printlogo


کد خبر: 231820تاریخ: 1400/1/15 00:00
دور دنیا

فلج سیاسی رژیم صهیونیستی  و بحران‌های پیش‌ رو
روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت در مقاله‌ای به قلم «ایتمار ایشنر»، بحران عمیق حزبی در رژیم صهیونیستی را که این رژیم را به حالت فلج سیاسی کشانده، بسیار جدی خواند. در این مقاله آمده است: بحران داخلی اسرائیل پس از نتایج انتخابات اخیر تشدید و موجب شده کابینه از بررسی و حل تعدادی از مسائل سیاسی و امنیتی مهم غافل بماند و اسرائیلی‌ها بهای زیادی برای آن بپردازند. به نوشته این روزنامه صهیونیستی، در حالی که سیاستمداران اسرائیلی بار دیگر باید برای تشکیل دولت آینده بحث کنند و اختلافات میان «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم اسرائیل و «بنی‌ گانتس» وزیر جنگ این رژیم همچنان پابرجاست، بسیاری از مسائل در ارتباط با سیاست خارجی و موضوعات امنیتی هنوز حل نشده است. ایتمار ایشنر تصریح کرد نتانیاهو جلسات کابینه و مجامع مربوط را برگزار نمی‌کند و توجهی به حل مسائل مهم ندارد. در این بین موضوعاتی نظیر تحقیقات دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه در رابطه با جنایات رژیم صهیونیستی، انتخابات فلسطین، بحران رابطه با اردن و کرونا به عنوان مهم‌ترین چالش‌های ماه‌های پیش ‌‌رو، گریبان رژیم صهیونیستی را خواهد گرفت.
***
تداوم تقویت حضور آمریکا در بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه
منابع آگاه محلی سوریه از تداوم تقویت حضور نظامیان آمریکایی در بزرگ‌ترین میدان گازی این کشور خبر دادند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، با انتشار خبری از تقویت حضور آمریکایی‌ها در بزرگ‌ترین میدان گاز طبیعی در شرق این کشور خبر داد و نوشت: در همین راستا، نیروهای آمریکایی شب گذشته میزان زیادی تجهیزات نظامی، تسلیحاتی و لجستیکی به میدان گازی «کونیکو» در حومه دیرالزور منتقل کردند. منابع آگاه محلی اعلام کردند یک کاروان آمریکایی حامل تجهیزات و مواد لجستیکی و نظامی وارد پایگاه نظامی غیرقانونی اشغالگران در میدان گازی کونیکو شده است. میدان گازی کونیکو، بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه است که تحت اشغال آمریکاست. بنا بر این گزارش، آمریکایی‌ها طی چند ماه اخیر، هزاران کامیون حامل اسلحه و تجهیزات نظامی و لجستیکی از طریق گذرگاه‌های غیرقانونی وارد استان الحسکه کرده‌اند تا در نهایت حضور نظامی خود را در منطقه الجزیره در سوریه، با هدف سرقت نفت و سایر سرمایه‌ها و منابع طبیعی این منطقه تقویت کنند. مناطق شرق سوریه سرشار از منابع نفتی است و آمریکا با کمک عناصر وابسته خود، در حال غارت نفت سوریه و قاچاق آن است. پیش‌تر، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منابع محلی سوریه درباره تحرکات اشغالگران در میدان گازی کونیکو نوشته بود نیروهای آمریکا در حال آموزش مزدوران در میدان کونیکو، بزرگ‌ترین میدان گازی سوریه هستند؛ میدانی که ۱۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند.
***
تعویق انتخابات استانی فرانسه
ژان کاستکس، نخست‌وزیر فرانسه با حضور در پارلمان این کشور اعلام کرد در حال حاضر مقامات بهداشتی این کشور به صراحت خواستار تعویق انتخابات منطقه‌ای و استانی در ۱۳ و ۲۰ ژوئن نشده‌اند، بنابراین در این مرحله دولت در نظر دارد این انتخابات را در موعدهای پیش‌بینی شده برگزار کند. الیزه تصریح کرد: با محدودیت‌های جدید کرونایی اعلام شده از سوی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و همچنین تسریع در کارزار واکسیناسیون، شرایط وخیم کنونی تا ماه ژوئن بهبود خواهد یافت. به گزارش فرانس ۲۴، انتخابات منطقه‌ای و استانی فرانسه که قرار بود ماه مارس (اسفند/ فروردین) برگزار شود، به دلیل تداوم سیر صعودی ابتلا به «کووید-۱۹» در این کشور به ماه ژوئن (خرداد) موکول شده است. وزارت بهداشت فرانسه شمار مبتلایان به ویروس کرونا را در روز جمعه، ۴۶ هزار و ۶۷۷ مورد اعلام کرد که 2/6 درصد بیش از هفته پیش بوده و در مجموع شمار کل مبتلایان را در این کشور به ۴ میلیون و ۷۴۰ هزار نفر رساند. 
***
هشدار کرملین به ناتو درباره اوکراین
کاخ کرملین اعلام کرد هر گونه اعزام سربازان ناتو به اوکراین، به درگیری بیشتر نزدیک مرزهای روسیه خواهد انجامید و مسکو را وادار می‌کند برای تضمین امنیت خود، اقدامات بیشتری انجام دهد. ناتو روز پنجشنبه به دنبال هشدار روسیه مبنی بر اینکه تشدید جدی درگیری در منطقه «دونباس» اوکراین می‌تواند این کشور را نابود کند، بابت آنچه توسعه نظامی گسترده روسیه در نزدیکی اوکراین شرقی عنوان کرد، ابراز نگرانی کرد. «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت شرایط در خط تماس در اوکراین شرقی بین نیروهای دولت اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب مورد حمایت روسیه، بسیار ترسناک است و تحریکات متعددی در آنجا اتفاق افتاده است. پنتاگون اعلام کرد «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه با «آندری تاران»، همتای اوکراینی خود صحبت کرده و تشدید اخیر اقدامات تهاجمی و تحریک‌آمیز روسیه در اوکراین شرقی را محکوم کرده است. 
***
۳۸ درصد آمریکایی‌ها خواهان توقف کمک مالی به اسرائیل هستند
نتایج یک نظرسنجی که اخیرا در آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد 1/38 درصد آمریکایی‌ها خواستار توقف کمک مالی کشورشان به رژیم صهیونیستی هستند. این افراد گفته‌اند آمریکا با توجه به گزارش‌های موسسه حقوق بشری اسرائیلی «بتسیلم» که بر نژادپرستی و نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی تاکید دارد، باید کمک مالی به آن را متوقف کند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نظرسنجی بنیاد IRemp که در زمینه امور مربوط به خاورمیانه فعالیت دارد، نشان می‌دهد ۳۳ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز گفته‌اند اسرائیل باید جزو اولویت‌های کمک مالی آمریکا باشد. این نظرسنجی در آستانه اجلاس سالانه «IsraelLobbyCon» که قرار است ۱۷ تا ۲۴ آوریل علیه آپارتاید رژیم صهیونیستی برگزار شود، انجام شده است.

Page Generated in 0/0062 sec