printlogo


کد خبر: 231703تاریخ: 1399/12/27 00:00
وزیر بهداشت در مراسم آغاز تست انسانی واکسن ایرانی «فخرا» خبر داد
انجام واکسیناسیون عمومی با تزریق 4 واکسن ایرانی کرونا

توان بالای پزشکی و پیشرفت ایران در ساخت واکسن کرونا، دنیا را شگفت‌زده کرده است به طوری که با تکیه بر توان داخل توانسته‌ایم در زمان کمتر از یک سال، 4 نوع واکسن مؤثر برای ایمنی در برابر بیماری «کووید-19» در کشور بسازیم. به گزارش «وطن‌امروز»، در شرایطی که ایران اسلامی در شرایط سخت تحریمی قرار دارد اما تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان ایرانی موجب شد تا اکنون ایران در ساخت واکسن کرونا یکی از بهترین واکسن‌سازان جهان شناخته شود. وزیر بهداشت دیروز در ارتباط با روند تولید واکسن‌های کرونا در کشور، توضیحاتی ارائه داد و گفت: امروز ایران سرافراز برای ماندن در عرصه بین‌المللی از قدرت چانه‌زنی بالایی برخوردار است. سعید نمکی در مراسم آغاز فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «فخرا»، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در جهان، گفت: همان روزها به دوستانم گفتم که باید خودمان را آماده کارزاری بسیار سخت و سنگین کنیم و امروز در روزهای پایانی سال با افتخار می‌گویم که به رغم همه تحریم‌ها و مشکلاتی که برای ما به وجود آوردند، ایران به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت کرونا می‌درخشد. وی افزود: واکسن‌سازان بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد و باید روی پای خودمان بایستیم. نمکی گفت: با جلسات و گفت‌وگوهای متعددی که داشتیم، قدم به قدم در مسیر ساخت و تولید واکسن پیش رفته‌ایم و سازمان غذا و دارو، به طور شبانه‌روزی استانداردهای محکم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تهیه کرد. وزیر بهداشت تاکید کرد: ایران در بهار آینده یکی از بهترین واکسن‌سازان جهان خواهد شد. وی ادامه داد: ما امروز به دلیل شرایط خاص گروه‌های آسیب‌پذیر، در تلاش برای تأمین واکسن از میان بهترین واکسن‌های تولید شده در جهان هستیم. ما از معتبرترین منابع دنیا، کم‌ضررترین واکسن‌ها را تهیه کرده‌ایم و امروز منتقدان ما متوجه شده‌اند که چه اشتباهی کرده‌اند. نمکی افزود: نخستین واکسن ما که تزریق آن به صورت انبوه آغاز خواهد شد، واکسن پاستور خواهد بود و به دنبال آن، واکسن «کووایران برکت» و واکسن رازی است و در ادامه واکسن سپند را خواهیم داشت. 
 
* سفر و دید و بازدید نوروزی ۲ عامل گسترش کرونای انگلیسی
سفر و دید و بازدید در نوروز، عامل اصلی گسترش همه‌گیری «کووید-19» در آینده است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دورهمی‌های نوروزی، مسافرت‌ها و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها، گسترش‌دهنده ویروس کرونا بویژه از نوع جهش‌یافته خواهد بود و همه هموطنان ضمن توجه ویژه به این موضوع، برای حفظ جان خود و خانواده بویژه کودکان و سالمندان از میهمانی‌ها و دید و بازدید در نوروز جدا خودداری کنند. دکتر علیرضا رئیسی استفاده از فضای مجازی را بهترین روش جایگزین دید و بازدیدها و سفر را یکی از عوامل مهم انتقال و شیوع کرونا خواند و افزود: هموطنان در نوروز سفر نروند و ان‌شاءالله با گسترش واکسیناسیون و کاهش شیوع بیماری طی ماه‌های آینده زمینه مناسب برای سفرها فراهم خواهد شد. وی ضمن اشاره به آماده‌باش کامل مراکز بهداشتی در طول نوروز 1400 افزود: علاوه بر تشدید بازرسی‌های بهداشت محیطی در طول این ایام، سایر مراکز بهداشتی نیز آماده خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران خواهند بود. 
 
