printlogo


کد خبر: 231729تاریخ: 1399/12/28 00:00
به رغم افزایش شیوع کرونا فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا استفاده از واکسن آسترازنکا را به خاطر عوارض جانبی معلق کردند
اینک کرونای فرانسوی

ویروس منحوس کرونا تابعیت فرانسه را هم پس از تابعیت‌های چینی، انگلیسی، آمریکایی، برزیلی و آفریقای‌جنوبی اخذ کرد. 
 وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرد گونه‌ای جدید و جهش‌یافته از ویروس «کووید-19» را در منطقه برتانی در شمال غرب این کشور یافته که قابل تشخیص با آزمایش‌های مرسوم «پی‌سی‌آر» نیست. تست «پی‌سی‌آر» یا واکنش زنجیره پلیمری، وجود یک آنتی‌ژن به جای وجود پاسخ ایمنی بدن یا پادتن را تشخیص می‌دهد. 
این پدیده که سازمان‌های جهانی بهداشتی درباره آن هشدار داده‌اند، باعث شده فرانسه هفته سرنوشت‌سازی پیش رو داشته باشد، چرا که در کنار افزایش افسارگسیخته واگیر کرونا در این کشور، نخست‌وزیر فرانسه دیروز احتمال قرنطینه عمومی در ناحیه ایل دو فرانس (شامل ۸ شهر بزرگ از جمله پاریس) را مطرح کرد. 
همزمان دولت‌های آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، ادامه تزریق واکسن ضدکرونای آسترازنکا را به دلیل ایجاد عارضه لخته خونی در میان دریافت‌کنندگان تعلیق کردند، اگر چه نه سازمان جهانی بهداشت و نه آژانس دارویی اروپا، عوارض جانبی این واکسن انگلیسی- سوئدی را نپذیرفته‌اند. 
به گزارش شبکه فرانس 24، وزارت بهداشت فرانسه شامگاه دوشنبه در اطلاعیه‌ای از کشف گونه‌ای جهش‌یافته از کرونا در بین 8 نمونه آزمایشی در بیمارستان شهر لانیون در ایالت برتانی خبر داد، اگر چه طبق تحقیقات اولیه انستیتو پاستور، هنوز اطلاعاتی درباره خطرناک‌تر بودن یا انتقال‌پذیرتر بودن آن نسبت به دیگر گونه‌های ویروس کرونا یافت نشده است. 
مقامات منطقه‌ای انستیتو پاستور فرانسه در حال بررسی این موضوع هستند که آیا اصلاحات ژنتیکی باعث شده شناسایی گونه جدید سخت‌تر شود یا خیر؟ در بیانیه‌ این مؤسسه آمده است: «تحقیقات درباره مشخص کردن واکنش این گونه از ویروس کرونا به واکسن‌های تولیدی و پادتن‌هایی که پیش‌تر به دلیل ابتلا به کرونا در بدن افراد ایجاد شده، در حال انجام است». 
همچنین به نوشته روزنامه لوموند، اداره کل بهداشت و درمان فرانسه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در ارزیابی‌های اولیه، اطلاعاتی درباره میزان انتقال و همچنین شدت موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر ناشی از کرونای فرانسوی به دست نیامده و تحقیقات پیرامون آن در حال انجام است. 
ایجاد گونه جدید، یک روند عادی برای ویروس به شمار می‌آید و ویروس‌ها در راستای بقا، در طول زمان جهش پیدا می‌کنند. در حال حاضر تنها ۳ گونه از ویروس کرونایی که شناسایی شده،‌ نگران‌کننده هستند. 
گونه‌های مختلف ویروس مرگبار کرونا اگرچه به تدریج در اقصی نقاط جهان در حال گسترشند ولی به ترتیب اروپا، آمریکای لاتین و آفریقا را بیش از سایر نقاط تحت تأثیر قرار داده‌اند. 
 تاکنون سازمان جهانی بهداشت ۳ گونه جهش یافته از ویروس «کووید-19» را تحت عنوان کرونای انگلیسی، آفریقای جنوبی و برزیلی شناسایی کرده، حال آنکه مرکز ویروس‌شناسی دانشگاه کمبریج بریتانیا، در نخستین روزهای شیوع کرونا قائل به نسخه‌های چینی و آمریکایی نیز بود. 
در حالی ‌که با ساخت واکسن‌های کرونا امید به ریشه‌کنی این ویروس از سطح جهان بیشتر می‌شد، سر برآوردن گونه‌های محلی و جهش‌یافته این ویروس و میزان سرایت بالا و مقاومت برخی از آنها در برابر واکسن‌های موجود، موجب نگرانی دولت‌ها شده است. 
روزنامه لوپوئن دیروز در گزارشی از رکورد شمار بستری‌شدگان مبتلا به «کووید-19» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های این کشور خبر داد. 
آخرین آمار منتشره توسط تارنمای ورد میترز حاکی از آن است که فرانسه با بیش از ۴ میلیون و ۷۸ هزار مبتلا به «کووید-‌۱۹» و بیش از ۹۰ هزار جان‌باخته کرونایی، در رتبه ششم جهان و سوم اروپا قرار دارد. 
به گفته مقامات رسمی، وضعیت شیوع کرونا در این ناحیه با ۱۲ میلیون جمعیت و بیش از یک چهارم بیماران بدحال مبتلا به کرونا یعنی حدود 1177 نفر، بسیار نگران‌کننده و خطرناک است و با توجه به اشباع شدن ظرفیت مراکز درمانی- بهداشتی، بسیاری از بیماران بدحال به مناطق دیگر فرانسه منتقل می‌شوند. 
حال ظهور کرونای فرانسوی عاملی مضاعف شده تا دولت این کشور از احتمال برقراری مجدد قرنطینه عمومی سخن بگوید. دلیل وحشت عمومی آن است که امکان دارد به خاطر شباهت علائم انواع بیماری‌های کرونا، بخشی از مبتلایان جدید بر اثر کرونای جهش‌یافته فرانسوی بیمار شده باشند. 
به نوشته روزنامه اوئست فرانس، «ژان کستکس» نخست‌وزیر فرانسه با اشاره به وخامت اوضاع در ایل دو فرانس، از احتمال قرنطینه این ناحیه خبر داد و اعلام کرد زمان آن رسیده اقدامات و تدابیر جدیدی در این ناحیه وضع شود. 
این تصمیم بر عهده شورای دفاعی فرانسه به ریاست امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور است که دیروز در کاخ الیزه پاریس تشکیل شد. 
پیش از تشکیل این جلسه، روزنامه لیبراسیون از تردید و تزلزل مکرون برای مقابله با شرایط بحرانی اخیر نوشته بود و اینکه رئیس‌جمهور جوان تاکنون در برابر اعمال دوباره قرنطینه، مقاومت کرده است. تا همین‌ جا، سایه بحران کرونا بر اقتصاد و جامعه فرانسه سنگینی می‌کند. از ۴ ماه پیش مقررات منع رفت‌و‌آمد هر روزه از ساعت ۱۸ در کلانشهرها و قرنطینه در تعطیلات آخر هفته، تعطیلی رستوران‌ها، مراکز فرهنگی و سالن‌های ورزشی برقرار است و در نتیجه آن دانشجویان اندکی می‌توانند در دانشگاه‌های فرانسه حضور یابند. 

Page Generated in 0/0054 sec