانی‌های بزرگی همچون نتفلیکس در حال انجام است و سینمای ایران بالاخره باید به سمت اجرای چنین طرح‌هایی می‌رفت. از سویی با توجه به اینکه دیگر خبری از سهم پخش‌کننده و سینمادار در اکران آنلاین نیست و فقط بخشی از سود فروش به سامانه «وی ‌‌او‌ دی» اختصاص پیدا می‌کند، همه سود فروش اثر متعلق به سرمایه‌گذاران است و این می‌تواند مانع ضرر سرمایه‌گذاران (در صورت عدم قاچاق فیلم) شود. از سوی دیگر شاید با این اتفاق سود مادی صاحبان اثر از نمایش آنلاین نسبت به اکران عمومی کاهش یابد اما در عوض تعداد بیشتری از مردم، مخاطب این آثار خواهند بود. مسأله‌ای که به نظر می‌رسد بیش از همه برای سازندگان آثار سینمایی مهم باشد، رساندن پیام فیلم به تعداد بیشتری از مخاطبان است بویژه اینکه این روز‌ها با گسترش سامانه‌های «وی او دی» و با وجود بالا رفتن تنوع محصولات عرضه‌شده، محتوای مناسب برای استفاده همه اعضای خانواده همچنان محدود است و اینجاست که فیلم‌های سینمایی باکیفیت بخوبی می‌توانند طیف گسترده‌ای از مخاطبان را جذب کنند. اینکه چرا در دنیا به‌رغم انتشار دانلود غیرقانونی فیلم‌ها، طرح «اکران آنلاین» با موفقیت ادامه پیدا می‌کند، تنها یک علت دارد و آن هم به عدم استقبال بالای مردم آن کشورها از نسخه‌های قاچاق و دانلود فیلم‌ها بازمی‌گردد؛ مسأله‌ای که توسط اغلب مردم کشورمان رعایت نمی‌شود. در نتیجه باید گفت اکران آنلاین سینمای ایران اگر در ادامه راه خود با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخه‌های قاچاق همراه شود، می‌تواند مسیر تازه‌ای را پیش‌روی سینمای ایران قرار دهد.

***

دست‌های خالی اکران نوروزی

مصطفی پور‌کیانی: در شرایطی به روزهای پایانی سال 99 نزدیک می‌شویم که سینمای ایران همانند بسیاری از کشورها که درگیر ویروس کرونا هستند، حال و روز خوشی ندارد و همه چشم انتظار واکسن کرونا، سال را به اتمام می‌رسانند، به امید اینکه در سال جدید کورسوی امیدی بر بدن نیمه‌جان سینما بتابد و آن را نجات دهد. از اسفندماه سال گذشته که رسما سینماهای کشور در یک تعطیلی 4 ماهه فرو رفت، کمتر تهیه‌کننده‌ای جرات اکران فیلم خود را در سالن‌های سینما داشت؛ وقتی فیلمی مانند «شنای پروانه» که همه پیش از اکران، لقب پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را پیشاپیش به او هدیه داده بودند، خود را پیشمرگ این شرایط کرد و با عدم استقبال خانواده‌ها برای رفتن به سینماها مواجه شد، در نیمه‌های تیرماه قید اکران مجدد را زد و ترجیح داد در فرصتی بهتر راهی پرده اکران شود. 
در ادامه با افزایش فوتی‌های کرونا در کل کشور، بار دیگر سینماها به تعطیلی ناخواسته تن دادند تا امید سینماداران و فیلمسازان برای بازگشایی مجدد کمرنگ شود و صفی از فیلم‌های اکران نشده، چشم‌انتظار پرده نقره‌ای سینما باشند. 
جشنواره‌های مختلف سینمایی از کودک و فیلم کوتاه تا سینما حقیقت به پشتوانه اکران آنلاین و حضور اندک برخی فیلمسازها و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد تا شرایط برای برپایی جشنواره فیلم فجر فراهم شود؛ هر چند زمزمه‌هایی برای به تاخیر افتادن این جشنواره که به گفته بسیاری ویترین سینمای هر ساله کشور است، در حال شنیدن بود و حتی برخی پیشنهاد تعطیلی این جشنواره را می‌دادند و معتقد بودند سلامتی مخاطبان بر هر چیزی ارجحیت دارد اما در نهایت با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا و حضور 50 درصدی تماشاگران در سینماهایی محدود، این جشنواره نیز برگزار شد تا چراغ سینما همچنان روشن باقی بماند. 
هر چند پس از جشنواره فیلم فجر، اندک فیلم‌هایی سر از اکران سینماها درآوردند ولی همچنان ترس از کرونا باعث شده استقبال خاصی از همین آثار اندک روی پرده صورت نگیرد تا جایی که طبق گزارش جدید سازمان سینمایی، سینماها در مجموع ۲۶ فیلم سینمایی بلند و مستند از ۱۶ اسفند تا ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ اکران داشته‌اند که در آن فیلم «شنای پروانه» با فروش ۱۳۹ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان پرفروش‌ترین فیلم تا به اینجا بوده است. «دیدن این فیلم جرم است» و «آقای سانسور» نیز ۲ فیلم دیگر پرفروش سینمای کشورند که به ترتیب ۶۲ و ۵۳ میلیون تومان فروش داشته‌اند. 
در حالی که هر سال تهیه‌کنندگان سینما روی فیلم‌های «اکران نوروزی» حساب ویژه‌ای باز می‌کردند و اطمینان داشتند بر اساس تجربه، فروش بیشتری در این زمان نصیب این فیلم‌ها می‌شود، امسال نیز مانند سال گذشته نه‌تنها جنجالی برای این اکران وجود ندارد که عملا شورای صنفی نمایش از سر استیصال به دنبال فیلم‌هایی بود که لااقل با داشتن نامی آشنا و بازیگرانی استار، حداقل انگیزه‌ای برای رفتن به سینما در این روزهای کرونایی ایجاد کنند که در نهایت 5 فیلم به عنوان گزینه‌های اکران نوروزی انتخاب شدند. فیلم‌های «خون شد» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «خورشید» مجید مجیدی، «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، «تک خال» به کارگردانی جواد منافی و تهیه‌کنندگی حسین فرحبخش و «هفته‌ای یک بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی به عنوان فیلم‌های اکران نوروزی معرفی شده‌اند. شاید شاخص‌ترین فیلم‌های اکران نوروزی را بتوان «خون شد» و «خورشید» دانست، آن هم بیشتر به دلیل اسم و رسم سازندگان‌شان یعنی مسعود کیمیایی و مجید مجیدی. البته اگر «خورشید» به رقابت نهایی اسکار راه یافته بود شرایط فرق می‌کرد با این حال فیلم «خورشید» که در جشنواره فیلم ونیز با کسب جایزه شیر طلایی مورد تحسین قرار گرفت و در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم جایزه بهترین فیلم را گرفت، احتمالا بیشترین شانس را برای برگرداندن مخاطب به سینماها داشته باشد.  یکی دیگر از فیلم‌های اکران نوروزی امسال «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد است. این فیلم هم یکی از فیلم‌های پرحاشیه سینمای ایران محسوب می‌شود. ساخت این فیلم بیش از 8 سال طول کشید و پروژه تولید آن از سال ۹۲ به دلیل اختلافات پیش‌آمده در مالکیت، توسط سازمان سینمایی به تعلیق درآمد تا در نهایت با تغییر تهیه‌کننده و حکمیت برای تعیین‌تکلیف مالکیت، فیلمبرداری تمام شد. 

Page Generated in 0/0054 sec