printlogo


کد خبر: 231687تاریخ: 1399/12/27 00:00
دور دنیا

ادامه اعتراضات لندنی‌ها علیه پلیس پس از قتل یک زن جوان
معترضان لندنی که از خشونت مردان علیه زنان پس از قتل «سارا  اورارد» به دست یک مامور پلیس بشدت خشمگین بودند، دوشنبه شب (بامداد سه‌شنبه به وقت ایران) در مقابل ساختمان‌های اداره پلیس، پارلمان و نخست‌وزیری انگلیس تجمع و تظاهرات کردند. به گزارش رویترز، تجمع معترضان در برابر ساختمان پارلمان انگلیس در حالی برگزار شد که نمایندگان بحث و مذاکره درباره طرحی را آغاز کرده‌اند که به گفته مخالفان به پلیس قدرت و اختیارات بیشتری برای محدودکردن اعتراضات مسالمت‌آمیز خواهد داد. معترضان پیش از تجمع در برابر ساختمان اسکاتلندیارد موجب متوقف شدن ترافیک در نزدیکی پل وست‌مینستر شدند. سارا اورارد، زن 33 ساله بریتانیایی سوم مارس ناپدید شد و بعد بقایای جسدش پیدا شد. پس از آنکه مشخص شد یک مامور پلیس لندن متهم اصلی قتل این زن جوان است، اعتراضات سراسری در پایتخت انگلیس شنبه‌شب به اوج خود رسید. 
***
قدردانی روسیه از موضع حزب‌الله در تشکیل دولت
وزیر خارجه روسیه در دیدار با رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان ضمن قدردانی از مواضع حزب‌الله در حل مشکلات داخلی لبنان بر حمایت از این جنبش مقابل تجاوزات رژیم صهیونیستی تاکید کرد. به گزارش روزنامه الاخبار، روز دوشنبه هیاتی از حزب‌الله به ریاست «محمد رعد» رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان به دعوت وزارت خارجه روسیه وارد این کشور شد. نماینده ارشد حزب‌الله در جریان این سفر با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه دیدار کرد و ۲ طرف پرونده‌های منطقه بویژه اوضاع لبنان را مورد بررسی قرار دادند. در این دیدار همچنین بر ادامه و توسعه همکاری‌های حزب‌الله و روسیه از جهت تقویت مشارکت و همکاری 10 ساله میان ۲ طرف، مبارزه با تروریسم در سوریه و جلوگیری از انتقال آن به لبنان و نیز حفظ تعادل‌ استراتژیک؛ چه در سطح منطقه و چه در داخل لبنان تاکید شد. لاوروف در این دیدار ضمن قدردانی از نقش مثبت حزب‌الله در غلبه بر موانعی که مانع تشکیل دولت در لبنان است، موضع حزب‌الله در این زمینه را تایید کرد. وزیر خارجه روسیه همچنین حمایت خود را از موضع حزب‌الله در مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی به حریم هوایی لبنان بویژه مواردی که این رژیم برای حمله به خاک سوریه از آن استفاده می‌کند، اعلام کرد. 
***
لندن: رفع محدودیت کلاهک‌های اتمی، «بیمه‌نامه» است
وزیر خارجه انگلیس در دفاع از برنامه‌های «رفع محدودیت در ذخایر کلاهک‌های هسته‌ای» کشورش مدعی شد این اقدام «بیمه‌نامه نهایی» علیه تهدیدهای کشورهای متخاصم است. به گزارش اکسپرس ‌اند استار، در بحبوحه گزارش‌ها مبنی بر تلاش بوریس جانسون برای رفع محدودیت درباره ذخایر کلاهک‌های اتمی ترایدنت در گزارش «بررسی منسجم»، دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس می‌گوید حفظ «حداقل سطح معتبر بازدارندگی» از اهمیت برخوردار است. بر اساس سند فاش شده‌ای که به دست روزنامه