printlogo


کد خبر: 231777تاریخ: 1400/1/14 00:00
رژیم صهیونیستی پس از چهارمین انتخابات متوالی طی ۲ سال کماکان از تشکیل دولت ناتوان است
خان پنجم بن‌بست سیاسی اسرائیل؟

چهارمین انتخابات بی‌محل ظرف ۲ سال نیز نتوانست بحران سیاسی رژیم صهیونیستی را حل کند و اسرائیلی‌ها کماکان فاقد دولت باثبات یا اجماع حاکمیتی هستند. افتضاح سیاسی اسرائیلی‌ها تا جایی پیش رفته است که احتمالا یک حزب اقلیت عربی تنها با 4 کرسی پارلمانی ممکن است برای نخستین‌بار به عامل تعیین‌کننده در تشکیل دولت جدید تبدیل شود. سه‌شنبه ۲ هفته پیش، انتخابات سراسری زودهنگام 23 مارس در حالی در اراضی اشغالی برگزار شد که رسانه‌های جریان اصلی عبری تلاش داشتند با پیش‌بینی پیروزی قاطع ائتلاف راست گرای حاکم میان حزب لیکود و افراطی‌های حزب اسرائیل بیتنا، تصویر سیاسی منفی این رژیم را بزدایند اما در نهایت این ائتلاف به رهبری بنیامین نتانیاهو نتوانست کرسی‌های قاطع مجلس کنست را کسب کند و حالا چشم‌انداز تشکیل دولت جدید تل‌آویو حتی مبهم‌تر از انتخابات سال گذشته به نظر می‌رسد که طی آن نتانیاهو موفق شد پس از کش و قوس‌های فراوان با رقیب خود بنی ‌گانتس از ائتلاف آبی و سفید، دولتی مشروط و ائتلافی تشکیل دهد. در این دوره انتخابات نه حامیان نتانیاهو و نه مخالفان نتانیاهو نتوانسته‌اند اکثریت – یعنی نصف به علاوه یک- کرسی‌های کنست را کسب کنند. این جریان دست‌کم به 8 کرسی دیگر برای کسب اکثریت پارلمان نیاز دارد. 13 حزب موفق به کسب حداقل 4 کرسی لازم برای ورود به کنست بیست‌و‌چهارم شده‌اند.  حزب «لیکود» به ریاست بنیامین نتانیاهو 30 کرسی، «یش عاتید» به ریاست یائیر لاپید 17 کرسی، «شاس» به ریاست آریه درعی 9 کرسی، حزب «آبی و سفید» به ریاست بنی‌ گانتس 8 کرسی، حزب «کار» به ریاست میراف میخائیلی 7 کرسی، «یمینا» به ریاست نفتالی بنت 7 کرسی، حزب «یهودیان توراتی» به ریاست یعقوب لیتزمن 6 کرسی، حزب افراطی یهودی «اسرائیل بیتنا» به ریاست آویگدور لیبرمن 6 کرسی، فهرست مشترک احزاب اقلیت‌ها (اعراب) به ریاست أیمن عوده 6 کرسی، حزب «صهیونیسم دینی» به ریاست بتسلئیل اسموتریچ 6 کرسی، حزب «امید جدید» به ریاست گدعون ساعر 6 کرسی، حزب «مرتس» به ریاست نیتسان هوروویچ 6 کرسی و حزب جدید‌التأسیس اقلیت فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی موسوم به فهرست «متحد اسلامی جنوب» 4 کرسی از مجموع 120 کرسی کنست را کسب کرده‌اند. 
بدین ترتیب نتانیاهو و متحدانش مجموعا 52 کرسی را در مقابل 57 کرسی ائتلاف رقیب به رهبری لاپید کسب کرده‌اند و باید در ائتلاف با بقیه کرسی‌ها که در اختیار ائتلاف رعام از 4 حزب اقلیت عربی و حزب دست راستی یمیناست به 61 کرسی لازم برای تشکیل کابینه دست یابند. شبکه یورونیوز این وضعیت را به تداوم بن‌بست سیاسی در سرزمین‌های اشغالی توصیف کرد و از احتمال تشکیل «ائتلاف تغییر» خبر داد؛ ائتلافی از مخالفان نتانیاهو برای پایان دادن به عمر سیاسی نخست‌وزیری که پس از 12 سال ریاست دولت، درگیر انواع پرونده‌ها و رسوایی‌های اقتصادی و سیاسی است. حتی بهره‌برداری سیاسی از واکسیناسیون عمومی ضد‌کرونا و ملاقات نمایشی با سران اعراب بدوی صحرای نقب نیز نتوانست نتانیاهو را صاحب اکثریت کرسی‌های پارلمان کند. 
اندیشکده آمریکایی استراتفورد نیز که قبل از برگزاری انتخابات در یک گزارش واقع‌ گرایانه، پیش‌بینی کرده بود حتی در صورت پیروزی نتانیاهو، او مجددا کابینه‌ ضعیفی تشکیل خواهد داد، هفته گذشته احتمال برگزاری پنجمین انتخابات متوالی اسرائیل را مطرح کرد. این در حالی است که پیش از انتخابات اخیر(23 مارس) برجسته‌‌ترین شخصیت‌های سیاسی اسرائیلی از رووین ریولین، رئیس رژیم گرفته تا یووال دیسکین رئیس پیشین شین‌بت (دستگاه اطلاعات خارجی صهیونیست‌ها) برگزاری انتخابات متوالی بی‌فایده را عامل سرخوردگی اجتماعی و ناامیدی از حکومت خوانده بودند. در این میان ریولین تا روز دوشنبه آینده رایزنی‌های خود را با احزاب مختلف ادامه خواهد داد تا یکی از رؤسای احزاب را مسؤول ایجاد ائتلاف تشکیل دهنده کابینه کند. این در حالی است که خود او نیز آخرین روزهایش را در پست موسوم به ریاست‌جمهوری طی می‌کند که این وضعیت را پیچیده‌تر می‌کند، چرا که ریولین به عنوان هم‌حزبی نتانیاهو، در واپسین روزهای حضور در قد‌رت، وابستگی حزبی چندانی به لیکود ندارد. به همین دلیل در حالی که لیکود انتظار دارد نتانیاهو به عنوان رهبر حزبی که بیشترین کرسی را به ‌دست آورده، بار دیگر مسؤول تشکیل کابینه شود اما اواخر هفته گذشته نام یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون به عنوان نامزد احتمالی شنیده می‌شد. در چنین وضعی بود که منصور عباس، رهبر یکی از احزاب تشکیل‌دهنده ائتلاف عربی به عنوان منجی این بحران به شکلی تحقیر‌آمیز برای اکثریت یهودیان اسرائیلی وارد میدان شد و به عنوان نخستین رهبر عرب در سرزمین‌های اشغالی از آمادگی برای ائتلاف با یکی از احزاب اصلی صهیونیست خبر داد.

Page Generated in 0/0063 sec