printlogo


کد خبر: 231695تاریخ: 1399/12/27 00:00
ردپای فرهاد در تغییرات استقلال تا امروز چگونه بوده است؟
پیش به سوی تکامل

امیر کریمی: دیگر خبری از محمود فکری و سبک بازی استقلال تحت هدایت او که شباهت بسیاری به دوره سرمربیگری مرفاوی در این تیم داشت، نیست. مجیدی بازگشته و در همین 2 بازی گذشته ردپای خود را بخوبی در تغییر تاکتیک تیم گذاشته است. 
این سبک بازی که از استقلال می‌بینید قطعا خروجی تفکرات یک کادر فنی هست، نه یک مربی. در استقلال نفر اول کادر فنی قطعا فراز کمالوند است که حالا در حال فرو ریختن باقیمانده‌های خرابه بازمانده قبلی است. مدل کادر فنی استقلال کاملا به‌روز شده؛ اتفاقی که در پرسپولیس چند سالی هست رخ داده و الان سپاهان هم در همین مسیر قرار دارد؛ یک رئیس در رأس برای کنترل و مدیریت و کار فنی و دیگران در گرد او. اما استقلال یک نسخه را این روزها خوب اجرا می‌کند؛ استفاده از پتانسیل‌های موجود در تیم و استفاده بجا از آنها. 
 
نگاه اول
در نگاه اول استقلال بهتر از قبل بازی می‌کند؛ نه صرفا از بعد آماری یا زیبایی بازی. این تیم از لحاظ فنی در حال تجربه شرایط رو به جلویی است، به لحاظ روانی با ذهنیت برد وارد میدان می‌شود، برای بردن می‌جنگد و اتفاقا برای آن نقشه‌هایی هم دارد. به نظر می‌آید برای آنالیز این استقلال کمی زود است اما وضعیت لوزی حمله و دفاع شکل‌یافته استقلال چه در زمان مالکیت توپ و چه برعکس اظهرمن‌الشمس است. مشکل اصلی در حال حاضر در استقلال رابط بین این لوزی و خط دفاع است؛ کسی که موج دوم حمله را شکل دهد، قدرت بازیسازی داشته باشد، به نقاط مختلف زمین حریف در زمان مالکیت سرک بکشد و ریتم و نبض بازی در دفاع و حمله را به دست گیرد. این وظایف فعلا برعهده رضاوند است اما هر چقدر تلاش او ستودنی است، به نظر می‌رسد ظرفیت بازی او در این حد نیست. قطعا ایجاد تعادل بین خطوط دفاع و حمله، بازیکن با تراز بالاتری را می‌طلبد. 
 
لوزی حمله
خط حمله استقلال حالا در رأس خود دیاباته را می‌بیند، در چپ قائدی و در راست هم وریا را با خود به همراه دارد. در راس عقب این لوزی نیز فعلا فرشید اسماعیلی حضور دارد که اتفاقا این روزها کمتر مصدوم می‌شود. این لوزی شناور که شرح وظایف آن در دفاع و حمله متفاوت است دقیقا براساس داشته‌های این روزهای استقلال شکل گرفته. حضور دیاباته در راس اما با نقشی کاذب همراه است تا بتواند به عنوان طعمه، مدافعان حریف را مشغول خود کند و با مرکز ثقل بالا و فیزیک تنومندش آنها را به هم بریزد. سن وریا برای دفاع راست کمی بالاست ولی آیتم‌های سرعت، قدرت و برندگی او در 50 متر رو به جلو هنوز هم کارساز است. قائدی در چپ و نقطه کور دفاع حریف قرار دارد، چراکه سبک بازی و جثه او همین نقش را می‌طلبد و از حبس شدنش در خط حمله می‌کاهد. در راس عقب این لوزی نیز اسماعیلی قرار دارد با توانایی در طراحی حمله، سرعت و شوت‌زنی. همین بازیکنان با چینش لوزی در زمان دفاع و فشار از جلو شکل دیگری پیدا می‌کنند؛ قائدی در چپ حضور دارد و دیاباته به راست و اسماعیلی به نوک انتقال پیدا می‌کنند تا با حمایت و دوندگی وریا و رضاوند بتوانند بازی مالکانه حریف را تخریب کنند. این شمای کلی از لوزی خط جلوی استقلال است، حالا اضافه کنید بابک مرادی و مطهری را که روی نیمکت مترصد فرصتند. 
 
