printlogo


کد خبر: 231821تاریخ: 1400/1/15 00:00
مداخله ترکیه در درگیری‌های یمن از حوزه گمانه‌زنی‌ها خارج شده و آنکارا پشتیبانی نظامی از شبه نظامیان تحت حمایت عربستان را در دستور کار قرار داده است
ترکیه در یمن چه می‌کند؟

گروه بین‌الملل: بر اساس اطلاعات جدیدی که از صحنه نبرد در مأرب مخابره شده است، مداخله ترکیه در معادلات جنگ یمن و پشتیبانی نظامی آن از حزب اخوانی «اصلاح» که طی سال‌های گذشته تحت حمایت عربستان در مأرب فعالیت می‌کرد، اکنون علنی شده است. در حال حاضر هماهنگی قابل توجهی بین گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش با دیگر گروه‌ها در مأرب شکل گرفته که این مساله یادآور عملکرد ترکیه در سوریه و ایجاد یک جبهه مشترک با تجمیع گروه‌های تروریستی است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، روزنامه الاخبار لبنان با انتشار مقاله‌ای درباره تحولات اخیر در جبهه مأرب نوشت گروه تروریستی- تکفیری القاعده در حال حاضر تبدیل به نماینده عملیات‌های ائتلاف متجاوز عربستان در شهر مأرب شده است. اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد القاعده وظیفه تامین امنیت سواحل استان ابین را با هدف استقبال از تروریست‌ها از خارج و انتقال آنها به استان مأرب بر عهده گرفته است. در این طرح ترکیه با تسهیل ورود تروریست‌ها و تامین سلاح برای آنها به روش‌های نامشخص، در پشت صحنه نقش ایفا می‌کند. در این مرحله دیگر مداخله ترکیه در درگیری‌های یمن از حوزه گمانه‌زنی‌ها خارج شده و همان‌طور که بسیاری از شاخص‌های موجود نشان می‌دهد نقش ترکیه در حمایت از شبه نظامیان حزب اصلاح تحت حمایت عربستان در حال افزایش است. آنکارا 3 سال قبل با شعار اقدامات بشردوستانه وارد یمن شد، در حالی ‌که نقشه اصلی آن سیطره حزب اصلاح بر استان‌های شبوه، مأرب و تعز بود. ترکیه در این راستا خدمات لجستیکی فراوانی را به شکل غیرمستقیم به نیروهای این حزب ارائه می‌داد. همچنین ده‌ها نفر از فرماندهان حزب اصلاح در پایگاه‌های ارتش ترکیه در خارج از یمن آموزش دیده‌اند؛ افسرانی که نقش اطلاعاتی آنها هنوز هم بسیار قابل توجه است. حزب اصلاح طی ماه‌های گذشته با کمک ترکیه توانسته بر مناطق ساحلی وسیعی در منطقه «رضوم الواقعه» در سواحل دریای عرب مسلط شود. همزمان با آن حزب اصلاح اقدام به ایجاد یک اردوگاه دفاعی ساحلی در این منطقه که یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌ها برای قاچاق مشتقات نفتی و سلاح از خارج است کرده، آن هم در حالی که دولت مستعفی یمن هیچ‌گونه توضیحی در این زمینه ارائه نداده است. از سوی دیگر از ۲ هفته قبل طرح جدیدی با همکاری القاعده و حزب اصلاح در مأرب تحت نظارت مستقیم عربستان ‌سعودی آغاز شده است. بر این اساس حزب اصلاح طی ماه‌های گذشته با هماهنگی ترکیه امنیت سواحل را برای ورود کشتی‌های تجاری آنکارا که اغلب برای حمل محموله‌های تسلیحاتی استفاده می‌شوند تامین کرده است؛ سلاح‌هایی که مورد استفاده شبه‌نظامیان این حزب در درگیری‌های تعز و مأرب قرار می‌گیرد. با این حال بویژه پس از بهبود روابط آنکارا و ریاض طی ماه گذشته، نقش ترکیه در یمن افزایش یافته و گروه‌های تروریستی تحت حمایت ترکیه در سوریه در حال حاضر بازو‌های عربستان در مأرب محسوب می‌شوند. 
 
* وزیر دفاع یمن ائتلاف سعودی را با «راهبرد درد بزرگ» تهدید کرد
محمدناصر العاطفی، وزیر دفاع یمن در سخنانی خطاب به ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان، این ائتلاف را با راهبرد «درد بزرگ» تهدید کرد. وی در این ارتباط گفت: متجاوزان تلاش می‌کنند شکست خود را اعلام نکنند و کسی که آنها را در این باتلاق انداخت، به دنبال راه نجاتی برای ائتلاف است. وی افزود: دشمنان باید بدانند تا زمانی که به تجاوز ادامه دهند تنها با پاسخ متقابل ما روبه‌رو می‌شوند. ادامه تهاجم‌ها ما را ملزم به تنبیه دشمن می‌کند و بانک اهداف ما در عمق عربستان پر است. العاطفی گفت: پس از انقلاب 21 سپتامبر، ما سیستم‌های موشکی را در حال آماده‌باش درآوردیم، آنها را توسعه دادیم و موشک‌های جدیدی ساختیم که برخی از آنها رونمایی شد و از بعضی در زمان مناسب رونمایی خواهیم کرد. وی ادامه داد: ما گزینه‌ای جز مقابله نداریم و به هر قیمتی و با هر فداکاری مانع شکست می‌شویم. العاطفی گفت گزینه‌های ائتلاف عربی محدود شده است، در حالی که گزینه‌های انصارالله گسترش می‌یابد. وی گفت: ما گزینه استراتژی «درد بزرگ» را در مقابل داریم و آماده اجرای آن به محض صدور دستور رهبر انصارالله هستیم. 
 
* چپاول منابع نفتی مأرب از سوی ائتلاف سعودی
«احمد دارس» وزیر نفت یمن در مصاحبه با المسیره درباره چپاول منابع نفتی یمن از سوی عربستان گفت: ارزش درآمدهای نفتی و گازی چپاول شده از سوی نیروهای متجاوز یمن طی 6 سال به بیش از ۱۹ تریلیون ریال یمن می‌رسد (هر هزار ریال یمن، 99/3 دلار آمریکاست). دارس تصریح کرد: درآمدهای چپاول شده شامل درآمدهای نفتی پالایشگاه مأرب و درآمدهای مربوط به گاز خانگی می‌شود. 7/2 تریلیون ریال یمن نیز مجموع خسارات وارده به یمن به دلیل توقف تولید گاز مایع و تبدیل تاسیسات بلحاف به یک پادگان نظامی برای اشغالگران است. از سوی دیگر، «علی معصار» سخنگوی شرکت گاز خانگی یمن به المسیره گفت: از آغاز تجاوز و محاصره یمن تا امروز، درآمدهای گاز خانگی به طور کامل به حساب مزدوران در مأرب می‌رود. مزدوران از چپاول درآمدهای گاز خانگی دست برنداشته‌اند، بلکه حتی هزینه آن را اخیرا بالا برده‌اند و این خود رنج جدیدی بر مردم یمن تحمیل کرده‌ است. «سلیم الجعدبی» مدیر درآمدهای نفتی در وزارت دارایی یمن تابستان گذشته گفته بود از زمان آغاز تجاوز به یمن، بیش از ۱۲۰ میلیون بشکه نفت به سرقت رفته است.

Page Generated in 0/0230 sec