printlogo


کد خبر: 231759تاریخ: 1399/12/28 00:00
اخبار

۳ عامل ایجاد نوسان شدید  در بازار بورس
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور در نشست کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: باید عوامل تاثیرگذار بر نوسان شدید بورس را به ۳ عامل تقسیم کرد. عامل کلان اقتصادی شامل مواردی چون رشد نقدینگی و جهش ناگهانی نرخ ارز و انتظارات فعالان اقتصادی در دسته نخست قرار می‌گیرد. محمدعلی دهقان‌دهنوی با اشاره به عامل دوم در نوسان بازار سرمایه اظهار داشت: عامل بیرونی در کنترل دیگران است و مسائلی مثل قیمت‌گذاری، سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و البته اظهار نظر‌های سیاسی را شامل می‌شود. وی در ادامه به عامل سوم پرداخت و گفت: شفافیت و ایجاد نظارت از جمله وظایف سازمان بورس است که باید تقویت شود، در این مسیر اقداماتی شده اما باید توسعه یابد، البته باید گفت هیچ کس انتظار چنین استقبالی را نداشت و تصور نمی‌شد در بازه زمانی کوتاهی این حجم از سرمایه به بازار بورس بیاید اما نباید فراموش کرد، هر چه بازار بزرگ‌تر شود، تخلفات آن نیز وسیع می‌شود که باید این خطرات شناسایی شود. 
***
افزایش 37 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث برای سال 1400
رئیس‌کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد نرخ دیه کامل یک انسان که هر سال توسط رئیس قوه ‌قضائیه تعیین و اعلام می‌شود، برای ماه‌های حلال در سال‌ 1400 رقم 480 میلیون تومان تعیین شده است که این رقم نسبت به 330 میلیون تومان دیه کامل در سال 99 از رشدی معادل 5/45 درصد برخوردار است. غلامرضا سلیمانی گفت: با توجه به اینکه مبلغ دیه تأثیر مستقیم روی نرخ حق بیمه شخص ثالث دارد، شرکت‌های بیمه خواستار افزایش نرخ حق بیمه به این میزان به علاوه 18 درصد به عنوان سود شرکت‌ها برای جبران خسارت صد درصدی بودند اما در جلسه شورای عالی بیمه با وجود بحث‌های مختلف در نهایت تصویب کردیم به خاطر رعایت حال مردم و شرایط کرونایی که باعث کاهش سفرها خواهد شد، نرخ حق بیمه شخص ثالث برای سال 1400 نسبت به سال جاری با در نظر گرفتن 6/8 درصد تخفیف فقط 37 درصد افزایش داشته باشد. وی افزود: هدف از این مصوبه افزایش ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث در خودروها و گسترش فرهنگ بیمه‌گری در کشور است. 
***
بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی تمدید شد
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در نامه به وزیر اقتصاد، مدیرعامل صندوق توسعه ملی و رئیس‌کل بانک مرکزی، تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره «تمدید دوره تأمین مالی و بازپرداخت اقساط تسهیلات ارزی» را ابلاغ کرد. طبق این ابلاغیه، بانک‌های عامل مجازند در صورت درخواست اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی متقاضی، نسبت به امهال یک ساله تسهیلات ارزی که از محل منابع داخلی خود پرداخت کرده‌اند، اقدام کنند. همچنین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل مربوطه موظفند در صورت درخواست اشخاص و بنگاه‌های اقتصادی متقاضی، نسبت به امهال یک ساله تسهیلات ارزی پرداخت شده اقدام کنند. 
***
تورم 70 درصدی مرغداری‌ها و 48‌ درصدی گاوداری‌ها در پاییز 99
مرکز آمار وضعیت تورم تولید‌کننده در بخش مرغداری‌ها و گاوداری‌ها را منتشر کرد. بر این اساس، تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری‌های صنعتی در فصل پاییز ۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 6/70 درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (7/44 درصد)، 9/25 واحد درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش گاوداری‌های صنعتی در فصل پاییز ۱۳۹۹ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) به 1/48 درصد رسید که در مقایسه با فصل قبل (4/15)، 7/32 واحد درصد افزایش داشته است. 
***
۱۰۰ مسجد تهران میوه شب عید به قیمت مصوب توزیع می‌کنند
فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تعدیل قیمت میوه، عرضه مسـتقیم میوه روزهای پایانی سال جاری و نوروز 1400 توسط تولیدکنندگان و تشکل‌های تعاونی، با همکاری بسیج وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی می‌شود. محسن فرجی افزود: این رویداد در 100 نقطه در شهر تهران و جلوی در مساجد انجام می‌شود که برای این کار جلوی در مساجد محل‌هایی برای برپایی غرفه موقت عرضه میوه توسط تولید‌کننده محصول و ایجاد زنجیره ارزش و حذف دلالان ایجاد شده است. 

Page Generated in 0/0051 sec