گاردین رسیده است، بررسی دولت در زمینه امنیتی، دفاعی، توسعه و سیاست خارجی موجب افزایش کلاهک از ۱۸۰ به ۲۶۰ مورد می‌شود و در واقع به ۳ دهه حذف تدریجی پایان خواهد داد. این روزنامه گزارش داد، بدین ترتیب راه برای تسلیح مجدد ۱۰ میلیارد پوندی هموار می‌شود. دومینیک راب در پاسخ به اینکه چرا دولت لندن خواستار چنین افزایش بودجه‌ای است، به برنامه «امروز» رادیو ۴ بی‌بی‌سی گفت: زیرا به مرور زمان با تغییر شرایط و تغییر تهدیدها باید حداقل سطح بازدارندگی معتبر را حفظ کنیم. چرا؟ زیرا این تضمین نهایی، بیمه‌نامه نهایی در برابر بدترین تهدید از سوی کشورهای متخاصم است. گفته می‌شود این بررسی در بخش دیگری هشدار می‌دهد که «یک احتمال واقع‌بینانه» وجود دارد که گروهی تروریستی تا سال ۲۰۳۰ یک حمله شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی یا هسته‌ای موفقیت‌آمیز را آغاز کند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس دیروز یافته‌های این بررسی یک‌ساله را که به عنوان رادیکالی‌ترین ارزیابی مجدد جایگاه انگلیس در جهان از زمان پایان جنگ سرد شناخته می‌شود، به مجلس عوام ارائه داد.   
***
تصمیم آل‌سعود برای تخریب محله‌های شیعیان قطیف
حساب کاربری «ناشط القطیفی» فعال مدنی عربستانی فاش کرد دولت سعودی تصمیمی را برای تخریب تمام محله‌های مشرف به خیابان «الثوره» در مرکز قطیف اتخاذ کرده است. وی در ادامه تأکید کرد هدف دولت سعودی از این اقدام از بین بردن خیابان‌هایی است که در مارس 2011 شاهد اعتراضاتی علیه حکومت سعودی بوده است. این حساب کاربری اعلام کرد این امر برای انتقام از ساکنان خانه‌هایی است که در اعتراضات 2011 از معترضان حمایت کردند و همچنین انتقام از خانواده شهدا و زندانیان این اعتراضات مردمی. بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها، دولت سعودی ادعا کرد به کسانی که منزل‌شان را ویران می‌کند خسارت داده می‌شود اما مردم قطیف از فروش خانه‌های خود خودداری کردند، چراکه می‌دانند این امر باعث آوارگی آنها می‌شود. حساب کاربری ناشط قطیفی نوشت: غرامت دولت به ‌اندازه‌ای نیست که بتواند بحران مسکن خانوارها را حل کند و تمام ملت می‌دانند این اقدام دولت سعودی در راستای انتقام از ملت منطقه قطیف است و آنگونه که دولت سعودی ادعا می‌کند برای توسعه این منطقه تلاش می‌کند، نیست. سال گذشته «محمد العتیبی» فعال سعودی، جزئیات مهم نامه‌نگاری مخفی میان «سلمان بن‌عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی درباره پروژه جدید آوارگی هزاران سعودی را فاش کرد. این نامه دستورالعمل‌هایی را درباره آوارگی هزاران سعودی منطقه صعده به ‌بهانه توسعه و سازندگی صادر کرد. محمد العتیبی اعلام کرد: من این نامه را دریافت کردم و آن را مخفی نگه ‌داشتم تا از صحت آن مطمئن شوم. متأسفانه منبعی از دربار سلطنتی به من از صحت این تصمیم اطمینان داد که این امر به ‌دلیل بحران اپیدمی ویروس کرونا به تعویق افتاد. العتیبی افزود: من به ملت منطقه عسیر می‌گویم «مانند نیاکان خود از خانه‌های‌تان دفاع کنید». 

Page Generated in 0/0055 sec