printlogo


کد خبر: 231731تاریخ: 1399/12/28 00:00
مقامات دولت نجات ملی یمن در اظهاراتی جداگانه، شروط این دولت برای برقراری آتش‌بس در مأرب را اعلام کردند
تبیین مقاومت انصارالله

گروه بین‌الملل: مقامات انصارالله یمن روز گذشته در اظهارات جداگانه به تبیین چرایی عدم قبول آتش‌بس در مأرب در شرایط فعلی پرداختند؛ موضوعی که در هفته‌های اخیر با توجه به موضع‌گیری‌های سیاسی متحدان عربستان علیه دولت نجات ملی یمن، باعث شده بود برخی شائبه‌ها درباره رویکرد انصارالله به مساله جنگ یمن و عملیات آزادسازی مأرب ایجاد شود. 
 
* موضع انصارالله درباره آتش‌بس در مأرب
«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن تأکید کرد آمریکا از طریق عمان، یک طرح قدیمی برای حل بحران این کشور ارائه کرده‌ است. عبدالسلام به شبکه خبری الجزیره گفت طرح آمریکا، طرح جدیدی برای حل بحران یمن نیست، زیرا این طرح را پیش‌تر سازمان ملل ارائه کرده بود. وی تصریح کرد پیش از رسیدن به طرح تدریجی آتش‌بس، انصارالله خواستار این است بندرگاه‌ها و فرودگاه‌های این کشور باز شود. سخنگوی انصارالله خاطرنشان کرد: «از طریق میانجی عمانی، منتظر پاسخ آمریکا به دیدگاه‌مان درباره راه‌حل [بحران یمن] هستیم». عبدالسلام با اشاره به اینکه موضع دولت کنونی آمریکا در قبال جنگ یمن با موضع دولت پیشین این کشور هیچ تفاوتی نکرده است، تصریح کرد: «وقتی بُعد انسانی از وضعیت سیاسی و نظامی جدا شود، آماده مذاکره هستیم». وی با بیان اینکه اعضای انصارالله هیچ دیدار مستقیمی با آمریکا نداشته‌اند، از همه طرف‌های یمنی خواست گفت‌وگو را آغاز کنند. این مسؤول انصارالله با تأکید بر لزوم توقف اقدامات نظامی و پرداختن به مسائل انسان‌دوستانه، خاطرنشان کرد: «تماس با عربستان سعودی ادامه دارد و با تغییر رخدادها نیز [این تماس‌ها] تغییر خواهد کرد». عبدالسلام گفت عربستان سعودی با جلوگیری از ورود فرآورده‌های نفتی به یمن در تلاش است این کشور را نابود کند. 
وی با اشاره به اینکه ریاض هزار بار در ماه گذشته نیروها و مردم یمن را بمباران کرده است، در پایان تأکید کرد، اگر ریاض حملات خود را متوقف کند، یمن نیز حملات پهپادی و موشکی خود را متوقف خواهد کرد. 
نکته قابل توجه اینکه محمد‌علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن نیز در توئیتی از سندی پرده برداشت که شامل بندهایی برای کاهش تنش در مأرب بود. وی گفت: این سند چند وقت پیش ارائه شد اما مورد قبول واقع نشد. این سند دارای شروط غیرمنطقی و ناممکن نبود، چون آنها تمایلی به صلح ندارند و فقط اظهار نظر می‌کنند. هیچ راه‌حلی را قبول نکردند؛ نه این سند را قبول کردند و نه سند حل فراگیر را. قبل از توقف تجاوز و لغو محاصره و خروج اشغالگران هیچ راهکار سیاسی‌ای وجود ندارد. در همین رابطه «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی درباره چرایی عدم قبول آتش‌بس از سوی انصارالله در شرایط فعلی گفت: درخواست سازمان ملل از صنعا برای آتش‌بس غیرواقعی است، زیرا جنگ میان ۲ طرف است و باید از هر ۲ طرف چنین درخواستی شود. نخستین شلیک از سوی صنعا نبود و [تاکنون] از حق کامل خود در دفاع و پاسخگویی استفاده نکرده است. سازمان ملل باید این مسأله را بفهمد. وی افزود: سازمان ملل از واقعیت در یمن طفره می‌رود. جنگ یمن یک تجاوز خارجی با کمک مزدوران داخلی است، نه جنگ داخلی. یمن برای آغاز این جنگ تصمیم‌گیری نکرده، بلکه اعلام جنگ از سوی یک پایتخت کشور خارجی بود و فرماندهی نظامی این جنگ در دست غیریمنی‌هاست. تمام اشکال جنگ و محاصره از جمله استفاده از سلاح‌های ممنوعه و جرم‌های بین‌المللی علیه ملت یمن استفاده شد و سازمان ملل در قبال همه آنها ساکت ماند. 
 
* توهم عربستان درباره تحکم بر عدن
وزارت خارجه عربستان یورش تظاهرکنندگان به کاخ ریاست‌جمهوری المعاشیق در عدن را محکوم و بر حمایت این کشور از دولت مستعفی یمن که با ریاست معین عبدالملک از ۳۰ دسامبر فعالیت خود را در عدن آغاز کرده است، تأکید کرد. وزارت خارجه عربستان همچنین بر لزوم اعطای فرصت کامل به دولت برای خدمت به مردم یمن در سایه اوضاع دشوار انسانی و اقتصادی کنونی تأکید کرد. 
وزارت خارجه عربستان از طرف‌های توافق ریاض (دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی جنوب) خواست فورا برای تکمیل اجرای بقیه بندهای توافق در ریاض گردهم آیند. در بیانیه این وزارتخانه تأکید شده است: اجرای توافق ریاض تضمینی برای متحد کردن گروه‌های یمنی و پر کردن شکاف بین آنهاست که در تحکیم امنیت و ثبات یمن و حمایت از تلاش‌ها برای حل سیاسی فراگیر نقش دارد.
 روز سه‌شنبه هزاران تن از اهالی شهر عدن در اعتراض به اوضاع نامساعد معیشتی و تاخیر در پرداخت حقوق تظاهراتی به راه انداختند. معترضان به سمت کاخ المعاشیق در عدن حرکت کردند و نگهبانان این کاخ به منظور جلوگیری از یورش به کاخ و متفرق کردن معترضان تیر هوایی شلیک کردند. معترضان با سر دادن شعارهایی از جمله «انقلاب انقلاب ‌ای جنوب» توانستند وارد کاخ المعاشیق شوند.
 معترضان در این تظاهرات خواستار بهبود اوضاع اقتصادی، خدمات‌رسانی و پرداخت دستمزد نظامیان شدند و به ایست امنیتی اول کاخ ریاستی عدن رسیدند. 

Page Generated in 0/0048 sec