خط دفاعی
خط دفاع ۴ نفره این تیم این روزها یک عنصر جدید را به خود می‌بیند؛ حضور مسعود ریگی در بین ۲ مدافع میانی چه در زمان حمله حریف و چه در زمان بازیسازی تیم از خط دفاع برای شکستن پرس حریف. ایجاد برتری عددی برای دور نخوردن و پشت دفاع نخوردن در زمان دفاع از نکات بارز حضور او در این منطقه است. اما این موضوع هر چقدر در زمان دفاع به کار این تیم آمده، در لحظات بازیسازی دچار معضلاتی از قبیل عدم سرعت مناسب گردش توپ و نداشتن بازیکنی با قدرت دادن پاس‌های پرس‌شکن است؛ موردی که حالا کادر فنی استقلال برای رفع آن باید به فکر باشد. 
 
استقلال 1400 از دوم فروردین استارت می‌زند
دور جدید تمرینات استقلال در سال 1400 از روز دوم فروردین‌ماه استارت می‌خورد. فرهاد مجیدی قصد ندارد تمرینات تیمش را برای مدت طولانی تعطیل کند تا بتواند در تعطیلات نوروزی ضعف‌های تیمش را برطرف کند. طبق برنامه‌ریزی فرهاد مجیدی استقلالی‌ها فردای بازی با ماشین‌سازی ریکاوری می‌کنند که البته در صورت پیروزی در این بازی ممکن است سرمربی استقلال این جلسه تمرینی را لغو و ریکاوری را به خود بازیکنان واگذار کند. همچنین بازیکنان استقلال چند روز استراحت می‌کنند و از تاریخ دوم فروردین‌ماه تمرینات خود را آغاز خواهند کرد. طبق برنامه‌ریزی کادر فنی، استقلال از 28 اسفند تا دوم فروردین تعطیل است. تیم فوتبال استقلال در نخستین بازی خود بعد از تعطیلات نوروزی چهاردهم فروردین‌ماه در ورزشگاه آزادی به مصاف پیکان خواهد رفت. بازیکنان استقلال امروز چهارشنبه با ماشین‌سازی تبریز بازی می‌کنند. این آخرین بازی استقلال در سال 1399 و هجدهمین بازی استقلال در لیگ برتر بیستم است.  
 
درخواست بازیکنان از مجیدی
بازیکنان استقلال در روزهای گذشته دلخوری خود را از مدیران باشگاه به گوش سرمربی این تیم رسانده‌اند. بازیکنان استقلال از فرهاد مجیدی خواسته‌اند درباره قراردادهای‌شان با مدیران باشگاه صحبت کند. 
لیگ برتر در شرایطی از نیمه عبور کرده که بازیکنان استقلال تا این لحظه بین 10 تا 15 درصد از قراردادهای خود را دریافت کرده‌اند؛ موضوعی که آنها را در آستانه سال نو حسابی نگران کرده است. 
در این بین شنیده‌ایم چند بازیکن استقلال در روزهای گذشته با فرهاد مجیدی صحبت کرده و از او خواسته‌اند نگرانی‌شان را به گوش مدیران باشگاه برساند. بازیکنان استقلال به مجیدی گفته‌اند به خاطر شرایط تیم تا این لحظه اعتصاب نکرده‌اند اما مدیران باشگاه باید به فکر وضعیت مالی آنها باشند.

Page Generated in 0/0065 sec