* ۹۷ فوتی و ۸۳۸۰ مبتلای جدید کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت
آمار فوتی‌های ناشی از بیماری «کویید - 19» در کشور طی یک شبانه‌روز دوباره به زیر 100 نفر رسید.  سخنگوی وزارت بهداشت دیروز با بیان اینکه متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۹۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند، گفت: بر این اساس مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. سیماسادات لاری گفت: از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۸۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند که ۸۸۹ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید. وی افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۹۷ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسید. به گفته لاری، خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۰۶ هزار و ۳۶۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. لاری افزود: ۳ هزار و ۸۴۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۹۵ شهرستان زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی هستند. 
 
* اعلام اسامی شهرهای قرمز و نارنجی
سخنگوی وزارت بهداشت، ضمن اعلام اسامی شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی، گفت: توصیه ما به مردم این است که نوروز امسال هم مانند سال گذشته از سفر پرهیز کنند. به گزارش ایسنا، سیماسادات لاری گفت: از امروز (سه‌شنبه) ۹ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۳۱ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی بیماری کرونا قرار دارند. وی افزود: شهرستان‌های گچساران از استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد و آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر و کارون از استان خوزستان از جمله شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز بیماری کرونا هستند. لاری ادامه داد: همچنین شهرستان‌های سراب و عجبشیر از استان آذربایجان شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو و نقده از آذربایجان غربی، شهرستان گلپایگان از استان اصفهان، شهرستان دهلران از استان ایلام، شهرستان‌های دیلم، کنگان و گناوه از استان بوشهر، شهرستان سامان از چهارمحال‌و‌بختیاری، شهرستان‌های امیدیه، ایذه، اندیمشک، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر، دشت آزادگان، شادگان و مسجد سلیمان از استان خوزستان، شهرستان‌های ارسنجان و زرین‌دشت از استان فارس، شهرستان دیوان‌دره از کردستان، شهرستان‌های پلدختر و دورود از لرستان، شهرستان خمین از استان مرکزی، شهرستان بندر خمیر از استان هرمزگان، شهرستان نهاوند از استان همدان و شهرستان خاتم از استان یزد از جمله شهر‌های دارای وضعیت نارنجی این بیماری هستند. وی تاکید کرد: همان‌طور که پیش از این اعلام شده است، تا تاریخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هرگونه سفر از و به شهرستان‌های دارای وضعیت قرمز و نارنجی ممنوع است.
***
    آغاز تست انسانی واکسن ایرانی «فخرا»   
دیروز فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا با عنوان «فخرا» با حضور وزرای دفاع و بهداشت، در مجموعه سپند وزارت دفاع آغاز شد. واکسن ایرانی «فخرا» با حضور وزرای دفاع و بهداشت و همچنین همسر شهید فخری‌زاده رونمایی و فاز نخست کارآزمایی بالینی آن آغاز شد. فرزند شهید فخری‌زاده نخستین فرد تزریق‌کننده این واکسن بود. سخنگوی سازمان غذا و دارو دراین باره گفت: این واکسن با فناوری ویروس غیرفعال شده به صورت 100 درصد داخلی در مجموعه سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) در وزارت دفاع، مراحل چهارگانه مطالعه حیوانی و پیش‌بالینی خود را با موفقیت طی کرده و مجوز کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو برای شروع کارآزمایی بالینی و تست انسانی را دریافت کرده است. نخستین مورد آن نیز امروز با تزریق بر فرزند شهید فخری‌زاده آغاز شد. دکتر کیانوش جهانپور گفت: بعد از پایان مراحل سه‌گانه فاز یک کارآزمایی بالینی این واکسن و تایید نتایج، به نظر می‌رسد تا اواخر تابستان در مسیر تولید انبوه و توزیع و مصرف عمومی قرار گیرد. 

Page Generated in 0/0050 sec