printlogo


کد خبر: 231843تاریخ: 1400/1/15 00:00
اخبار

مجلس یازدهم آماده برداشتن گام‌های بلندتری است
رئیس مجلس اظهار داشت: مجلس توانسته است خواسته‌ها و اراده مردم را محقق کند و با استفاده از ظرفیت‌های مغفول‌مانده قانونی خود، قدرت قوه مقننه را احیا کند و فارغ از حواشی و جنجال‌ها، مجلس یازدهم آماده برداشتن گام‌های بلندتری است. محمدباقر قالیباف در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: زمانی می‌گفتند مجلس کاره‌ای نیست و نمی‌تواند تغییری ایجاد کند. با فعالیت مجلس یازدهم، هم صنعت هسته‌ای مجدد به راه افتاد و مقدمات رفع تحریم‌های آمریکا فراهم شد و هم ظرفیت بحران‌سازی لایحه بودجه در حد توان دولت مهار شد. حالا می‌گویند چرا مجلس تصمیمات مهم را بگیرد؟ رفراندوم لازم است! این بدان معنی است که با لطف خدا، مجلس توانسته است خواسته‌ها و اراده مردم را محقق کند و با استفاده از ظرفیت‌های مغفول ‌مانده قانونی خود، قدرت قوه مقننه را احیا کند. فارغ از حواشی و جنجال‌ها، مجلس یازدهم آماده برداشتن گام‌های بلندتری است. 
***
نخست‌وزیر کره‌جنوبی فروردین‌ماه به تهران می‌آید
یک شبکه کره‌ای گزارش داد نخست‌وزیر این کشور در آینده نزدیک عازم تهران خواهد شد تا درباره موضوع آزادسازی نفتکش توقیف شده کره‌ای با مقامات ایرانی رایزنی کند. شبکه اس‌بی‌اس کره‌‌جنوبی اعلام کرد «چونگ سوی گیون» نخست‌وزیر این کشور قرار است بزودی به ایران سفر کند. قرار است این سفر در راستای حل‌و‌فصل موضوع آزادسازی نفتکش توقیف شده کره‌جنوبی در ایران باشد. این سفر نخستین سفر کاری چونگ به یک کشور خارجی پس از رسیدن به این مقام است.  بنا بر این گزارش، زمان این سفر قرار است 11 آوریل (22 فروردین) باشد و او خواهان دیدار با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران هم شده است. دیپلمات‌ها معتقدند مساله آزادسازی نفتکش کره‌ای تاکنون به مرحله نهایی رسیده است که شخص نخست‌وزیر مستقیما به ایران می‌رود. 
***
نامه کارگروه مقابله با تحریم‌ها به رؤسای قوا
رویکرد وزارت امور خارجه در پیگیری لغو تحریم‌ها اصلاح شود
رئیس کارگروه مقابله با تحریم‌ها در مجلس شورای اسلامی از ارسال نامه این کارگروه به رؤسای قوا و دبیر شورای عالی امنیت ملی و تاکید بر تغییر رویکرد وزارت امور خارجه در پیگیری موضوع لغو تحریم‌ها خبر داد. سیداحسان خاندوزی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تأکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب درباره لغو کامل تحریم‌ها و راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به عنوان شرط بازگشت دوباره ایران به برجام و ایفای تعهدات برجامی اظهار داشت: راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها به عنوان یک راهبرد دقیق و هوشمندانه، نیازمند وجود شاخص‌های سنجش‌پذیر و قابل محاسبه درباره لغو تحریم‌هاست تا جمهوری اسلامی بر اساس این شاخص‌ها بتواند لغو تحریم‌ها و اثربخشی آنها را راستی‌آزمایی و صحت‌سنجی کند. وی با بیان اینکه به دلیل رویکرد وزارت امور خارجه در حال حاضر چنین شاخص‌هایی به طور دقیق وجود ندارد، گفت: بر این اساس، کارگروه مقابله با لغو تحریم‌ها در مجلس طی نامه‌ای به رؤسای ۳ قوه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، خواستار تغییر رویکرد وزارت امور خارجه از جنبه سلبی و حقوقی صرف به جنبه ایجابی و عملیاتی برای بهره‌مندی ایران از منافع خود در برجام شده است. خاندوزی افزود: در واقع تاکنون برای بهره‌مندی اقتصادی ایران از منافعش در برجام و لغو تحریم‌ها، طرف ایرانی صرفا خواستار لغو مجموعه‌ای از تحریم‌ها در چارچوب برجام بوده و ظاهرا فهرستی از سوی وزارت امور خارجه آماده شده است که شامل تحریم‌های وضع شده در دوره ترامپ و اواخر دوره اوباما بوده و خواستار این شده‌اند دولت آمریکا در صورت تغییر رویکرد، این تحریم‌ها را لغو کند تا این امکان فراهم شود که جمهوری اسلامی مانند دوره ابتدایی اجرای برجام از منافع اقتصادی‌اش بهره‌مند شود. وی با بیان اینکه این درخواست‌ها معمولا با کلی‌گویی و رفتارهای فریبکارانه طرف مقابل مواجه می‌شود، ادامه داد: منظور از تغییر رویکرد پیگیری لغو تحریم‌ها از حالت سلبی به حالت ایجابی و عملیاتی، این است که یکسری شاخص‌های عملیاتی مشخص و قابل سنجش برای بهره‌مندی ایران از منافعش در برجام و موضوع لغو تحریم‌ها مشخص شده و این شاخص‌ها ملاک راستی‌آ‌زمایی موضوع لغو تحریم‌ها و ایفای تعهدات ایران در برجام شود. وی افزود: برخی از این شاخص‌های کمی و سنجش‌پذیر شامل تعیین میزان مشخصی از صادرات نفت در روز، تعیین میزان حواله‌ها و «ال‌سی»‌های بین بانکی صادر شده برای تجار ایرانی و نیز تعیین تعداد مشخصی از محموله‌های تجاری و بیمه‌ای کشتیرانی ایران می‌شود که در این نامه به آنها اشاره شده است. 
***
ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
بر اساس آخرین اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از روز سه‌شنبه ۲۱‌اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۵‌اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد. به گزارش ایسنا، بر اساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخاب‌شوندگان هنگام ثبت‌نام باید دارای شرایط زیر باشند:
از رجال مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا و مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.
این در شرایطی است که نمایندگان مجلس یازدهم طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را در دست بررسی دارند ولی با توجه به زمان اندک باقی‌مانده تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، به نظر می‌رسد قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اسلامی ایران مصوب ۵/۴/‌۱۳۶۴ با اصلاحات بعدی همچنان مبنای برگزاری انتخابات باشد. سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای‌ مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد. 

Page Generated in 0/0235 sec