printlogo


کد خبر: 231776تاریخ: 1400/1/14 00:00
دور دنیا

تظاهرات مسلحانه  حامیان حکمتیار در کابل
برخی منابع خبری در افغانستان اعلام کردند حامیان حزب اسلامی در افغانستان در پی فراخوان رئیس این حزب تظاهرات مسلحانه برگزار کردند. بر این اساس شماری از حامیان حزب اسلامی به ریاست «گلبدین حکمتیار» دیروز جمعه بار دیگر در شهر کابل تظاهرات کردند. حامیان حزب اسلامی مدعی هستند دولت افغانستان توافقنامه صلح با این حزب را عملی نکرده است. آنها می‌گویند ۳ هزار زندانی حزب اسلامی از زندان‌های افغانستان آزاد نشده‌اند. به گزارش «اطلاعات روز»، حکمتیار در یک نشست خبری اظهار داشته بود در تظاهرات جمعه حامیانش سلاح نیز با خود حمل خواهند کرد. وی ادعا کرده بود حمل سلاح به معنای ترساندن و قدرت‌نمایی نیست. حامیان حکمتیار پانزدهم اسفند سال گذشته پس از برگزاری تظاهرات اعلام کردند تا زمان رسیدن به خواسته‌های‌شان مبنی بر عملی‌شدن توافقنامه‌ صلح دولت با حزب اسلامی و آزادی زندانیان این حزب، به تظاهرات‌ در سراسر افغانستان ادامه خواهند داد. 
توافقنامه صلح دولت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار مهرماه سال 1395 امضا شده بود. حکمتیار همواره دولت افغانستان را دست نشانده می‌داند و اظهارات تندی علیه آن مطرح کرده است اما ریاست‌جمهوری این کشور واکنشی به آن نشان نمی‌دهد.
***
کرونا احتمال بروز ناآرامی در جوامع را افزایش داده است
صندوق بین‌المللی پول هشدار داد شیوع کرونا به نابرابری‌ها در سراسر دنیا دامن‌ زده و احتمال بروز ناآرامی در جوامع مختلف وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، صندوق بین‌المللی پول پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد خانواده‌های فقیر ضربه شدیدی از شیوع کرونا دیده‌اند و خسارتی که این ویروس به آموزش‌و‌پرورش وارد کرده، ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد. در این گزارش آمده است: شیوع «کووید-۱۹» نابرابری پیشین در درآمدها و دسترسی به خدمات اولیه عمومی همچون خدمات بهداشتی و واکسیناسیون را در کشورها وخیم‌تر کرده است. این گزارش حاکی است: اخلال در آموزش، تاثیرات طولانی‌مدت بر کودکان و جوانان از جمله در خانواده‌های فقیر دارد و پویایی اجتماعی را تهدید می‌کند. این گزارش هشدار داد اتکای فزاینده به کار و مدارس دیجیتال این تاثیرات را وخیم‌تر کرده و باعث می‌شود کارگران دارای مهارت کمتر، در یافتن شغل با مشکلات بیشتری مواجه شوند. صندوق بین‌المللی پول هشدار داد: از همین رو ممکن است جوامع شاهد قطبی شدن بیشتر، کاهش اعتماد به دولت و ناآرامی اجتماعی شوند. این صندوق در گزارش خود خواستار افزایش برخی مالیات‌ها و بهبود وضع جمع‌آوری مالیات به منظور تامین بودجه لازم برای افزایش امنیت و ایمنی اجتماعی شده است. 
***
ابراز امیدواری ترامپ برای شرکت در انتخابات بعدی آمریکا
رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با عروسش که از سوی رسانه‌های اجتماعی این کشور بایکوت شد، درباره شرکت در انتخابات بعدی آمریکا ابراز امیدواری کرد. 
 به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «راشاتودی»، دونالد ترامپ در مصاحبه با عروسش که از سوی رسانه‌های اجتماعی آمریکا بایکوت شده است، گفت نسبت به شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ امیدوار است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا همچنین اعلام کرد بزودی در تجمعی با حضور هوادارانش شرکت خواهد کرد. ترامپ بار دیگر با تأکید بر تقلب در انتخابات گفت دموکرات‌ها با برپا کردن انتخاباتی «مشابه نظام انتخاباتی کشورهای جهان سوم»، «جو بایدن» را به ریاست‌جمهوری رساندند. رسانه اجتماعی فیسبوک ضمن حذف ویدئوی این مصاحبه از صفحه «لارا ترامپ» عروس رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به وی هشدار داد: «تکرار قرار دادن محتوایی که در آن صدای دونالد ترامپ وجود داشته باشد، محدودیت‌های بیشتری برای این حساب کاربری به همراه خواهد داشت». بر اساس یک نظرسنجی جدید، ۵۴ درصد جمهوری‌خواهان مایلند در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا به ترامپ رأی دهند. پس از ترامپ، «مایک پنس» معاون وقت او با اختلاف زیاد، از استقبال ۱۲ درصد جمهوری‌خواهان برخوردار است. 
***
اعتراض اردن به رژیم صهیونیستی درباره تخلفات علیه مسجدالاقصی
وزارت خارجه اردن با ارسال یادداشت اعتراضی رسمی به رژیم صهیونیستی از آن خواسته است از تخلفات علیه مسجدالاقصی از جمله اجازه دادن به صهیونیست‌ها برای یورش گسترده دست بردارد. 
وزارت خارجه اردن، تداوم تخلفات رژیم صهیونیستی علیه مسجد‌الاقصی و تازه‌ترین مورد آن اجازه دادن به هتک حرمت این مکان مقدس از سوی شمار زیادی از صهیونیست‌ها تحت حفاظت پلیس این رژیم را محکوم کرد. به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، «ضیف‌الله الفایز» سخنگوی رسمی وزارت خارجه اردن روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت: رفتارهای اسرائیل در حق مسجد‌الاقصی مردود و محکوم است و نقض آشکار واقعیت تاریخی و قانونی آن و قانون بین‌الملل و تعهدات اسرائیل به عنوان نیروی اشغالگر در قدس شرقی اشغالی است. الفایز تاکید کرد: مسجدالاقصی، حرم شریف قدسی، با همه وسعت ۱۴۴ هکتاری آن، مکان عبادت مختص مسلمانان است و اداره اردنی اوقاف قدس و امور مسجدالاقصی، تنها طرف انحصاری مدیریت امور حرم و ساماندهی ورود به آنجا بر اساس قانون بین‌المللی و وضعیت تاریخی و قانونی موجود است. الفایز از جامعه بین‌المللی خواست به مسؤولیت خود در اعمال فشار بر اسرائیل برای توقف تخلفات مستمر خود نسبت به حرم شریف قدسی عمل کند. 

Page Generated in 0/0134 sec