printlogo


کد خبر: 231838تاریخ: 1400/1/15 00:00
اخبار

هشدار بانک مرکزی:
مردم چکی را که در سامانه صیاد ثبت نشده نگیرند
سخنگوی اجرای قانون جدید چک اعلام کرد مردم نباید به هیچ عنوان چک ثبت نشده در سامانه صیاد را از طرف مقابل دریافت کنند. آمنه نادعلی‌زاده گفت: قانون جدید چک، مشمول چک‌های بنفش‌رنگ جدید می‌شود که دارای عبارت «کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است» است. وی افزود: چک‌های جدید از ابتدای فروردین سال جاری توزیع شده‌اند و فرآیند تبادل آنها با چک‌های قبلی متفاوت است به‌گونه‌ای که صادرکننده باید مشخصات چک مانند تاریخ، مبلغ و هویت دریافت‌کننده و خود را در سامانه صیاد ثبت کند. به گفته نادعلی‌زاده، گیرنده چک هرگز چک ثبت نشده در سامانه صیاد را دریافت نکند زیرا آن چک قابلیت نقد‌شوندگی ندارد، ضمن اینکه گیرنده چک هم باید به سامانه مربوط مراجعه کند، استعلام بگیرد و اطلاعات درج شده در روی چک و سامانه صیاد را چک کند. وی افزود: قانون جدید چک به اجرای مقررات موجود در قانون مبارزه با پولشویی کمک و از جعل چک جلوگیری می‌کند. به گفته نادعلی‌زاده، چک‌های قبلی به روال گذشته پذیرش و پردازش می‌شوند اما چک‌های جدید در وجه حامل صادر نمی‌شوند و از طریق سامانه صیاد نقل و انتقال داده می‌شوند. وی اظهار داشت: چک‌های قدیمی فعلا کارسازی می‌شوند اما این روند دائمی نیست و بانک مرکزی در زمان مشخصی آنها را از بازار جمع‌‌آوری می‌کند. 
***
جریمه برای نگهداری مرغ بیش از ۵۰ روز در مرغداری‌ها
معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد چنانچه مرغداران به هر دلیل نسبت به عرضه مرغ ۵۰ روزه با قیمت مصوب اقدام نکنند، عمل آنها از مصادیق احتکار محسوب و جریمه خواهند شد. مرتضی رضایی اعلام کرد چنانچه مرغداران به هر دلیل نسبت به عرضه مرغ ۵۰ روزه با قیمت مصوب اقدام نکنند، عمل آنها از مصادیق احتکار محسوب شده و جریمه خواهند شد. وی با ارسال نامه‌ای به اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران با موضوع همکاری و هماهنگی درباره عرضه مرغ زنده عنوان کرد: پیرو رونوشت نامه این معاونت درباره ابلاغیه افزایش سن پرورش مرغ گوشتی به ۵۰ روز و اختصاص نهاد مورد نیاز برای بازه زمانی در قبال عرضه مرغ زنده به قیمت مصوب، مقتضی است ضمن اطلاع‌رسانی کامل موضوع به تشکل‌های مرغداران گوشتی در اقصی نقاط کشور، پیگیری‌های لازم برای هماهنگی و همکاری کامل تشکل‌های استانی با سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها به عمل آید. چنانچه مرغداران به هر دلیل نسبت به عرضه مرغ ۵۰ روزه با قیمت مصوب اقدام نکنند عمل آنها از مصادیق احتکار و عرضه کالاهای خارج از شبکه محسوب شده و علاوه بر پیگیری و اعمال جرایم قانونی مربوط، کاربری سامانه‌های سماصط و بازارگاه آنها نیز تا اطلاع ثانوی و تعیین‌تکلیف توسط مراجع مربوط غیرفعال خواهد شد. 
***
حق مسکن ۴۵۰ هزار تومانی کارگران باید از فروردین محاسبه شود
نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به اینکه مصوبه افزایش حق مسکن قابلیت اجرایی از ابتدای فروردین‌ماه را دارد، گفت: اگر حق مسکن دیرتر از فروردین‌ماه هم تصویب شود، کارفرمایان مکلف هستند معوقات را از فروردین‌ماه اعمال کنند. محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره ارسال مصوبه حق مسکن 1400 به هیأت دولت به تسنیم گفت: طبق صحبت‌های وزیرکار در آخرین جلسه شورای عالی کار مقرر شد کمک‌هزینه مسکن با قید فوریت به دولت ارسال شود. 
وی با بیان اینکه اجرای این مصوبه منوط به تصویب در دولت است، گفت: طبق مصوبه شورای عالی کار هر زمانی این مصوبه در دولت تصویب شود، باید از ابتدای فروردین 1400 عملیاتی شود. تاجیک بیان کرد: اجرای مصوبه افزایش حق مسکن از 300 هزار تومان به 450هزار تومان از ابتدای فروردین 1400 یکی از بندهای مصوبه شورای عالی کار است. اینکه چه زمانی تصویب می‌شود بستگی به تصویب دولت دارد. اگر حق مسکن دیرتر از فروردین‌ماه هم تصویب شود، کارفرمایان مکلف هستند معوقات را از فروردین‌ماه اعمال کنند. نماینده کارگران با بیان اینکه انتظارمان از دولت برای سال 1400 کنترل تورم است، گفت: اگر تورم کنترل نشود، فاجعه‌ای که سال گذشته برای دستمزد کارگران رخ داد، تکرار می‌شود. جا دارد دولت تورم را کنترل کند تا کارگران بتوانند با این حقوق زندگی حداقلی خود را بگذرانند. تاجیک افزود: حداقل دستمزد کارگران در سال 1400 حدود 3 میلیون و 800 هزار تومان به جز حق اولاد است که تمام کارگران مشمول قانون کار باید این رقم را دریافت کنند. 
***
تکلیف دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی برای افراد فاقد مسکن
رئیس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر تقویت واحد‌های تولیدی مرتبط با پروژه‌های عمرانی و ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زایی در سال جدید، گفت: در راستای حمایت از تولید، دولت موظف به ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در مدت 4 سال برای افراد فاقد مسکن شده است. ‌محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 1400 از سوی مقام معظم رهبری، گفت: شعار سال در ادامه نامگذاری سال‌های قبل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است و این شعار باید سرلوحه تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی مسؤولان کشور قرار گیرد و رمز موفقیت کشور در اجرای شعار سال است و در کمیسیون‌های تخصصی مجلس این موضوع با جدیت دنبال خواهد شد. وی با اشاره به فعالیت کمیسیون عمران از سال گذشته در بخش جهش رونق مسکن، گفت: ادامه بررسی این طرح در نخستین جلسه رسمی در دستورکار صحن قرار خواهد گرفت و دولت مکلف است طی 4 سال، سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید کند. 

Page Generated in 0/0175 sec