printlogo


کد خبر: 231688تاریخ: 1399/12/27 00:00
سومین پایگاه هوایی آمریکایی در عراق هم هدف قرار گرفت
مقاومت عراق کارش را «بلد» است

مهم‌ترین پایگاه هوایی آمریکایی‌ها در حوالی پایتخت عراق هدف حملات راکتی گروه‌های عراقی قرار گرفت. شبکه الجزیره به نقل از منابع نظامی عراقی شمار موشک‌های شلیک شده شامگاه دوشنبه گذشته به پایگاه شکاری بلد (البلد) را که نظامیان آمریکایی در آن مستقر هستند ۷ فروند دانسته اما از 5 موشک گراد122 میلیمتری (کاتیوشا) صحبت کرده که ۲ مورد آنها به داخل پایگاه اصابت کرده و ۳ فروند دیگر به روستایی نزدیک آن. این مرکز اعلام کرده این راکت‌ها به بخش شمال غربی پایگاه اصابت کرده‌ که کسی در آن حضور نداشته و طبعا آسیب جانی نیز در پی نداشته است، با این حال این مهم‌ترین حمله‌ای است که به سومین پایگاه هوایی بزرگ آمریکایی‌ها در عراق انجام می‌شود که مقر نیروهای مارینز سنتکام و همچنین شرکت سالی پورتر، پیمانکار پنتاگون برای توسعه زیرساخت‌های پایگاه شکاری «اف‌16» نیروی هوایی عراق به حساب می‌آید. مساحت بزرگ‌ترین پایگاه هوایی عراق 25کیلومترمربع است که در استان صلاح‌الدین در ۶۴ کیلومتری شمال بغداد قرار گرفته و همانند پایگاه عین‌الاسد در دهه ۸۰ توسط یوگسلاوی سابق ساخته شده است. ژانویه ۲۰۲۰ پس از حمله هوایی پنتاگون به دستور دونالد ترامپ به فرودگاه بغداد که به شهادت سردار اسلام قاسم سلیمانی و چند تن از اعضای برجسته بسیج مردمی عراق انجامید، نمایندگان پارلمان عراق خواستار خروج نیروهای نظامی آمریکا از پایگاه بلد شده بودند اما رئیس‌جمهور کاسبکار آمریکا مدعی شده بود تا زمانی که بغداد، هزینه فوق‌العاده سنگین صرف شده توسط سنتکام در این پایگاه را به واشنگتن نپردازد، نیروهای کشورش این پایگاه را ترک نخواهند کرد. طبق بیانیه مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق، ۲ موشک کاتیوشا به بخش شمال غربی پایگاه برخورد کرده و ۳ موشک دیگر نیز به روستای همان حوالی اصابت کرده که آنها هم تلفات جانی نداشته‌اند. به گفته این منبع موشک‌ها به واسطه یک سکوی پرتاب موشک سیار در منطقه الجیزانی در شهر الخالص استان دیالی شلیک شدند. به گزارش سومریه‌‌نیوز، پس از این حمله، ستونی از دود بر فراز پایگاه البلد به هوا برخاست و بالگردهای آمریکایی در منطقه گشت زدند. حمله به البلد تنها ساعاتی پس از هدف قرار گرفتن یک کاروان ائتلاف آمریکایی در اتوبانی در استان بابل به واسطه بمب کنار جاده‌ای انجام شد. سپس دیروز صبح حمله‌ای دیگر به یک کاروان لجستیک نظامیان آمریکایی در استان دیوانیه انجام شد. پنجشنبه گذشته، کانال تلگرامی صابرین‌نیوز از ۴ حمله جاده‌ای دیگر به کاروان‌های لجستیک آمریکایی‌ها در مناطق مختلف عراق در استان الانبار در غرب، منطقه «السماوه» در استان المثنی در جنوب، منطقه «الحله» استان بابل و جاده بصره خبر داده بود. حمله دوشنبه‌شب گذشته به پایگاه بلد، در ادامه سلسله حملات ۳ هفته اخیر مقاومت عراق به مقرهای آمریکایی‌ها در اقلیم کردستان و عین‌الاسد (استان الانبار) انجام می‌شود که نشانه عزم عراقی‌ها برای اخراج نیروهای اشغالگر از خاک کشورشان است. گروه مقاومت اصحاب کهف از زیرمجموعه‌های حشد‌الشعبی، ساعاتی پیش از شلیک راکت‌ها توسط عناصر ناشناس به البلد، با صدور بیانیه شدیداللحنی خطاب به اشغالگران آمریکایی هشدار داده بود: «یا خودتان از عراق می‌روید یا شما را می‌رانیم». پیش از آن 27 بهمن‌ماه یک گروه جدید به نام گردان‌های «اولیاء الدم» مسؤولیت بزرگ‌ترین حمله موشکی نیروهای عراقی به یک پایگاه آمریکایی را در جریان موشکباران مقر سربازان پنتاگون در فرودگاه اربیل و همچنین پایگاه الحریر متعلق به سنتکام در منطقه خودمختار اقلیم کردستان برعهد گرفته بود. 
 
