printlogo


کد خبر: 231732تاریخ: 1399/12/28 00:00
دور دنیا

اعلام شمار شهدای حشدالشعبی عراق از 2019 تاکنون
سازمان حشدالشعبی اعلام کرد از سال 2019 تاکنون در مجموع نزدیک به 400 شهید داده است. «سلطان الموسوی» مدیرکل امور اداری در سازمان حشدالشعبی عراق در مراسم افتتاح مرکز فرهنگی شهدای حشد در استان بصره، شمار شهدای این سازمان از سال ۲۰۱۹ تاکنون را اعلام کرد. به نوشته پایگاه خبری الفرات، وی گفت: این سازمان از آغاز سال ۲۰۲۱ تا امروز ۴۲ شهید تقدیم عراق کرده است. الموسوی تصریح کرد: حشدالشعبی طی سال گذشته ۱۴۶ شهید و طی سال ۲۰۱۹، ۲۰۸ شهید تقدیم کرده است. استان بصره در مقایسه با سایر استان‌های عراق، در جایگاه نخست بیشترین تعداد شهید و مجروح قرار دارد. بر اساس این گزارش، شمار شهدای این سازمان از سال ۲۰۱۹ تاکنون به ۳۹۶ نفر می‌رسد. 
***
مقابله پدافند هوایی سوریه با اهداف متخاصم در ریف دمشق
پدافند هوایی ارتش سوریه با موشک‌های رژیم صهیونیستی در آسمان ریف جنوبی دمشق مقابله کرد. به گزارش اسپوتنیک، پدافند هوایی ارتش سوریه با این حملات که حدود ساعت ۲۲ به وقت محلی ریف جنوبی دمشق را هدف گرفت، مقابله و تعدادی از این موشک‌ها را قبل از اصابت به هدف ساقط کرد. به گفته منابع این حملات که مواضعی بین ریف جنوب غربی دمشق و قنیطره را هدف گرفته بود، از جولان اشغالی انجام شده است. جنگنده‌های صهیونیستی طی ماه‌های اخیر بارها دمشق و حومه آن را بمباران کرده‌اند. رویترز نیز اعلام کرد سخنگوی نظامی رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره حملات این رژیم به دمشق امتناع ورزیده است. 
***
نتانیاهو امروز به امارات می‌رود
روزنامه عبری‌زبان اورشلیم‌پست گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه در سفری چندساعته به امارات می‌رود. این روزنامه تاکید کرد دفتر نتانیاهو مجددا تماس‌هایی را با مسؤولان اماراتی برای انجام این سفر برقرار کرده است. نتانیاهو پنجشنبه گذشته تماس تلفنی با محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی داشت و پس از این تماس اعلام کرد بزودی به امارات می‌رود. قرار بود وی همان روز به امارات سفر کند اما بنا به آنچه خود نتانیاهو گفته بود به دلیل ناامن بودن آسمان عربستان از این سفر منصرف شد. نتانیاهو تا الان ۴ بار سفر به امارات را به تعویق انداخته است. رسانه‌های عبری‌زبان گزارش داده‌اند این سفر نتانیاهو همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری چهارمین انتخابات پارلمانی اسرائیل انجام می‌شود. 
***
توافق قزاقستان و روسیه  برای توسعه میادین نفتی خزر
قزاقستان و روسیه در زمینه توسعه مشترک میدان نفتی «الفارابی» واقع در دریای خزر توافق کردند. در دیدار وزیر انرژی قزاقستان، رئیس هیأت‌مدیره شرکت «کازمونای‌گاز» این کشور و رئیس شرکت روسی «لوک‌اویل»، درباره توسعه مشترک میدان نفتی «الفارابی» در خزر تصمیم‌گیری شد. شرکت «کازمونای‌گاز» قزاقستان با اعلام این خبر گفت: در چارچوب این مذاکرات، همچنین فعالیت مشترک شرکت قزاقستان و لوک‌اویل روسیه در پروژه‌های «خوالینسکایه»، «تسینترالنی» و «ژنیس» مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شرکت مذکور همچنین با اشاره به علاقه‌مندی طرف روس نسبت به پروژه‌های «قالامقاس تنیز» و «خزر» این امر را بیانگر جاذبه بخش قزاقی دریای خزر برای جست‌وجوی مواد هیدروکربنی عنوان کرد. انتظار می‌رود در مرحله بعدی مذاکرات ۲ طرف، قراردادی در زمینه استفاده از ذخایر زیرزمینی و تکمیل معامله آتی بین شرکت‌های ۲ کشور در زمینه ایجاد شرکت مشترک با سهام 1/50 درصد «کازمونای‌گاز» و «99/49 درصد «لوک‌اویل» امضا شود. 
***
احتمال آزمایش موشکی جدید کره‌شمالی
فرماندهی آمریکای شمالی ارتش آمریکا اعلام کرد کره‌شمالی شاید در آینده نزدیک یک طراحی جدید از موشک قاره‌پیمای بالستیکی را آزمایش کند؛ اقدامی که می‌تواند به تنش بیشتر بین ۲ کشور بینجامد. به گزارش خبرگزاری رویترز، این هشدار از سوی ژنرال «گلن وون هرک» فرمانده آمریکای شمالی ارتش آمریکا بر اساس به نمایش درآمدن بزرگ‌ترین موشک قاره‌پیمای کره‌شمالی در جریان رزمایش اکتبر ۲۰۲۰ این کشور مطرح شده و هنوز اطلاعات کافی درباره پرتاب این موشک وجود ندارد. اظهارات این ژنرال آمریکایی یک روز پیش از سفر آنتونی بلینکن و لوید آستین، وزرای خارجه و دفاع آمریکا به کره‌جنوبی و تاکید بر نگرانی‌های واشنگتن درباره اینکه کره‌شمالی شاید آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را پس از ۳ سال توقف از سر بگیرد، مطرح شده است. 
کیم جونگ اون، رئیس کره‌شمالی در این ۳ سال خواستار ادامه تولید تسلیحات اتمی شده و بر این اساس این کشور یکسری موشک کوتاه‌برد آزمایش کرد و در رژه سال گذشته میلادی هم بزرگ‌ترین موشک قاره‌پیمای خود را در معرض نمایش عمومی قرار داد. فرمانده آمریکای شمالی ارتش آمریکا به کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت موشک‌های قاره‌پیمای پیونگ‌یانگ به طور قابل توجهی بزرگ‌تر و احتمالا تواناتر و تهدیدی علیه ایالات متحده است. 

Page Generated in 0/0056 sec