printlogo


کد خبر: 231786تاریخ: 1400/1/14 00:00
اخبار

نخستین گرانی رسمی در سال ۱۴۰۰ 
بر اساس تصمیم قرارگاه ساماندهی مرغ کشور، قیمت مصوب مرغ گرم برای مصرف‌کننده از کیلویی ۲۰ هزار و ۴۰۰ به کیلویی ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش یافت. قرارگاه ساماندهی مرغ کشور به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگانی از ارگان‌های مختلف از جمله قوه‌ قضائیه و وزارت صمت در آخرین جلسه خود در راستای ساماندهی تولید گوشت مرغ و بر اساس قیمت مولفه‌های تولید، نرخ مصوب مرغ را افزایش داد. بر این اساس قیمت مرغ منجمد در سردخانه کیلویی 18 هزار و 800 تومان، قیمت مرغ منجمد برای مصرف‌کننده کیلویی 19 هزار و 800 تومان، قیمت مرغ زنده در کشتارگاه کیلویی 17 هزار و 100 تومان، قیمت مرغ آماده طبخ در میدان بهمن کیلویی 23 هزار و 300 تومان و قیمت مرغ آماده طبخ برای مصرف‌کننده کیلویی 24 هزار و 900 تومان تعیین شد. در این جلسه مصوب شد سازمان تعزیرات حکومتی با همکاری وزارت صمت، اتاق اصناف کشور و سایر نهاد‌های مسؤول بر رعایت دقیق این مصوبه نظارت کند و با هر گونه انحراف در این باره برخورد قانونی انجام شود. 
***
جهش ۳ درصدی قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس
قیمت نفت خام پس از اینکه اعضای اوپک پلاس در پایان اجلاس خود تصمیم گرفتند کاهش تولید کنونی خود را بتدریج کمتر کنند، بیش از ۳ درصد جهش کرد. آنطور که سی‌ان‌بی‌سی گزارش داده است، قیمت نفت خام پس از اینکه اعضای اوپک پلاس در پایان اجلاس خود تصمیم گرفتند کاهش تولید کنونی خود را بتدریج کمتر کنند، بیش از ۳ درصد جهش کرد. تا ساعت ۱۲:۳۳ ظهر جمعه به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی نفت، 04/3 درصد جهش کرد و به 65/64 دلار بازگشت. همچنین قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین غرب تگزاس آمریکا، دبلیوتی‌آی، 52/3 درصد جهش کرد و به 24/61 دلار رسید. اعضای اوپک پلاس در پایان اجلاس خود که با هدف تعیین سیاست‌گذاری نفتی آنها در آینده برگزار ‌شد، به این نتیجه رسیدند از ماه مه‌ بتدریج از میزان کاهش تولید خود بکاهند. در حال حاضر اعضای اوپک پلاس روی هم رفته ۷ میلیون بشکه در روز کمتر نفت تولید می‌کنند و عربستان سعودی هم یک میلیون بشکه در روز دیگر به صورت داوطلبانه از تولید خود کاسته است. 
***
وام ۳۰۰ میلیونی ساخت مسکن  در راه است
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌وشهرسازی گفت: پیگیری از بانک مرکزی به منظور تخصیص سهمیه هر بانک برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به 2/1 میلیون متقاضی واجد شرایط در دستور کار وزارت راه‌و‌شهرسازی است. محمود محمودزاده با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ و هدایت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع داخلی بانکی به حوزه ساخت مسکن، گفت: در شرایط کنونی پیگیری از بانک مرکزی به منظور تخصیص سهمیه هر بانک برای پرداخت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به 2/1 میلیون متقاضی واجد شرایط در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی است. 
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه به هر متقاضی ۳۰۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد، تاکید کرد: وزارت راه‌و‌شهرسازی این بحث را در قالب مکاتبه‌ای به بانک مرکزی ارسال می‌کند تا شاهد اجرای دقیق قانون بودجه باشیم. 
***
چین بزرگ‌ترین  پالایشگر نفت جهان شد
چین سال ۲۰۲۰ در پالایش نفت خام از آمریکا پیشی گرفت و عنوان بزرگ‌ترین پالایشگر نفت جهان را به خود اختصاص داد.
 آنطور که اویل پرایس گزارش داده است، تحت تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر تقاضای نفت و در پی آن تولید و صادرات منطقه‌ای آن، چین توانست به بزرگ‌ترین پالایشگر نفت خام در سال ۲۰۲۰ تبدیل شود و از آمریکا پیشی گیرد. داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد چین در بیشتر سال ۲۰۲۰ نفت خام بیشتری نسبت به آمریکا پالایش کرده است. در حالی که آمریکا در سال ۲۰۲۰ آسیب بسیاری را از کاهش تقاضای نفت، متحمل و این مساله سبب کاهش فعالیت‌های نفتی این کشور شد، چین از این تغییرهای بین‌المللی سود برد. 
بر خلاف آمریکا، دولت چین با سقوط قیمت نفت، پالایشگران این کشور را به افزایش تولید تشویق کرد. چین اکنون در حال ساخت ۴ پالایشگاه بزرگ دیگر است و انتظار می‌رود بیشتر، مواد اولیه تولید پلاستیک مثل اتیلن و پروپیلن تولید کند. چین در ماه نوامبر سال گذشته میلادی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام پالایش می‌کرد.

Page Generated in 0/0085 sec