*خیانت فرقه‌ای کاظمی در انتقال نیروهای امنیتی
برخی منابع عراقی دلیل تمرکز بیشتر گروه‌های مقاومت عراقی بر اخراج اشغالگران و ورود آنها به فاز کشته‌گیری از آمریکایی‌ها را پاسخ قاطع آنان به همکاری‌های تنگاتنگ نخست‌وزیر موقت عراق با اشغالگران و تغییرات گسترده و سنگین در ساختارهای امنیتی و نظامی این کشور برای جلب رضایت آمریکایی‌ها می‌دانند. در این راستا «ایاد السماوی» شخصیت نزدیک به رهبران شیعه عراق در توئیتی از جابه‌جایی ۳۰۰ افسر امنیتی و نظامی شیعه در روزهای گذشته و انتقال آنها به اداره گذرگاه‌های مرزی خبر داد. السماوی به تلویزیون العهد، ارگان «عصائب اهل الحق» به رهبری شیخ قیس الخزعلی گفت جابه‌جایی این افسران با همکاری مشترک مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و جمعه عناد السعدون، وزیر دفاع عراق انجام شده است. وی از این جابه‌جایی‌ها به عنوان پاکسازی فرقه‌ای سازماندهی شده یاد کرد و گفت سهم شیعیان از این جابه‌جایی‌ها ۹۰ درصد و اهل سنت تنها در حد ۱۰ درصد بوده است. 
 
* شکایت آستان مقدس حسینی از آمریکا
 یک سال پس از حمله آمریکا به فرودگاه بین‌المللی کربلا به بهانه استفاده نظامی از آن، تولیت آستان مقدس حسینی از تصمیم برای طرح موضوع در مجلس عراق خبر داد. روند ساخت فرودگاه در دست احداث کربلا با حمله موشکی ۱۳ مارس سال گذشته اشغالگران آمریکا که موجب شهادت یک شهروند غیرنظامی، زخمی شدن چند نفر و آسیب‌های شدید به ساختمان اداری و خدماتی آن شد، با وقفه ۶ ماهه در روند ساخت و تکمیل روبه‌رو شد. حسین العبایجی، معاون تولیت عتبه مقدس حسینی اعلام کرده این حمله خسارات مالی هنگفتی برجا گذاشت، از همین رو عتبه مقدس حسینی شکایت رسمی علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی تنظیم کرده است. 
به گفته او قصد این نهاد برای طرح موضوع اقدام تجاوزکارانه آمریکا در مجلس عراق، اتخاذ تصمیمی متناسب با مسؤولیت مجلس برای دفاع از حاکمیت ارضی و مقدسات و پروژه‌های ملی است. دادگاه عراق نیز ضمن تأیید شکایت، برای سفارت آمریکا در بغداد احضاریه ارسال کرد و در صورتی که برای پاسخگویی در دادگاه حاضر نشوند، عتبه حسینی حقوق خود را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری خواهد کرد.

Page Generated in 0/0127 sec