printlogo


کد خبر: 231864تاریخ: 1400/1/16 00:00
دور دنیا

بحران رادیواکتیو در فلوریدا
در پی نشت مقادیر زیادی از فاضلاب سمی آلوده به مواد رادیواکتیو در خلیج «تمپا»، مقام‌های ایالت «فلوریدا» وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند. بنا بر گزارش شبکه «بی‌بی‌سی»، بیش از ۳۰۰ خانه در یکی از شهر‌های ایالت فلوریدا حکم تخلیه دریافت کردند و بزرگراهی در نزدیکی مخزن «پاینی پوینت» مسدود شده است. طبق این گزارش، مقام‌های ایالت فلوریدا با ارسال پیام‌هایی از شهروندان محل وقوع این حادثه درخواست کردند به‌سرعت خانه‌های خود را ترک کنند. مقام‌های ایالت فلوریدا می‌گویند مخزن ۳۱ هکتاری، میلیون‌ها گالن آب حاوی فسفر و نیتروژن از یک کارخانه فسفات را در خود جای داده است. طبق این گزارش، حوضچه‌ای که نشت در آن رخ داده است، آلوده به یک ماده زائد رادیواکتیو است که حاصل از تولید کود شیمیایی است و آب این حوضچه حاوی مقادیر کمی رادیوم و اورانیوم است. مقام‌های ایالت فلوریدا در حالی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده‌اند که تلاش‌ها در جمعه هفته گذشته برای جلوگیری از نشت و ترمیم این حوضچه بی‌نتیجه مانده بود و «ران دسنتیس» فرماندار فلوریدا روز شنبه به وقت محلی وضعیت فوق‌العاده در منطقه محل حادثه اعلام کرد. طبق این گزارش، نگرانی‌ها از نفوذ این مواد سمی به زمین‌های کشاورزی منطقه افزایش یافته است و یکی از مقام‌های محلی گفته است صحبت از وقوع سیلابی به بزرگی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر در عرض چند دقیقه است. 
***
رزمایش اوکراین با اعضای ناتو
ارتش اوکراین در اقدامی که باعث ایجاد تنش با مسکو می‌‌شود، اعلام کرد رزمایش مشترکی را با نیروهای ناتو در آینده نزدیک برگزار می‌کند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کرملین جمعه اعلام کرد هر گونه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تنش بیشتر در نزدیک مرزهای روسیه می‌شود و مسکو را مجبور به اقدامات اضافی برای اطمینان از امنیت خود می‌کند. ارتش اوکراین شنبه در بیانیه‌ای در شبکه فیسبوک اعلام کرد در این رزمایش بیش از 1000 پرسنل نظامی از دست‌کم 5 کشور عضو ناتو حضور دارند. در بیانیه ارتش اوکراین آمده است: «به طور خاص، در این رزمایش اقدام‌های دفاعی و به دنبال آن یک حمله برای بازگرداندن مرزها و تمامیت ارضی کشور که توسط یکی از کشورهای همسایه متخاصم مورد تعرض قرار گرفته، انجام خواهد شد». ناتو نیز پس از هشدار روسیه مبنی بر اینکه تشدید جدی درگیری در منطقه «دونباس» می‌تواند اوکراین را نابود کند، ابراز نگرانی کرده است. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از تقویت مواضع دفاعی روسیه در مرز با اوکراین حکایت دارد. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پنجشنبه گفت کشورش حاضر است با اعضای ناتو مذاکره کند. دیپلمات ارشد روس هشدار داد هر گونه تلاش جدید برای به راه انداختن جنگ در منطقه «دونباس» ممکن است به نابودی اوکراین ختم شود. 
***
تداوم لابی‌گری‌ها برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی
رئیس حزب «آینده‌ای هست» رژیم صهیونیستی به رئیس حزب «یمینا» پیشنهاد تشکیل دولت تناوبی را داد. به گزارش سایت ارم‌نیوز، یائیر لاپید، رئیس حزب «آینده‌ای هست» رژیم صهیونیستی شامگاه شنبه نشستی را با نفتالی بنت، رئیس حزب «یمینا» برگزار کرد و به او پیشنهاد توافق درباره تشکیل دولت به صورت نوبتی را داد. به گفته شبکه عبری‌زبان «مکان»، قرار است لاپید از بنت بخواهد به روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی پیشنهاد بدهد او را مأمور تشکیل کابینه کند. در مقابل ۲طرف توافق می‌کنند ابتدا بنت نخست‌وزیر شود و بعد لاپید. به رغم پیشنهاد لاپید، مسؤولان حزب لیکود اعلام کردند بنت تصمیم گرفته به ائتلاف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بپیوندد. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز به نقل از مسؤولان حزب لیکود اعلام کرد این مسؤولان بتسلئیل سموتریتش، رئیس حزب صهیونیسم افراطی را تهدید کرده‌اند اگر در تشکیل دولت نتانیاهو کارشکنی کند او را از کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اخراج می‌کنند. وی ائتلاف با لیست متحد عربی به ریاست عباس منصور را رد کرده بود. بنت بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی در ماه مارس، خواهان تصدی پست نخست‌وزیری در چارچوب یک توافق نوبتی با نتانیاهو یا لاپید شد. این در حالی است که حزب وی تنها به ۷ کرسی دست یافت و حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به ۳۰ کرسی و حزب «آینده‌ای هست» به ۱۷ کرسی دست یافتند. با این حال حزب بنت یک حزب دارای اهمیت است و نتانیاهو یا لاپید برای تشکیل کابینه به حمایت وی نیاز دارند. پیش‌بینی می‌شود نتانیاهو با دادن هر پستی که بنت بخواهد موافقت کند اما با نخست‌وزیری به صورت نوبتی موافقت نخواهد کرد. این درحالی است که روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی از امروز دوشنبه مذاکرات رسمی را برای مکلف کردن یکی از رهبران احزاب اسرائیلی برای تشکیل کابینه آغاز می‌کند. در همین حال برخی منابع می‌گویند احتمالا نتانیاهو پیشنهادات مطرح شده از سوی احزاب دیگر را قبول کند و برای ریاست رژیم صهیونیستی نامزد شود، چرا که دوره ریاست کنونی ریولین رو به پایان است و قانون اساسی عدم محاکمه رئیس و توقف تحقیقات جنایی علیه او را تضمین می‌کند. در صورت ادامه بحران سیاسی کنونی، نتانیاهو طی ۲ ماه آتی به دنبال اجرای این گزینه خواهد بود.

Page Generated in 0/0067 sec